avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 761 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES GRATUIT

Greva din administrația publică: Dacă Guvernul și sindicaliștii nu ajung la un acord, activitatea din 813 primării rurale va fi blocată pe termen nedeterminat

Acest departament monitorizează legile și reglementările, iar o grevă generală în administrația publică poate afecta procesele legale și de conformitate ale companiei, inclusiv obținerea de acte, avize sau permise esențiale.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
1 Februarie 2024 | 2746 | Timp de citire: 2 min.

Federația sindicală Columna - SCOR, care reprezintă interesele a peste 20.000 de salariați din administrația publică locală, a anunțat, în urmă cu o săptămână, că va declanșa o grevă generală pe termen nelimitat, începând cu data 5 februarie 2024. Principala revendicare a sindicaliștilor este aplicarea integrală a Legii salarizării pentru personalul din administrația publică. Declanșarea grevei ar face ca cetățenii din peste 800 de localități să nu mai aibă acces la serviciile primăriilor respective. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Inteligența artificială și fiscaliștii: Cum poate fi folosită IA pentru a reduce volumul de muncă în domeniul fiscal-contabil

Articolul prezintă cum Inteligența Artificială poate ajuta la respectarea regulilor fiscale complexe (cum ar fi DAC6, FATCA) și la pregătirea pentru controalele fiscale, reducând riscul de abateri și asigurând conformitatea.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Februarie 2024 | 2013 | Timp de citire: 3 min.

Inteligența artificială (IA) poate fi folosită cu succes, inclusiv în domeniul fiscal-contabil, pentru a gestiona mai bine și mai rapid sarcinile repetitive și cronofage cu care se pot confrunta profesioniștii. De exemplu, IA poate fi folosită pentru obligații declarative, documentarea litigiilor, identificarea riscurilor și nu numai. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Decizie ICCJ publicată: Asistentul personal nu beneficiază de sporul pentru condiţii periculoase sau vătămătoare de 15%

Articolul prezintă o decizie a instanței supreme care clarifică interpretarea unor legi și hotărâri guvernamentale privind drepturile salariale (sporuri). Este esențial pentru departamentul juridic să înțeleagă aceste clarificări pentru a asigura conformitatea legală a companiei și pentru a preveni litigii.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
1 Februarie 2024 | 1 | 5545 | Timp de citire: 5 min.

Completul pentru soluționarea recursurilor în interesul legii a concluzionat anul trecut că asistentul personal al persoanei cu handicap grav nu beneficiază de sporul pentru condiții periculoase sau vătămătoare de 15%. În practică se conturaseră patru opinii diferite în ceea ce privește aplicarea legii în cazul asistenților personali. Decizia, alături de considerentele Curții, a apărut recent în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Internarea nevoluntară a persoanelor cu tulburări psihice se poate face în orice spital care are o secție de psihiatrie, nu doar în cele specializate. Măsura a fost oficializată

Acest departament trebuie să știe mereu care sunt legile noi, mai ales cele care se schimbă și care pot afecta drepturile oamenilor sau modul în care anumite servicii publice funcționează. Este important pentru a se asigura că firma, chiar și indirect, respectă toate regulile și înțelege cadrul legal general.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
1 Februarie 2024 | 4255 | Timp de citire: 2 min.

Modificarea Legii sănătății mintale astfel încât să permită internarea nevoluntară și în secțiile de psihiatrie ale spitalelor generale a fost oficializată săptămâna aceasta. Modificarea este justificată de existența unor secții de psihiatrie și în cadrul spitalelor universitare, județene, municipale, clinice sau de urgență, astfel fiind creată posibilitatea creșterii accesului la astfel de servicii, limitate până acum numai la cele oferite de instituțiile de specialitate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Monitorizarea pe orizontală: Firmele mari interesate să-și rezolve problemele fiscale în timp real pot cere, în perioada 1-15 februarie, intrarea într-un program-pilot

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și reglementările. Noul program ANAF este o inițiativă legală importantă, iar departamentul trebuie să înțeleagă termenii acordului voluntar și cum afectează acesta conformitatea fiscală a companiei.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Februarie 2024 | 2261 | Timp de citire: 3 min.

Monitorizarea pe orizontală, o practică utilizată pe plan internațional pentru creșterea conformării voluntare, este introdusă oficial și în România, conform unui ordin recent al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Vorbim de un proiect-pilot ce vizează rezolvarea în timp real a problemelor legate de impozitul pe profit și TVA-ul datorate de marii contribuabili ce vor fi selectați de ANAF. În acest sens, cererile de înscriere se pot depune în perioada 1-15 februarie 2024. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda lunii februarie: Ce e important pentru firme și PFA-uri

Pentru a fi la curent cu noile legi și reguli care trebuie respectate de companie, cum ar fi cele fiscale, vamale sau legate de autoturisme, pentru a evita problemele legale.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
1 Februarie 2024 | 2445 | Timp de citire: 2 min.

În cursul lunii februarie 2024, contribuabilii ar trebui să știe că se derulează înscrierile în programul-pilot al Fiscului de monitorizare pe orizontală, dar și că parlamentarii revin la lucru și ar putea să adopte proiecte importante pentru mediul de afaceri. Totodată, apare o obligație nouă ce vizează mașinile de închiriat și încep înscrierile pentru programul Construct Plus. Iată principalele chestiuni de interes: Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Angajat de luni până vineri și zilier în weekend la același angajator-beneficiar. Unde ar putea fi problema?

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile în vigoare, în special cele legate de muncă. Articolul explică riscurile legale și problemele care pot apărea dacă angajatorul încearcă să folosească angajații ca zilieri, ceea ce poate duce la amenzi și litigii.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
1 Februarie 2024 | 6038 | Timp de citire: 3 min.

Utilizarea muncii ziliere de către angajatori pentru a rezolva nevoile punctuale de muncă, folosind, practic, angajații și ca zilieri din când în când poate fi discutabilă din perspectiva normelor din Codul muncii, dar și a celor fiscale. Pe de o parte, poate fi vorba de eludarea legii în privința orelor pe care un lucrător le poate cumula la același angajator (care e și beneficiar) într-o săptămână, iar, pe de altă parte, organul fiscal ar putea considera că angajatorul a ales această soluție ca să facă o mică economie în taxele salariale datorate statului. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Guvernul a impus un plafon minim al chiriilor pentru imobilele ANL. Măsura e oficială

Acest departament trebuie să știe despre toate legile și regulile noi, ca să se asigure că firma respectă tot ce se cere și să înțeleagă cum aceste schimbări pot influența, chiar și indirect, afacerea sau angajații.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
31 Ianuarie 2024 | 2845 | Timp de citire: 2 min.

Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță oficializată azi, introducerea unui prag minim al chiriilor percepute pentru clădirile aparținând Agenției Naționale pentru Locuințe (ANL). În același timp, noul act normativ obligă autoritățile locale și centrale să redistribuie mai repede apartamentele ANL vacantate. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Impozit pe profit

Facturi neîncasate: Lipsa unor norme tranzitorii la modificările la ajustările pentru deprecierea creanțelor, problematică pentru firme

Acest departament trebuie să înțeleagă noile reguli fiscale și posibilele neclarități legale legate de deducerea datoriilor neîncasate, pentru a se asigura că firma respectă legea și evită probleme în cazul unui control.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
31 Ianuarie 2024 | 7350 | Timp de citire: 3 min.

La impozitul pe profit, de la 1 ianuarie 2024, ajustările pentru deprecierea creanțelor sunt deductibile doar în proporție de 30% (față de 50% anterior), iar facilitatea se mai aplică numai creanțelor comerciale. Totuși, lipsa unor norme tranzitorii la această măsură din OUG 115/2023 aduce probleme practice companiilor, atrag atenția specialiștii de la Viboal FindEx. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Nereguli găsite de inspectorii de muncă în saloanele de înfrumusețare

Pentru a se asigura că firma respectă toate legile muncii și evită amenzi mari sau probleme legale grave, cum ar fi cele legate de angajarea la negru, munca minorilor, pontaje incorecte și regulamente interne incomplete.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
31 Ianuarie 2024 | 1255 | Timp de citire: 3 min.

Concluziile controalelor desfășurate de inspectorii de muncă luna aceasta în activitatea de coafură, înfrumusețare și întreținere corporală includ munca nedeclarată, pontaje inexistente sau nerelevante, regulamente incomplete și chiar utilizarea muncii nedeclarate a tinerilor sub 18 ani. Valoarea totală a amenzilor aplicate: 615.300 de lei. În contextul acestor amenzi, merită să ne oprim o secundă asupra unui aspect ce prezintă relevanță, cel puțin pentru unii angajatori, în ceea ce privește remunerarea lucrătorilor din saloane. Citește articolul