Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Echipa juridică trebuie să înțeleagă noul ordin ANAF și schimbările legislative pentru a se asigura că firma respectă toate normele fiscale și evită amenzile sau problemele legale.
Declarația privind obligaţiile de plată la bugetul de stat (formularul 100) și declarația rectificativă (formularul 710) au fost modificate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru a reflecta noutățile de taxare aduse de Legea reformei fiscale (nr. 296/2023), conform unui ordin recent oficializat. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact cum să respecte noile reguli privind facturile electronice și să evite problemele legale sau amenzile mari care pot apărea din interpretări diferite ale legii.
Teoretic, contribuabilii vor risca amendarea, de la 1 aprilie 2024, pentru fapta de neraportare a facturilor în e-Factura, nu pentru fiecare factură neraportată în sistem, spun specialiștii. Totuși, deoarece această chestiune este neclară la nivel de legislație, nu este exclus să vedem și o abordare mai agresivă a inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Articolul explică în detaliu obligațiile legale ale angajatorilor privind programul de lucru, repausul angajaților și plata corectă a orelor suplimentare, precum și consecințele nerespectării acestora, inclusiv interacțiunea cu Inspecția Muncii. Este esențial pentru a asigura că firma respectă toate legile în vigoare.
Oricât de individualizat programul de lucru al unui angajat, repausul săptămânal trebuie să respecte aceeași regulă: 48 de ore + 12 ore consecutive, la fiecare ciclu de șapte zile calendaristice. În practică însă asta nu se întâmplă întotdeauna. Și, deși suspendă repausul săptămânal, încălcând oricum condițiile stabilite la nivel de lege, angajatorii nici măcar nu recompensează angajații în mod corespunzător.
Citește articolulAcest departament se asigură că firma respectă toate legile și reglementările noi legate de raportarea de sustenabilitate și se ocupă de scrierea și modificarea contractelor, cum ar fi cele de închiriere, pentru a include clauze specifice.
Prevederile europene referitoare la obligațiile de raportare privind durabilitatea -- care vizează factorii de mediu, sociali și de guvernanță (ESG) -- au fost transpuse recent în legislația națională prin Ordinul Ministerului Finanțelor 85/2024. Ca urmare, societățile comerciale și administratorii acestora vor avea o serie de obligații, printre care și cea de a pregăti un raport privind cele trei aspecte ESG, care se va aplica, treptat, în funcție de anumite criterii. În acest context, este bine de știut că noua obligație vine cu provocări importante pentru sectorul imobiliar. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care legile fiscale se aplică beneficiilor acordate angajaților, pentru a se asigura că firma respectă toate normele legale și evită problemele.
Deoarece de la 1 ianuarie 2024 există unele modificări la tratamentul fiscal aplicabil biletelor de valoare ce pot fi acordate de angajatori salariaților, reamintim ce taxe sunt datorate pentru fiecare tip de bilet de valoare existent. Citește articolul
Articolul vorbește despre schimbări legale importante, cum ar fi încetarea unor contracte din cauza unei noi legi privind clădirile cu risc seismic și monitorizarea proiectelor de legi care pot afecta afacerile. Este esențial ca departamentul juridic să fie la curent pentru a asigura conformitatea companiei cu reglementările.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Acest departament este interesat de legile și regulamentele care guvernează angajarea și subvențiile de la stat, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale.
Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) a primit un buget de 896 milioane de lei pentru anul în curs, în vederea susținerii angajării șomerilor din categoriile vulnerabile. Angajatorii care încadrează în muncă persoane din aceste categorii beneficiază de o sumă lunară de 2.250 de lei timp de 12 luni, cu obligația de a menține angajarea pentru cel puțin 18 luni. În plus, există și alte tipuri de subvenții disponibile, cel puțin în teorie, pentru angajatori, cum ar fi subvenția pentru încadrarea tinerilor cu risc de marginalizare și subvenția pentru organizarea de programe de ucenicie sau stagii pentru absolvenții de învățământ superior. Citește articolul
Oferă informații despre modificări legislative importante referitoare la drepturi de locuință și contracte, esențiale pentru a asigura că firma respectă toate legile în vigoare și este la curent cu schimbările care pot afecta angajații sau partenerii.
Guvernul a stabilit modificarea legislației referitoare la imobilele aparținând Agenției Naționale pentru Locuințe (ANL), printr-o ordonanță publicată miercuri în Monitorul Oficial. Documentul stabilește că locuințele închiriate specialiștilor din învățământ și din sănătate nu vor mai putea fi vândute, asigurându-se, astfel, disponibilitatea acestor locuințe pentru profesori și pentru medici. Citește articolul
Acest departament este interesat de modificările legislative privind acordarea sporurilor salariale, așa cum sunt cele aduse de OUG nr. 115/2023 și alte acte normative. Ei trebuie să se asigure că toate politicile interne de salarizare respectă legea și că se aplică corect condițiile de acordare a beneficiilor, cum ar fi sporul de doctorat.
O ordonanță din 2023 a modificat condițiile de acordare a sporului de doctorat în sectorul bugetar, impunând includerea în fișa postului a unui set de atribuții obiective și cuantificabile pentru a verifica modul în care activitatea deținătorului unui doctorat aduce o valoare în plus față de cei care nu au doctorat în domeniul de activitate. Cu toate acestea, cuantumul sporului a rămas neschimbat ani la rândul, fiind și în 2024 raportat la jumătate din salariul minim brut din 2018. Motivul: a fost plafonat, alături de alte sporuri, prin ordonanțe succesive, în toți acești ani. Citește articolul
Acest departament este interesat să știe cum autoritățile fiscale identifică firmele pentru control, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și pentru a fi pregătită legal.
În activitatea de administrare a contribuabililor, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se folosește de o serie de indicatori de risc pentru a decide la cine să se ducă în control. Printre aceștia se numără, conform specialiștilor, inclusiv productivitatea muncii. Citește articolul