Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să înțeleagă cum se schimbă legile fiscale internaționale prin aceste acorduri, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și pentru a interpreta corect contractele cu parteneri străini.
Convenția multilaterală pentru punerea în aplicare a măsurilor legate de tratatele fiscale în vederea prevenirii erodării bazei de impozitare și a transferului profiturilor (MLI) reprezintă un instrument juridic creat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și de G20. Scopul acesteia este de a implementa într-un mod rapid o serie de măsuri în tratatele fiscale (fără a fi nevoie de negocieri bilaterale), pentru a actualiza regulile fiscale și a reduce șansele de evitare/reducere a impozitelor. Citește articolul
Acest departament este responsabil să se asigure că firma respectă toate reglementările fiscale și legale, evitând astfel amenzi sau impuneri suplimentare cauzate de interpretarea greșită a legilor fiscale.
Una dintre condițiile pentru aplicarea facilităților fiscale în construcții și zona agro-alimentară este ponderea cifrei de afaceri din activitățile specificate în Codul fiscal în cifra de afaceri total - și este, totodată, și motivul pentru care angajatorii sunt uneori penalizați de inspectorii fiscali. Evidențierea incorectă a mărfurilor în contabilitate poate duce la încadrări greșite și la aplicarea facilităților acolo când nu e cazul - de exemplu, nu se iau în calcul veniturile din vânzarea de produse achiziționate în scopul revânzării. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi fiscale legate de sponsorizări și burse, pentru a se asigura că toate acțiunile companiei sunt în conformitate cu reglementările în vigoare.
Modificările fiscale date la sfârșitul anului trecut de către Executiv au adus schimbări pe mai multe paliere, unul dintre ele fiind facilitățile fiscale pentru sponsorizările către ONG-uri - făcute atât de către firme, cât și de către persoane fizice. Vorbim, astăzi, despre efectele acestor noutăți și despre soluțiile existente cu Cristina Săulescu de la Cabot Transfer Pricing. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate legile noi care privesc sindicatele și asociațiile patronale, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile.
În contextul dialogului social, organizațiile sindicale și patronale joacă un rol vital în reprezentarea drepturilor și intereselor angajaților și angajatorilor. Legislația nouă în domeniu impune anumite reguli și proceduri pentru înființarea, organizarea și funcționarea acestor entități. Apariția Legii 367/2022 a stabilit cadrul primar pentru înscrierea acestor organizații în registre speciale, iar Ministerul Muncii a pus în dezbatere anul trecut un proiect de ordin cu normele procedurale aferente. Ordinul a apărut săptămâna asta în Monitor. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care legile fiscale se aplică și cum să se asigure că firma respectă toate cerințele legale, pentru a evita probleme cu autoritățile. Chiar dacă articolul vorbește de persoane fizice, principiile de control și conformare sunt importante.
Controalele derulate de autoritățile fiscale la persoane fizice au luat amploare în ultimii cinci ani, pe fondul diversificării surselor de venit ale acestora și al constatării unor situații în care veniturile astfel obținute au fost incomplet declarate. Citește articolul
Departamentul de Juridic și Conformitate trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile fiscale noi, cum ar fi utilizarea e-Factura și SAF-T, pentru a evita amenzi sau probleme legale. Articolul le oferă informații despre obligațiile de raportare.
În contextul trecerii la facturarea electronică generalizată în relația dintre companii și al implementării treptate a raportării SAF-T, specialiștii spun că autoritățile fiscale ar urma să renunțe, în viitor, la obligația depunerii declarației 394. Totuși, acest lucru se va întâmpla, probabil, după câțiva ani. Citește articolul
Acest departament este interesat de respectarea legilor muncii, de modul corect de întocmire și modificare a contractelor de muncă și a fișelor de post, pentru a se asigura că firma acționează legal și evită problemele.
În prezent, nelămuririle din trecut apropo de natura fișei postului ca anexă a contractului individual de muncă nu ar trebui să mai existe. Nici cu privire la modificarea conținutului acesteia. Fie că înlocuim sarcina X cu sarcina Y, fie că suplimentăm sarcinile din fișa postului, tot timpul trebuie să avem în vedere dacă se modifică felul muncii și dacă noile sarcini se pot efectua în același timp de muncă și nu presupun depășirea lui. Citește articolul
Acest departament trebuie să cunoască toate legile și reglementările noi pentru a se asigura că firma respectă normele și evită problemele legale, cum ar fi interdicțiile de închiriere sau amenzi.
Începând din 6 ianuarie, închirierea locuințelor aflate în imobile încadrate în clasa I de risc seismic, cunoscute și sub numele de clădiri cu bulină roșie, a fost interzisă, potrivit unei legi apărute la începutul anului. Pe de altă parte, contractele de închiriere aflate în derulare la acel moment au încetat de drept în 5 februarie. Astfel, în prezent, nu mai există contracte valabile de închiriere a spațiilor din clădiri cu risc seismic mare și nici nu mai pot fi semnate unele noi. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă legile privind facturarea electronică și să prevină riscurile legale legate de nerespectarea noilor reguli impuse de stat.
Așa cum s-a întâmplat în 2022, dilema înscrierii în Registrul e-Factura a revenit în actualitate în 2024, în contextul în care facturarea electronică devine obligatorie pentru toate operațiunile din relația B2B. Din acest motiv, specialiștii subliniază că înscrierea în registru NU este obligatorie, deoarece acesta a fost introdus numai pentru contribuabilii care au optat în trecut pentru facturarea electronică. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi privind cetățenia română, deoarece ele pot afecta angajații străini sau partenerii de afaceri, și să se asigure că firma respectă toate reglementările legale.
Modificarea regimului redobândirii cetățeniei române, precum și a condițiilor de obținere a cetățeniei de către cetățenii din Uniunea Europeană sau din afara Uniunii sunt prinse într-un proiect de lege avansat de Ministerul Justiției în dezbatere. Pe de o parte, proiectul va elimina unele dintre situațiile actuale în care străinii pot obține mai repede cetățenie română, dar va clarifica în același timp unele prevederi ce au pus probleme în practică. Citește articolul