avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 647 soluții astăzi
Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

Interdicția desfășurării de activități în clădirile cu bulină roșie: Ce spune legea și ce se întâmplă în practică

Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi referitoare la siguranța clădirilor și la ce activități sunt interzise, pentru a se asigura că firma respectă regulile și evită amenzi sau probleme legale.

Cristina Iacob în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
30 Iunie 2025 | 794 | Timp de citire: 4 min.

Din ianuarie 2024, activitățile care implică aglomerări de persoane nu mai pot fi desfășurate în clădirile cu risc seismic ridicat, mai precis, în cele cunoscute ca fiind „cu bulină roșie”. Deși măsura este în vigoare de mai bine de un an, verificările realizate de redacția noastră arată că în mai multe astfel de imobile din București continuă să funcționeze unități de cazare, în special, dar și câteva magazine sau alte tipuri de afaceri. În paralel, autoritățile locale susțin că au început notificările și controalele, însă nu există date clare privind sancțiunile aplicate sau numărul operatorilor economici obligați să își înceteze activitatea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE ANAF: Termenele raportărilor SAF-T, pentru perioada de grație pentru firmele mici, sunt 30 iunie (trimestrul 1) și 31 iulie (lunile ianuarie - iunie)

Acest departament este interesat de regulile și termenele legale pentru a se asigura că firma respectă toate obligațiile față de autorități și evită amenzi.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Iunie 2025 | 1 | 16346 | Timp de citire: 3 min.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a clarificat, printr-un răspuns către avocatnet.ro, ce termene-limită trebuie respectate de firmele mici la raportările SAF-T pentru perioada de grație. Astfel, pentru raportarea pe primul trimestru al anului (la cei cu obligația trimestrială de depunere), termenul este 30 iunie 2025, iar pentru raportarea pe lunile ianuarie - iunie (la cei cu obligația lunară de depunere), termenul este 31 iulie 2025. Clarificarea vine în urma apariției unor interpretări contrare în practică. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UNBR: Dreptul la apărare nu poate fi compromis prin identificarea avocatului cu clientul

Acest departament este direct interesat, deoarece articolul discută despre principiile fundamentale ale sistemului de justiție, rolul avocatului și dreptul la apărare. Aceste aspecte sunt esențiale pentru înțelegerea și respectarea legilor în toate activitățile companiei.

avocatnet.ro în Justițiabil in România
27 Iunie 2025 | 1084 | Timp de citire: 2 min.

Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR) a transmis recent un comunicat în care precizează că a luat act de reacțiile apărute în spațiul public referitoare la implicarea mai multor avocați, inclusiv actualul ministru al Justiției, în exercitarea activității de apărare într-un dosar penal cu implicații sensibile, având ca obiect fapte de violență domestică. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Măsură ce vizează reducerea cheltuielilor bugetare

Propunere legislativă: Introducerea unui mecanism de evidență și reutilizare a bunurilor mobile și imobile ale instituțiilor publice

Este interesat de noile legi și reguli care stabilesc cum trebuie gestionate bunurile publice, pentru a asigura respectarea tuturor normelor legale.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
27 Iunie 2025 | 681 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a reduce cheltuielile bugetare, instituțiile publice vor putea ceda sau vinde diverse bunuri, indiferent dacă acestea sunt mobile sau imobile, pe care nu le mai folosesc sau nu le folosesc eficient, potrivit unui proiect de lege înregistrat recent în Parlament. Pentru ca mecanismul de reutilizare, redistribuire și valorificare a bunurilor deținute de instituțiile publice să funcționeze, acestea vor trebui să actualizeze trimestrial situația acestor bunuri, într-un sistem informatic centralizat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Elementele ce ar trebui incluse în CCM și practici nerecomandate în conținutul acestuia

Se asigură că toate contractele și practicile companiei respectă legile în vigoare și evită riscurile legale.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
27 Iunie 2025 | 1318 | Timp de citire: 4 min.

Contractul colectiv de muncă (CCM) reprezintă rezultatul negocierilor dintre angajator și salariați, fiind obligatorie prin lege inițierea negocierilor pentru entitățile cu minimum 10 angajați, dar nu și încheierea efectivă a unui contract. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum au ajuns retailerii alimentari și de bricolaj sau dealerii auto să plătească ICAS și de ce trebuie exceptați: Situația pe 2024 rămâne neclară în continuare

Ajută la înțelegerea corectă a obligațiilor legale și la identificarea riscurilor care pot apărea din interpretarea diferită a legilor fiscale.

PwC România în Taxe și impozite
27 Iunie 2025 | 538 | Timp de citire: 4 min.

Retailerii alimentari și de bricolaj, importatorii și dealerii auto, precum și companiile din sectorul agribusiness ajung să datoreze, în mod incidental, impozitul specific pe cifra de afaceri (ICAS), deși acesta a fost conceput pentru sectorul petrolului și gazelor naturale. Cum au ajuns în această situație? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impozitul local și taxa pe stâlp: Analiză comparativă din perspectiva obiectelor impozabile privind regimul fiscal al unei clădiri în raport cu regimul fiscal al unei construcții speciale

Acest departament are nevoie să înțeleagă definițiile legale ale clădirilor și construcțiilor, precum și obligațiile fiscale aferente, pentru a asigura conformitatea companiei cu legislația în vigoare.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
27 Iunie 2025 | 1005 | Timp de citire: 8 min.

Ca o regulă fiscală generală, important de precizat este faptul că, în vederea stabilirii în mod clar a impozitului/taxei pe clădire și a impozitului pe construcții, este necesar ca organul fiscal să realizeze o încadrare corectă a obiectului impozabil, respectiv clădire, astfel cum este definită la art. 453 lit. b) din Codul fiscal, sau construcție, astfel cum este definită la art. 497 din Codul fiscal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: Cei ce întârzie cu implementarea riscă să devină „ținte” în controalele ANAF

Departamentul Juridic și Conformitate se asigură că firma respectă toate legile și regulamentele. Articolul avertizează asupra riscurilor legale și a sancțiunilor în cazul nerespectării obligației SAF-T și cum poate fi interpretată neconformitatea de către autorități.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Iunie 2025 | 9758 | Timp de citire: 2 min.

Perioada de grație pentru micii contribuabili, care de anul acesta sunt obligați și ei să transmită raportările SAF-T, se apropie de final. În aceste condiții, companiile care întârzie cu implementarea fișierului SAF-T riscă să fie verificate mai des de către inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), atenționează specialiștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Trebuie să le oferi acces angajaților la înregistrările de pe sistemele de monitorizare de la locul de muncă? Dreptul la opoziție și la ștergerea datelor

Acest departament trebuie să cunoască și să aplice legile despre monitorizarea angajaților și protecția datelor personale, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile.

Simona Voiculescu în GDPR & Protecția datelor personale
Director Editorial, avocatnet.ro
26 Iunie 2025 | 3472 | Timp de citire: 5 min.

Salariații au dreptul să știe ce date și în ce scopuri sunt acestea prelucrate de angajator, iar când vine vorba de utilizarea sistemelor de supraveghere la locul de muncă aceștia își pot manifesta inclusiv opoziția și cere șteregerea datelor prelucrate, în anumite situații. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect de ordin: Sunt propuse schimbări ce vor facilita procesul de decontare a tratamentului pacienților cu arsuri grave în străinătate

Acest departament este interesat de orice schimbare a legilor sau regulamentelor care ar putea influența modul în care compania funcționează, mai ales cele legate de sănătate și decontări medicale.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
26 Iunie 2025 | 286 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Sănătății (MS) propune, printr-un proiect de ordin pus recent în dezbatere publică, modificarea legislației privind modul de administrare, finanțare și implementare a acțiunilor prioritare pentru tratamentul pacienților cu arsuri, astfel încât decontarea tratamentului acestor pacienți în străinătate să se facă mai ușor. Citește articolul