Departamentul Juridic trebuie să se asigure că firma respectă toate legile muncii și reglementările privind înregistrarea angajaților, mai ales având în vedere neconcordanțele evidențiate de articol între Codul Muncii și sistemul actual.
Nivelul studiilor care trebuie introdus în Reges-Online, una dintre noutățile aduse de sistem, se referă la cerințele funcției sau postului - nu la studiile ocupantului acelui post. Cum rămâne însă cu ce scrie în Codul muncii? Citește articolul
Acest departament analizează legile și reglementările pentru a se asigura că toate operațiunile companiei sunt conforme. Discuția despre interpretarea legii energiei și a ordinelor ANRE, precum și perspectiva unui proces pentru contestarea ordinului, sunt de interes direct.
Disensiunile dintre reprezentanții prosumatorilor și organismul de reglementare în domeniul energiei par a se adânci, după ce Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie (APCE) și Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) au prezentat două puncte de vedere total divergente în ceea ce privește modul în care sunt aplicate regulile de comercializare a energiei electrice produse din surse regenerabile. Citește articolul
Această decizie a Înaltei Curți clarifică modul în care trebuie interpretate anumite legi referitoare la salariile angajaților și la orele suplimentare sau la munca de la domiciliu, aspecte esențiale pentru a se asigura că firma respectă toate reglementările legale în vigoare.
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit, printr-o decizie dată în iunie și publicată luni în Monitorul Oficial, că polițiștii nu beneficiază de majorarea de 40% din salariul de bază pentru perioada în care asigură continuitatea îndeplinirii atribuțiilor specifice. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de respectarea legilor și regulamentelor în companie. Articolul detaliază acțiunile autorității de protecție a datelor, inclusiv amenzi, avertismente și măsuri corective, plus interpretări ale legii, care sunt esențiale pentru a evita probleme legale și a asigura conformitatea.
În 2024, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a primit peste 5.300 de plângeri, sesizări și notificări privind incidente de securitate, în urma cărora a desfășurat aproape 500 de investigații și a aplicat amenzi de peste 1,85 milioane de lei. Cele mai multe reclamații au vizat încălcarea drepturilor persoanelor vizate, dezvăluirea datelor în spațiul public sau online și prelucrarea neautorizată a imaginilor prin sisteme de supraveghere video. Citește articolul
Acest departament este interesat să se asigure că firma respectă legile fiscale și evită problemele legale legate de achizițiile de proprietăți, precum și eventualele dispute cu autoritățile.
Eliminarea cotei reduse de TVA pentru achiziția, de către persoanele fizice, a locuințelor noi marchează un punct important inclusiv din perspectiva disputelor fiscale cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Doar că aceste dispute nu pot să dispară peste noapte, ci treptat, pe măsură ce intervine prescripția pentru ultimele tranzacții la care se aplică TVA-ul redus. Citește articolul
Se asigură că firma respectă toate legile și regulile privind declararea corectă a locului de muncă al angajaților în platforma Reges-Online, evitând astfel amenzi sau alte probleme legale.
Conceptul de „loc al muncii” este un element esențial în cadrul contractului individual de muncă (CIM), cu implicații semnificative atât din punct de vedere juridic, cât și practic. Acesta definește nu doar spațiul geografic unde angajatul își desfășoară activitatea, dar și secția, serviciul sau departamentul în care este integrat. În peisajul relațiilor de muncă, acest aspect devine tot mai important odată cu introducerea noului sistem Reges-Online, care va înlocui definitiv Revisal de la 1 octombrie anul acesta. Citește articolul
Departamentul Juridic & Conformitate trebuie să cunoască legislația actuală și propunerile de modificări legislative referitoare la sistemele de pensii, pentru a asigura că operațiunile companiei sunt în conformitate cu toate reglementările legale privind contribuțiile și beneficiile pentru angajați.
Proiectul de lege aflat acum în dezbatere publică privind mecanismul de plată a pensiilor administrate privat (Pilonul II) a stârnit numeroase confuzii și informații eronate în spațiul public. Pe baza explicațiilor unor economiști, am realizat acest ghid sub formă de întrebări și răspunsuri, pentru a lămuri cele mai importante aspecte privind funcționarea Pilonului II și mecanismul de plată propus. Citește articolul
Acest departament este interesat să înțeleagă noile legi fiscale și cum pot ajuta companiile să evite probleme, asigurându-se că respectă toate regulile și prevederile legale.
Extinderea aplicabilității acordurilor de prețuri în avans (APA) și pentru perioade din trecut, nu doar pentru perioade din viitor, este binevenită pentru contribuabili, care pot evita, astfel, riscurile fiscale pentru tranzacțiile pentru care obțin asemenea acorduri. Așa văd lucrurile specialiștii în prețuri de transfer, atunci când vine vorba de modificările operate recent de Guvern. Citește articolul
Articolul oferă informații despre noile legi și reglementări, inclusiv cele legate de protecția datelor (GDPR), ajutând compania să se asigure că toate operațiunile respectă legislația în vigoare.
În contextul unui an 2025 marcat de transformări legislative majore, avocatnet.ro reunește o echipă de lectori importanți, pentru a ghida companiile și persoanele fizice prin complexitatea schimbărilor. De la digitalizarea ANAF prin e-Factura și SAF-T, până la reforma fiscală structurală, organizăm o serie de evenimente premium cu lectori reputați, oferind perspective strategice și soluții practice. Abonamentul Premium Complet asigură accesul la aceste resurse valoroase, construind o comunitate orientată spre rezolvarea provocărilor legislative din România. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și reguli care spun cum trebuie să își reconfirme competențele asistenții medicali, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale.
Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România (OAMGMAMR) a adus modificări Metodologiei de reatestare a competenței profesionale a membrilor săi, printr-o recent oficializată hotărâre. Conform documentului, această procedură este obligatorie pentru asistenții medicali și moașele fără minimum un an de experiență acumulată în ultimii cinci ani. Citește articolul