Acest departament trebuie să înțeleagă legile noi despre deșeuri, ce anume este interzis și ce amenzi sau sancțiuni grave se pot aplica dacă firma nu respectă aceste reguli.
Dacă în cazul gunoiului menajer, colectarea este bine organizată, nu același lucru se întâmplă în cazul obiectelor casnice de folosință îndelungată (de pildă, saltele, mobilă etc.) sau a deșeurile din renovări sau construiri. Potrivit regulilor modificate chiar la începutul acestui an, pentru nerespectarea regulilor privind regimul deșeurilor, persoanele fizice riscă amenzi de până la 45.000 de lei, dar și, în anumite condiții, pedepse cu închisoarea. În funcție de localitatea de domiciliu, cei interesați să scape de obiectele mai mari de prin casă pot lua legătura cu firma de salubritate care, fie contra cost, fie gratis, dar doar în anumite zile, va ridica aceste obiecte. Citește articolul
Acest departament este interesat de deciziile instanțelor de judecată și de modul în care legile (fiscale și ale muncii) sunt interpretate și aplicate, pentru a se asigura că firma respectă regulile și își apără drepturile.
O companie din domeniul construcțiilor care detașa salariați în străinătate și care le plătea acestora diurnă a obținut în instanță anularea deciziilor de impunere prin care era obligată la plata suplimentară a peste 23 milioane lei, conform unui comunicat primit de redacția noastră de la D&B David și Baias. În speță era vorba de diurne recalificate „forțat” de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în venituri salariale. Citește articolul
Acest departament este interesat de deciziile instanțelor europene care clarifică modul în care se interpretează legile fiscale, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și evită probleme legale legate de cum aplică TVA-ul.
Directiva europeană de TVA permite statelor membre să aibă cote reduse diferite de TVA pentru alimentele compuse din același ingredient principal, care să se aplice în funcție de cum se face vânzarea acestora, însă numai în anumite condiții, a hotărât joi Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). În speță era vorba despre o băutură lactată care era taxată cu 5% dacă era vândută la magazin și cu 8% dacă era vândută la cafenea. Citește articolul
Decizia instanței anulează o parte dintr-o lege fiscală, ceea ce schimbă regulile pe care compania trebuie să le respecte pentru a evita probleme legale și a asigura conformitatea.
Prevederea din normele de punere în aplicare a Codului fiscal ce prevedea scutirea de TVA pentru formarea profesională doar atunci când furnizorul este autorizat în baza Ordonanței privind formarea profesională a fost anulată recent în instanță, pe motiv că introducea o condiție neprevăzută în Codul fiscal. Cu alte cuvinte, scutirea de TVA trebuie să se aplice și dacă furnizorul de formare profesională e autorizat în baza altor acte normative. Ca urmare a acestei decizii, Camera Consultanților Fiscali (CCF) a solicitat Ministerului Finanțelor să dea o circulară ca „să popularizeze” sentința care a anulat prevederea din normele de aplicare și să intervină cât mai curând să modifice prevederile din norme. Citește articolul
Se asigură că firma respectă legile și regulamentele privind ambalajele și sistemul de garanție-returnare (SGR), inclusiv obligațiile de înregistrare și marcare.
Toți producătorii din România de băuturi (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) în ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv, își pot înregistra acum produsele lor SGR în platforma ReturRo, după ce administratorul de sistem a anunțat azi deschiderea Registrului de Ambalaje pentru înregistrarea tuturor produselor ce vor fi parte din sistem. SGR (sistemul garanție returnare) va intra în vigoare în România începând cu 30 noiembrie 2023, aducând obligații atât pentru producătorii și importatorii ce pun pe piață astfel de ambalaje, cât și pentru comercianții de produse ambalate în ambalaje SGR. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și reglementările, inclusiv cele care privesc modul în care sunt raportate finanțele. Modificările în contabilitate și în special cele legate de fuziuni sau impozitul pe profit au implicații legale importante.
Mai multe modificări ale reglementărilor contabile au fost oficializate vineri de către Ministerul Finanțelor (MF). Acestea sunt, în principal, pentru introducerea de noi conturi contabile, dar sunt și modificări privind unele conturi contabile care deja există. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile în vigoare. Modificarea valorii tichetelor culturale prin ordin de ministru este o schimbare legislativă pe care trebuie să o cunoască pentru a garanta conformitatea companiei.
Un ordin publicat joi în Monitorul Oficial stabilește majorarea tichetelor culturale pentru salariați la 210 lei/ lună, respectiv la 420 de lei/ eveniment, începând din octombrie 2023. Această schimbare este valabilă pentru semestrul II din 2023 și primele două luni ale semestrului I din 2024. Tichetele culturale acoperă costurile pentru evenimente culturale și achiziționarea de cărți sau reviste culturale, conform Legii 165/2018. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile noi legate de modul în care trebuie păstrate documentele și arhivele, mai ales dacă firma prestează servicii de arhivare sau trebuie să gestioneze propriile arhive conform legii.
Un recent ordin al Ministerul Afacerilor Interne (MAI) cuprinde noile norme privind autorizarea și funcționarea serviciilor de arhivare, prin care sunt modificate substanțial vechile prevederi. De exemplu, cei de la MAI propun, în privința locului de desfășurare al serviciilor, înlăturarea posibilității ca un operator economic să poată presta servicii arhivistice exclusiv la sediul beneficiarilor, fiind necesar un spațiu distinct pentru fiecare serviciu de arhivare. Totodată, autorizația de securitate la incendiu va trebui să vizeze toată clădirea din care face parte depozitul sau spațiul din care face parte încăperea amenajată, iar în privința angajaților vor trebui aduse documente suplimentare la solicitarea autorizării. Ordinul, recent publicat, stabilește expres și un termen-limită de 60 de zile pentru a soluționa cererile persoanelor fizice sau juridice. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice modificări legislative, cum ar fi acest Ordin, care pot afecta activitatea companiei, cerințele de conformitate și posibilele responsabilități legale în caz de nerespectare.
Un ordin al Ministerul Afacerilor Interne (MAI) modifică reglementările privind evaluarea psihologică a angajaților în cadrul instituției. Printre noutățile aduse se numără: creșterea frecvenței de evaluare psihologică pentru personalul care execută misiuni periculoase sau stresante, introducerea unei proceduri excepționale de reevaluare psihologică pentru cei declarați inapți sau introducerea raportului testului poligraf ca document obligatoriu în procedurile psihologice interne. Nerespectarea acestor prevederi atrage răspunderea disciplinară sau administrativă a personalului MAI. Citește articolul
Este interesat să înțeleagă regulile ANAF legate de corectitudinea datelor fiscale, pentru a asigura că firma respectă legea și evită amenzi.
În prezent, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) monitorizează activ fișierele SAF-T trimise de contribuabili și, dacă sunt găsite greșeli sau date lipsă, transmit notificări pentru semnalarea problemelor ce trebuie rezolvate. Important de știut este că această practică a ANAF nu este una temporară, ci va continua pe termen lung. Citește articolul