Articolul explică în detaliu obligațiile legale ale angajatorului și drepturile angajatului în faza pre-contractuală, asigurând că toate condițiile contractului de muncă sunt în conformitate cu legislația în vigoare și evitând riscurile juridice.
Momentul semnării contractului de muncă nu ar trebui să fie și cel în care angajatul află că, de fapt, va munci în mai multe locuri sau departe de localitatea unde credea că o să muncească, faptul că e nevoie de munca sa doar o perioadă de timp, că va trebui să muncească, din când în când, peste program sau că salariul său e mai mic pe hârtie decât cel discutat la interviu. De multe ori, prea puține aspecte esențiale sunt discutate în momentul zero al angajării, iar faptul că salariatul nu întreabă de cutare sau cutare lucru nu înseamnă că angajatorul e scutit de obligația de a vorbi, din oficiu, despre aceste lucruri. Citește articolul
Pentru a înțelege exact legile și condițiile programului, ca firma să știe ce are de făcut și să nu încalce nicio regulă.
Programul Noua Casă, prin intermediul căruia persoanele interesate de achiziționarea unei locuințe noi pot contracta credite garantate de stat, se va desfășura și în acest an. Luni a fost stabilit oficial plafonul de garanții al programului, dar înscrierea celor interesați nu e posibilă deocamdată, fiind necesară stabilirea unor detalii, inclusiv a nivelului comisioanelor utilizate în programul Noua Casă. Până atunci însă, iată care sunt condițiile de participare la programul din acest an. Citește articolul
Compania trebuie să înțeleagă noile legi legate de actele de identitate ale angajaților și cum aceste modificări pot influența modul în care sunt gestionate informațiile personale și conformitatea cu reglementările în vigoare.
O serie de reguli legate de obținerea cărților de identitate, fie ele electronice sau simple, se vor modifica în curând, potrivit unei ordonanțe apărute în această săptămână, cele mai multe dintre schimbări vizând simplificarea procedurilor. De pildă, din vară, de când au anunțat reprezentanții autorităților că se va extinde, la nivel național, emiterea de cărți electronice de identitate (acum se emit doar în județul Cluj), la eliberarea actelor de identitate, anumite informații vor fi preluate din sistemele informatice ale autorităților, cetățenii nemaifiind obligați, ca acum, să mai prezinte anumite acte (certificat de căsătorie, actele casei etc.). Citește articolul
Acest departament este direct interesat de modificările legislative care impun menționarea anumitor beneficii în contractele de muncă, pentru a asigura că toate documentele legale ale companiei sunt în conformitate cu noile prevederi.
Codul Muncii, modificat în octombrie anul trecut, impune ca avantajele pe care angajatorul le oferă să fie menționate în mod expres în contractele individuale de muncă, asigurând astfel angajaților o transparență mai mare și o garanție mai solidă că vor primi acele tichete, bonusuri sau alte avantaje promise. Angajatorul are însă ceva „spațiu de manevră” în privința avantajelor oferite în mod neregulat. Cu alte cuvinte, în privința acelor avantaje pe care nu le oferă în mod constant, e suficient să prevadă ideea că „se pot oferi și alte avantaje”, fără să le numească pe fiecare. Citește articolul
Departamentul Juridic & Conformitate este interesat de acest articol pentru a înțelege noul val de controale ANAF și obligațiile fiscale ale persoanelor fizice cu venituri din străinătate, asigurându-se că firma este informată despre riscurile legale și că respectă toate regulile.
Autoritatea Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a intensificat anul trecut inițiativele de control fiscal pentru persoanele fizice. Încet, dar sigur, persoanele fizice au intrat în vizorul ANAF, unele dintre acestea fiind surprinse de notificările primite, mai ales că veniturile vizate erau cele din străinătate. Citește articolul
Articolul prezintă regulile și obligațiile legale stabilite pentru programul 'Noua Casă', inclusiv deciziile guvernamentale care îl reglementează și restricțiile legate de vânzarea sau închirierea locuințelor, informații utile pentru a asigura respectarea legilor.
Cei ce vor să ia credite garantate de stat pentru cumpărarea unei locuințe noi o vor putea face prin programul Noua Casă și în 2023. În acest sens, printr-o hotărâre ce se aplică deja, s-a stabilit plafonul pentru garantarea creditelor imobiliare în cadrul acestui program la valoarea de 1,5 miliarde de lei. Citește articolul
Pentru a se asigura că toate operațiunile și documentele firmei respectă noile legi legate de actele de identitate ale persoanelor, inclusiv valabilitatea acestora și modul în care se procesează datele electronice.
O serie de aspecte ce țin de cărțile de identitate, fie ele electronice sau simple, urmează să fie modificate de vineri, potrivit unei ordonanțe oficializate chiar azi. Printre schimbările ce vor apărea le putem aminti pe cele legate de valabilitatea cărților de identitate și introducerea posibilității de completare a cererii pentru viza de flotant prin mijloace electronice. În plus, costul emiterii a cel puțin cinci milioane de acte electronice de identitate va fi suportat de către stat, prin fonduri alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Citește articolul
Departamentul juridic trebuie să fie la curent cu legile și reglementările privind ajutoarele sociale, pentru a înțelege cadrul legal și a răspunde eventualelor întrebări legate de acestea, asigurând conformitatea.
Potrivit legii, alocația pentru susținerea familiei este o formă de sprijin destinată familiilor, inclusiv celor monoparentale, cu venituri reduse, care au în creștere și îngrijire copii în vârstă de până la 18 ani. Cuantumul lunar al alocației este stabilit în funcție de indicatorului social de referință (ISR), care se va majora, începând din martie, cu aproape 14%, ceea ce va duce automat și la creșterea alocației pentru susținerea familiei. Citește articolul
Angajații din acest departament trebuie să fie la curent cu modificările legislative referitoare la inspecțiile fiscale, pentru a se asigura că firma respectă toate normele și pentru a ști cum să acționeze în cazul unui control. Articolul explică noile prevederi legate de selecția firmelor pentru audituri și de stabilirea riscului fiscal.
Mai multe schimbări de procedură fiscală pe care Guvernul le-a operat în ultimele zile din 2022 vor produce efecte concrete abia din ianuarie 2026. De la acel moment, spun specialiștii, vom vedea o obiectivitate mult mai mare în selectarea firmelor pentru control și în derularea controalelor de către inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că modul în care sunt gestionate absențele neprevăzute și concediile de îngrijitor respectă întocmai Codul Muncii și alte reglementări legale, pentru a evita riscurile juridice și amenzi.
În ultima perioadă, aproape orice drept nou acordat angajaților prin lege ajunge să reprezinte o mică problemă pentru angajator, cel puțin o perioadă de timp, într-o listă deja destul de lungă de lucruri de bifat. De data aceasta, vorbim în mod concret de două categorii de libere la care au dreptul angajații, în virtutea legii, dar a căror reglementare deja a iscat numeroase discuții în departamentele de resurse umane. Citește articolul