Pentru a înțelege regulile și obligațiile legale legate de fraude (avertismentul Ministerului Educației) și pentru a asigura conformitatea în cazul proiectelor cu finanțare publică (modernizarea spitalelor prin PNRR).
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile, inclusiv cea despre avertizorii de integritate, și să știe exact ce obligații are compania pentru a evita amenzi sau probleme legale.
În Legea avertizorilor în interes public (Legea Whistleblower) regăsim o obligație de informare, care incumbă însă numai anumitor angajatori. Astfel, de principiu, ea este legată de obligația de a avea un canal intern de raportare. Citește articolul
Legea avertizorilor de integritate impune noi obligații și riscuri legale pentru companii. Departamentul Juridic trebuie să înțeleagă și să implementeze aceste reglementări pentru a asigura conformitatea și a evita sancțiuni sau procese.
Între protecțiile conferite de Legea Whistleblower avertizorilor de integritate se numără și un drept specific în ipoteza în care acesta este cercetat disciplinar în urma raportării sau divulgării publice pe care a făcut-o: acela de a solicita prezența presei la cercetarea disciplinară, pe lângă aceea a unui apărător sau a unui reprezentant sindical/al salariaților. Angajatorul nu are spațiu de manevră aici: dacă se întâlnește cu o atare solicitare, ori îi dă curs, ori riscă invalidarea procedurii cu totul. Citește articolul
Departamentul juridic trebuie să știe ce legi și decizii ale instanțelor europene sunt obligatorii pentru companie și cum să le folosească în favoarea firmei în litigiile cu autoritățile fiscale și pentru a asigura respectarea regulilor.
În fiecare an, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) se pronunță în numeroase cauze fiscale, majoritatea din domeniul TVA-ului. În acest context, o întrebare pe care și-o pun des contribuabilii este dacă deciziile respective sunt obligatorii și pentru Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Din păcate, răspunsul nu este așa de clar cum ne-am aștepta. Citește articolul
Acest departament se interesează de respectarea tuturor legilor și regulilor, iar stabilirea corectă a rezidenței fiscale este o cerință legală importantă, mai ales pentru angajații cu mobilitate internațională sau pentru conformitatea generală a companiei în privința persoanelor fizice.
Multe persoane pleacă, pentru perioade mai lungi, din țară sau se reîntorc aici, fiind important pentru acestea să știe cum se stabilește rezidența fiscală în România, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) publicând luni un ghid oficial în acest sens. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile reglementări (AES și TRACES) pentru a se asigura că firma respectă toate legile și procedurile privind exportul și importul de mărfuri, evitând amenzi și probleme legale.
Companiile care se ocupă de exporturi și importuri ar trebui să știe că există două noutăți vamale importante pentru ei, atrag atenția specialiștii de la EY România. Prima se referă la introducerea unui nou sistem de declarare la export (Automated Export System - AES), iar a doua se referă la trecerea la un sistem electronic pentru importurile de produse alimentare (Trade Control and Expert System - TRACES). Citește articolul
Acest departament este direct interesat de orice modificare a legilor, în special cele care privesc procedurile legale și competența instanțelor de judecată în soluționarea litigiilor, cum ar fi conflictele de muncă.
Din cauza unei scăpări din noua Lege a dialogului social, care nu a mai preluat prevederile vechii legi în materia competenței în primă instanță a tribunalului pentru soluționarea conflictelor individuale de muncă, cele mai multe cereri patrimoniale trebuie să se îndrepte acum către judecătorii. Deși problema a fost subliniată deja de mai mulți profesioniști ai dreptului muncii, încă din decembrie, până la acest moment nu a apărut niciun proiect de ordonanță care să acopere, în regim de urgență, această scăpare. Mai mulți parlamentari neafiliați au depus însă de curând un proiect de lege în acest sens, dar chiar și așa va dura destul ca acesta să producă efecte. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre toate modificările legislative (cum ar fi cele din Codul Muncii) pentru a se asigura că firma respectă legea și nu are probleme legale.
Salariații din țara noastră, fie că vorbim despre cei de la stat sau cei din mediul privat și indiferent de domeniul de activitate, ar putea primi o zi liberă plătită în ziua în care-și serbează nașterea, potrivit unui proiect legislativ aflat, de luni, în dezbaterea senatorilor. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile, în special cele legate de protecția datelor personale (GDPR), și să ofere sfaturi corecte privind prelucrarea informațiilor angajaților.
Cu toate că a trecut destul de mult timp de când GDPR își produce efectele, practica ne arată că unele dintre regulile sale încă mai scapă din vedere angajatorilor. În contextul modificărilor legislative, al apariției unor noi formalități și documente de întocmit la nivel intern sau de păstrat de la lucrători, angajatorii trebuie să-și amintească de ce utilizarea consimțământului lucrătorilor pentru diversele date pe care angajatorii le prelucrează nu este dezirabilă. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de respectarea legilor și a regulilor interne ale companiei, inclusiv a Legii avertizorilor. Trebuie să știe cum să implementeze canale de raportare, să gestioneze legal sesizările și să protejeze persoanele care raportează încălcări.
Agenția Națională de Integritate (ANI) a anunțat luni operaționalizarea canalului extern de raportare a încălcării legii, în contextul în care în decembrie a intrat în vigoare Legea avertizorilor („Legea Whistleblower”). În mod concret, cei care vor să raporteze încălcări ale legii din cadrul entităților publice sau private și nu au la dispoziție un canal intern sau se tem de represalii dacă ar face o raportare printr-un canal intern pot să o facă prin intermediul unei platforme online dedicate, prin e-mail, telefonic sau chiar personal la sediul ANI. Citește articolul