Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi și atribuții ale poliției locale pentru a se asigura că firma și angajații respectă regulile și pentru a gestiona eventualele probleme legale.
Codul rutier a fost modificat recent, astfel încât și polițiștii locali să poată aplica un nou tip amendă în legătură cu legislația rutieră, mai exact, în cazul în care proprietarii de mașini nu oferă detalii în legătură cu șoferii acestora, atunci când le împrumută. Totuși, modificările recente nu înseamnă că polițiștii vor putea aplica amenzi șoferilor pentru toate abaterile de la legislația rutieră, ci doar în cazul celor din domeniul circulației pe drumurile publice, ce sunt stabilite de legea poliției locale, printre care cele legate de oprirea, staționarea sau parcarea neregulamentară a mașinilor. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate noile legi și reguli fiscale, cum ar fi facturarea electronică și raportarea digitală, pentru a evita amenzile și problemele legale, menținând compania în conformitate cu legislația.
România rămâne pe ultimul loc în UE la colectarea TVA, înregistrând din nou cel mai mare deficit de încasare a acestei taxe din suma totală ce ar trebui colectată, estimat la 35,5%, conform raportului publicat recent de Comisia Europeană (CE), care utilizează date pentru anul 2020. CE se așteaptă ca pentru 2021 diferența să scadă până la 33% datorită măsurilor luate de administrația fiscală românească, începând cu 2020, de a introduce diverse mijloace de raportare digitală, precum implementarea SAF-T și conectarea caselor de marcat fiscale cu serverele ANAF. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative (cum ar fi noul model de contract de muncă, regulile pentru angajarea străinilor, creșterea salariului minim, legislația privind protecția consumatorului, înregistrarea contractelor de închiriere, puterile poliției locale) pentru a se asigura că operațiunile firmei respectă legea și pentru a preveni posibile amenzi sau litigii.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 5 - 11 decembrie 2022. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate noile legi și reguli, de la salarii și taxe, până la termenele pentru echipamente fiscale și alte obligații legale.
Ordonanța de urgență care cuprinde mai multe măsuri fiscal-financiare majore a fost publicată vineri în Monitorul Oficial. Aceasta se referă, printre altele, la majorarea salariului minim diferențiat în construcții, „înghețarea” punctului-amendă pentru contravenții rutiere, anumite facilități fiscale, creșterea pensiilor, inclusiv a celor militare, și acordarea unor ajutoare pentru persoanele cu venituri mici. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să înțeleagă obligațiile legale ale companiei privind sănătatea și siguranța angajaților, cum ar fi expertizarea locurilor de muncă și respectarea legislației în vigoare.
Lista sporurilor pe care le-ar putea primi personalul plătiți din fonduri publice este, de câteva zile, pe „prima pagină” a publicațiilor și, așa cum era de așteptat într-o piață a muncii în care peste o treime dintre contractele individuale de muncă încheiate în sectorul privat salariul este cel minim garantat în plată sau în jurul acestuia, reacțiile negative nu au întârziat. Citește articolul
Se asigură că toate beneficiile acordate angajaților respectă legile și sunt bine puse la punct în documente, ca să nu existe probleme legale.
La final de an, mulți angajatori se gândesc să acorde diverse cadouri, fie în bani, fie în natură, angajaților lor și/sau copiilor acestora. Fie că vorbim de tichete cadou, de prime de Crăciun, al treisprezecelea salariu sau bani de vacanță, iată câteva chestiuni esențiale despre regimul acordării lor: Citește articolul
Acest departament are nevoie să știe ce legi și reguli vor fi verificate de autorități, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și pentru a evita amenzi sau probleme.
Inspecția Muncii a pregătit deja calendarul campaniilor și acțiunilor de control pentru 2023, unde sunt reluate multe dintre campaniile și acțiunile care s-au desfășurat și anul acesta. Vizate, ca de obicei, sunt sectorul de construcții, transportatorii, cabinetele medicale, prestatorii de servicii larg răspândite, precum activitățile de curierat, dar și sectorul HoReCa. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că toate procedurile de plecare a angajaților, fie prin demisie, fie prin încetarea contractului de comun acord, respectă legea și reglementările în vigoare, pentru a evita litigii.
Notificarea prin care angajatul îi face cunoscută angajatorului intenția de a termina raportul de muncă trebuie să fie obligatoriu înregistrată de acesta din urmă, demisia nepresupunând niciodată acordul angajatorului. Dacă acesta renunță la preavizul pe care angajatul trebuia să-l respecte și consfințește astfel „acordul” său privind demisia, nu vorbim de transformarea demisiei în încetare prin acord însă. De asemenea, foarte important e că o consecință a încetării prin acord a raportului de muncă e aceea că părțile nu mai pot ridica ulterior diverse pretenții cu privire la raportul de muncă încheiat. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă deciziile legale europene importante privind dreptul oamenilor de a cere ștergerea informațiilor incorecte sau personale din căutările online, pentru a se asigura că firma respectă legea și pentru a oferi consultanță juridică.
Un motor de căutare trebuie să elimine informațiile pe care le afișează în urma căutărilor, dacă solicitantul care dorește ștergerea datelor prezintă elemente de probă adecvate și suficiente din care reiese că informațiile sunt inexacte, se arată într-o hotărâre recentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Admiterea acestei cereri de către motorul de căutare trebuie să se facă și dacă solicitantul prezintă o hotărâre judecătorească care constată incorectitudinea elementelor afișate. Citește articolul
Acest departament este interesat de legile noi, directivele europene și deciziile instanțelor care stabilesc cum trebuie raportate anumite aranjamente fiscale transfrontaliere. Ei se asigură că firma respectă toate reglementările legale și evită riscurile de neconformitate.
Printr-o decizie dată joi, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit că obligația de notificare prevăzută de directiva DAC6 ce prevede ca intermediarul ținut să respecte secretul profesional să notifice altor intermediari implicați că nu-și pot îndeplini obligația de raportare încalcă dreptul la respectarea comunicațiilor dintre avocat și clientul său. Citește articolul