Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile privind sancțiunile internaționale și prevenirea spălării banilor, pentru a evita probleme legale și amenzi.
Contabilii și auditorii din toate țările europene ar trebui să urmărească îndeaproape posibilele efecte pe care războiul dus de Rusia în Ucraina (cu ajutorul celor din Belarus) le poate avea asupra afacerilor în cadrul cărora activează sau asupra clienților lor. În mare, este vorba de aspecte ce țin de prevenirea spălării banilor, securitatea cibernetică și implicațiile asupra contabilității și raportărilor. Citește articolul
Se asigură că firma respectă legile muncii și evită problemele legale legate de programul angajaților, telemuncă sau munca hibridă, și cum se fac modificările corect la contracte.
Deși statul nu mai impune firmelor cum să-și organizeze munca, programele de lucru și prezența angajaților simultan în același spațiu, firmele se mai pot confrunta în continuare cu riscul îmbolnăvirii de COVID-19 a angajaților. Gestionarea acestui risc poate înseamna și luarea în calcul a unor programe flexibile de muncă, în condițiile din Codul muncii. Un program flexibil pot avea și angajații ce lucrează o parte din timp acasă și o parte la birou. Citește articolul
Articolul explică noile reglementări legale (ordonanțe și ordine) prin care refugiații din Ucraina primesc acces la servicii medicale și alte forme de sprijin. Este esențial pentru departament să înțeleagă aceste legi pentru a asigura respectarea lor și pentru a oferi consultanță internă corectă.
În contextul izbucnirii războiului din Ucraina, autoritățile române au stabilit o serie de măsuri ce vin în sprijinul refugiaților ce provin din această țară, inclusiv dreptul de a fi incluși în programele naționale de sănătate publică. Pentru a face această măsură pe deplin aplicabilă, Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) propune, printr-un proiect de ordin pus joi în dezbatere publică, modificarea instrucțiunilor de completare a biletului de trimitere pentru investigații paraclinice utilizat în țara noastră, astfel încât acesta să poată fi eliberat și refugiaților ucraineni. Citește articolul
Trebuie să se asigure că firma respectă legile noi privind munca la distanță și că toate contractele de muncă și actele adiționale sunt corecte din punct de vedere legal.
Terminarea stării de alertă înseamnă că ne întoarcem la principiul telemuncii cu acordul ambelor părți ale raportului de muncă. Dacă, angajatorul ar avea o nevoie temporară de a trimite unii angajați acasă, lipsa acestui acord (formalizat) nu îi permite să o facă. De pildă, în cazul în care la locul de muncă ar apărea unul sau două cazuri de COVID-19 și firma ar decide să trimită acasă o săptămână toți salariații, din motive medicale. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe mereu care sunt legile și regulile în vigoare, mai ales cele care se schimbă, pentru a se asigura că firma respectă totul în organizarea de evenimente.
Odată cu eliminarea stării de alertă, de miercuri, restricțiile și măsurile speciale aplicate în ultima perioadă în contextul pandemiei de COVID-19 au dispărut și ele. Astfel, ca efect al eliminării stării de alertă, printre altele, de-acum se pot organiza evenimente private, precum nunți, botezuri, mese festive ori altele similare, fără restricții privind numărul celor care participă la eveniment sau legate de ora la care trebuie încheiat acesta. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu noile legi și reguli privind angajarea cetățenilor ucraineni, pentru a se asigura că firma respectă legislația în vigoare și evită posibile amenzi sau probleme legale.
Cetățenii veniți din Ucraina au posibilitatea, de-acum, de a se angaja mai ușor și de a demonstra competențele și experiența, în lipsa documentelor de atestare, prin intermediul unei declarații pe propria răspundere, potrivit unei proceduri de încadrare în muncă oficializată de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS). De asemenea, aceste persoane vor putea să își caute un loc de muncă fie cu ajutorul agențiilor județene de ocupare a forței de muncă (AJOFM), fie pe cont propriu. Citește articolul
Această echipă se asigură că firma respectă toate legile și regulile. Sistemul e-Factura este o nouă cerință legală pe care compania trebuie să o respecte.
În situația în care în cadrul aceleiași tranzacții sunt vândute atât produse riscante, cât și produse obișnuite, se poate emite o singură factură electronică. Cu alte cuvinte, nu este nevoie să se emită două facturi, pentru a avea o factură separată strict cu produsele riscante, spun specialiștii. Citește articolul
Departamentul Juridic și Conformitate trebuie să se asigure că toate procedurile companiei, inclusiv cele legate de facturare electronică, respectă legile în vigoare. Înțelegerea regulilor de corectare și comunicare prin e-Factura este esențială pentru a evita orice încălcare legală.
Dacă o factură electronică transmisă prin sistemul de stat e-Factura are probleme, aceasta va trebui corectată și transmisă din nou conform unei proceduri speciale. Citește articolul
Articolul explică cum trebuie interpretate corect legile, în special cele legate de muncă, pentru ca firma să nu aibă probleme legale și să fie în conformitate cu reglementările. Abordează aspecte precum obligațiile legale, consecințele nerespectării și dovada acordurilor, esențiale pentru conformitatea activității.
O propunere legislativă recent înregistrată la Senat vizează introducerea săptămânii de lucru de patru zile. Săptămâna de lucru de patru zile nu numai că „sună” mai bine, dar pare că se aliniază trendului de „îmbinare optimă a vieții personale cu cea profesională”, cu un pronunțat accent pus pe sporirea productivității care, la rândul ei și într-un cadru ideal, ar putea chiar conduce la atingerea salariului suficient pentru un trai decent. Al doilea exemplu este „dreptul la deconectare”, un drept care este prevăzut de Codul muncii, din 2003 (!), așa cum există (ce-i drept nu chiar „expressis verbis") și posibilitatea stabilirii, inclusiv de comun acord, unei repartizări inegale a timpului de muncă. Citește articolul
Acest departament este responsabil să se asigure că firma respectă toate legile și regulile, cum ar fi GDPR, și trebuie să știe ce obligații are firma și ce amenzi pot fi primite dacă nu respectă aceste legi.
Dacă, în urma unei cereri de acces legată de informarea privind prelucrarea datelor personale, un operator oferă solicitantului informații trunchiate sau incomplete legate de această prelucrare, riscă să primească o amendă din partea Autorității de supraveghere a aplicării GDPR, la fel ca în cazul în care nu îl informează deloc. Așa s-a întâmplat în cazul unei companii care a primit o amendă de 2.000 de euro din partea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP). Citește articolul