avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1098 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

Ținte oficiale în controalele ANAF: 30% din verificări să fie de la distanță în 2022, urmând să se ajungă la 60% până în 2025

Acest departament trebuie să înțeleagă noile proceduri de control fiscal de la ANAF, pentru a se asigura că firma respectă legile și este pregătită pentru verificări documentare sau inspecții.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 4353 | Timp de citire: 3 min.

Guvernul și-a asumat, prin calendarul pentru implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), că va crește treptat numărul de verificări documentare (e vorba de controalele la distanță) pe care le realizează Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, s-a stabilit ca, în 2022, 30% din verificările Fiscului să fie de la distanță, acest procent urmând să ajungă la 60% până în 2025. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Clarificări oficiale

Închirierea locuințelor prin AirBnB sau Booking nu e interzisă, dar proprietarii au nevoie de certificate de turism

Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi și reguli privind închirierea de proprietăți către turiști, pentru a se asigura că firma (sau clienții săi) respectă toate cerințele legale și evită amenzile.

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 9 | 25851 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a clarifica anumite aspecte care s-au vehiculat în spațiul public recent pe tema unui ordin de ministru publicat în Monitorul Oficial, reprezentanții Ministerului Antreprenoriatului și Turismului spun că persoanelor fizice nu le-a fost interzisă închirierea prin AirBnB sau Booking.com a locuințelor în regim hotelier, ci doar li s-a impus solicitarea unor certificate de turism și declararea veniturilor la stat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firma poate sista acordarea tichetelor de masă dacă nu-și mai permite financiar această cheltuială

Are nevoie să înțeleagă exact ce spune legea despre acordarea tichetelor de masă și cum trebuie respectată pentru a evita problemele legale și pentru a se asigura că toate deciziile sunt conforme.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 1 | 6819 | Timp de citire: 3 min.

Tichetele de masă sunt bilete de valoare, pe care orice angajator le poate acorda lunar salariaților săi, în baza Legii nr. 165/2018, acestea putând fi utilizate doar pentru achitarea mesei sau achiziționarea de produse alimentare. Esențialul este că aceste tichete se pot acorda, nu trebuie acordate. Decizia aparține angajatorului, care poate ajunge în situația în care să nu și le mai permită financiar, ceea ce înseamnă că va sista acest beneficiu extrasalarial, iar pentru asta nu are nevoie de acceptul angajaților.  Citește articolul

ACCES GRATUIT

În anumite situații, proiectele de acte normative se pot adopta înainte de încheierea termenului de dezbatere publică

Departamentul Juridic trebuie să înțeleagă cum și când sunt adoptate rapid noi legi sau ordonanțe, pentru a se asigura că firma respectă întotdeauna cele mai recente reglementări, chiar și cele intrate în vigoare în regim de urgență.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 3758 | Timp de citire: 2 min.

Când trebuie reglementată o situație urgentă, ce nu poate aștepta cele 30 de zile în care proiectele trebuie să fie în dezbatere publică, acestea se pot adopta și înainte de împlinirea termenului. Acum, printr-o ordonanță oficializată miercuri, s-a clarificat exprimarea existentă deja în legislație, în contextul situației deosebite din prezent, respectiv a războiului din Ucraina. Citește articolul

ACCES GRATUIT

ADR anunță lansarea unei platforme online dedicate consultării publice pe tema portofelului digital european

Introduce o nouă metodă oficială de identificare, ceea ce va duce la modificări în legislația existentă și va cere companiilor să își adapteze procedurile legale și de conformitate, mai ales în relația cu clienții și autoritățile.

Iulia Moraru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 1 | 1966 | Timp de citire: 1 min.

O platformă ce permite consultări publice cu toți cei interesați de implementarea portofelului digital european a fost lansată acum câteva zile, potrivit unui comunicat de miercuri al Autorității pentru Digitalizarea României (ADR). Astfel, prin intermediul acesteia, cei interesați vor putea aduce sugestii privind portofelul digital european, ce va permite cetăţenilor să îşi dovedească identitatea şi să prezinte anumite documente în format electronic, prin accesarea telefonului mobil. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Din calendarul PNRR

Analiză Sistemul fiscal va fi examinat în 2022 pentru a vedea ce schimbări majore trebuie implementate în anii ce vin

Orice modificare a legilor fiscale sau a regulilor de conformitate legate de taxe va afecta modul în care compania trebuie să respecte legislația și să evite riscurile legale.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Martie 2022 | 4 | 5634 | Timp de citire: 6 min.

2022 se anunță un an de referință, din punct de vedere fiscal, nu doar prin prisma implementării unor noi proiecte de digitalizare a relației cu contribuabilii, ci și prin faptul că sistemul fiscal românesc va fi analizat cu atenție pentru a fi „optimizat” începând din 2023. Scopul final? Sistemul fiscal să ajute autoritățile la promovarea și menținerea unei creșteri economice pe termen lung. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce obligații ai, ca angajator, în cazul unui control al ITM

Acest departament este direct responsabil pentru a se asigura că firma respectă toate legile și regulile privind inspecțiile de muncă, cunoaște drepturile și obligațiile în timpul unui control și evită amenzile legale.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
3 Martie 2022 | 1 | 12082 | Timp de citire: 5 min.

Angajatorii, pe lângă obligațiile față de salariați și cele legate de plata taxelor către stat, au o serie de îndatoriri și în situația în care se confruntă cu un control al inspectoratului teritorial de muncă (ITM), anunțat sau nu. Acest lucru nu este deloc de neglijat pentru că, pe lângă amenzile prevăzute de Codul muncii și Legea securității și sănătății în muncă, angajatorii pot fi amendați și pentru nerespectarea Legii 108/1999. Anul trecut, peste 1.400 de angajatori au fost amendați cu 6 milioane de lei pe baza acestei legi. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Și cei ce nu au semnături electronice vor putea trimite online autorităților contractul de vânzare a unei mașini

Acest departament se asigură că firma respectă legile. Orice propunere de lege nouă sau modificare la cele existente, mai ales despre cum se depun documente oficiale la stat, este importantă pentru a se asigura că firma este în conformitate.

Dragoș Niculescu în Ghid auto
Redactor coordonator, avocatnet.ro
3 Martie 2022 | 5748 | Timp de citire: 2 min.

După cum s-a stabilit în 2021, contractul de vânzare a unei mașini poate fi încheiat și în formă electronică, nu doar în format tipărit, și poate fi trimis autorităților online, cu condiția aplicării pe document a unei semnături electronice. Acum, printr-un proiect pus miercuri în dezbatere la Senat, se dorește stabilirea unei proceduri alternative de trimitere a contractelor de vânzare-cumpărare auto la Fisc, ce va putea fi folosită de cei ce nu dețin o semnătură electronică. Concret, aceștia vor putea transmite autorităților contractul de vânzare auto scanat. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Din calendarul PNRR

O parte din regulile procedurale pentru clasificarea contribuabililor în funcție de riscul fiscal vor fi date prin ordin ANAF pe final de 2022

Vor să știe exact noile reguli și cum trebuie să se asigure că firma respectă toate cerințele ANAF pentru a evita probleme legale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Martie 2022 | 2885 | Timp de citire: 4 min.

O parte din regulile procedurale pentru clasificarea firmelor și PFA-urilor în funcție de riscul fiscal -- o restanță din 2019 a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) -- urmează să fie publicată, sub formă de ordin, pe finalul anului 2022, așa cum reiese din calendarul asumat de Guvern pentru implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Acesta va fi un nou pas în direcția definitivării schimbării radicale a relației dintre Fisc și contribuabili. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Limita veniturilor ce pot fi obținute simultan cu indemnizația pentru creșterea copilului a crescut din 1 martie

Ajută la înțelegerea reglementărilor legale privind concediul și indemnizația de creștere a copilului, inclusiv condițiile specifice în care aceste drepturi pot fi menținute chiar și atunci când persoana obține alte venituri. Este esențial pentru asigurarea conformității cu legislația în vigoare.

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
3 Martie 2022 | 7 | 57312 | Timp de citire: 2 min.

Majorarea, începând cu luna martie, a indicatorului social de referință (ISR) care stă la baza indemnizației minime acordate pe perioada concediului de creștere a copilului (CCC) duce și la ridicarea plafonului veniturilor nete pe care persoana aflată în CCC le poate primi fără a-și pierde indemnizația. Citește articolul