avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1238 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES GRATUIT
Propunere legislativă

Săptămâna de lucru de patru zile, propusă din nou în Parlament, deși aceasta este posibilă deja

Este esențial pentru a înțelege modificările propuse la Codul Muncii și cum acestea ar putea influența legislația privind programul de lucru al angajaților, asigurând conformitatea companiei.

Iulia Moraru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 13853 | Timp de citire: 1 min.

Deși opțiunea ca salariații să lucreze doar patru zile pe săptămână există deja în legislația muncii din țara noastră, parlamentarii vor să introducă o prevedere explicită conform căreia salariatul poate opta pentru un program de patru zile pe săptămână și trei zile de repaus, după cum se arată într-o propunere întregistrată joi la Senat. Teoretic, aceste demersuri sunt inutile din moment ce Codul muncii stabilește deja acest aspect. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ținte oficiale în controalele ANAF: 30% din verificări să fie de la distanță în 2022, urmând să se ajungă la 60% până în 2025

Acest departament trebuie să înțeleagă noile proceduri de control fiscal de la ANAF, pentru a se asigura că firma respectă legile și este pregătită pentru verificări documentare sau inspecții.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 4353 | Timp de citire: 3 min.

Guvernul și-a asumat, prin calendarul pentru implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), că va crește treptat numărul de verificări documentare (e vorba de controalele la distanță) pe care le realizează Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, s-a stabilit ca, în 2022, 30% din verificările Fiscului să fie de la distanță, acest procent urmând să ajungă la 60% până în 2025. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Clarificări oficiale

Închirierea locuințelor prin AirBnB sau Booking nu e interzisă, dar proprietarii au nevoie de certificate de turism

Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi și reguli privind închirierea de proprietăți către turiști, pentru a se asigura că firma (sau clienții săi) respectă toate cerințele legale și evită amenzile.

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 9 | 25884 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a clarifica anumite aspecte care s-au vehiculat în spațiul public recent pe tema unui ordin de ministru publicat în Monitorul Oficial, reprezentanții Ministerului Antreprenoriatului și Turismului spun că persoanelor fizice nu le-a fost interzisă închirierea prin AirBnB sau Booking.com a locuințelor în regim hotelier, ci doar li s-a impus solicitarea unor certificate de turism și declararea veniturilor la stat. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Plafonul din 2022 pentru Noua Casă, oficializat. De-acum, locuințele trebuie asigurate la valoarea de piață

Pentru a se asigura că toate activitățile companiei respectă noile reguli și condiții impuse de programul guvernamental, mai ales cele legate de garanții și proprietăți, evitând problemele legale.

Iulia Moraru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 8046 | Timp de citire: 2 min.

Cei interesați să-și ia credite garantate de stat pentru cumpărarea unei locuințe noi o pot face în continuare prin programul Noua Casă, care continuă și în acest an, potrivit unei hotărâri publicate joi în Monitorul oficial. De acum, beneficiarii trebuie să asigure noua locuință la valoarea de piață de la momentul încheierii asigurării anuale, nu la cea din momentul semnării contractului de finanțare. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Pentru persoanele cu handicap grav, reevaluarea periodică se va putea face la domiciliu. Măsura e oficială

Acest departament trebuie să fie la curent cu toate legile noi și modificările legislative, pentru a se asigura că firma respectă toate normele și își desfășoară activitatea conform legii, mai ales când vine vorba de drepturile persoanelor cu dizabilități.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
4 Martie 2022 | 7 | 25590 | Timp de citire: 2 min.

Persoanele încadrate în grad de handicap grav vor putea cere ca reevaluarea periodică să se facă la domiciliu, fără a mai fi nevoie să se deplaseze la comisiile de evaluare, potrivit unei legi ce a fost oficializată acum puțină vreme. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firma poate sista acordarea tichetelor de masă dacă nu-și mai permite financiar această cheltuială

Are nevoie să înțeleagă exact ce spune legea despre acordarea tichetelor de masă și cum trebuie respectată pentru a evita problemele legale și pentru a se asigura că toate deciziile sunt conforme.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 1 | 6834 | Timp de citire: 3 min.

Tichetele de masă sunt bilete de valoare, pe care orice angajator le poate acorda lunar salariaților săi, în baza Legii nr. 165/2018, acestea putând fi utilizate doar pentru achitarea mesei sau achiziționarea de produse alimentare. Esențialul este că aceste tichete se pot acorda, nu trebuie acordate. Decizia aparține angajatorului, care poate ajunge în situația în care să nu și le mai permită financiar, ceea ce înseamnă că va sista acest beneficiu extrasalarial, iar pentru asta nu are nevoie de acceptul angajaților.  Citește articolul

ACCES GRATUIT

În anumite situații, proiectele de acte normative se pot adopta înainte de încheierea termenului de dezbatere publică

Departamentul Juridic trebuie să înțeleagă cum și când sunt adoptate rapid noi legi sau ordonanțe, pentru a se asigura că firma respectă întotdeauna cele mai recente reglementări, chiar și cele intrate în vigoare în regim de urgență.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 3769 | Timp de citire: 2 min.

Când trebuie reglementată o situație urgentă, ce nu poate aștepta cele 30 de zile în care proiectele trebuie să fie în dezbatere publică, acestea se pot adopta și înainte de împlinirea termenului. Acum, printr-o ordonanță oficializată miercuri, s-a clarificat exprimarea existentă deja în legislație, în contextul situației deosebite din prezent, respectiv a războiului din Ucraina. Citește articolul

ACCES GRATUIT

ADR anunță lansarea unei platforme online dedicate consultării publice pe tema portofelului digital european

Introduce o nouă metodă oficială de identificare, ceea ce va duce la modificări în legislația existentă și va cere companiilor să își adapteze procedurile legale și de conformitate, mai ales în relația cu clienții și autoritățile.

Iulia Moraru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 1 | 1967 | Timp de citire: 1 min.

O platformă ce permite consultări publice cu toți cei interesați de implementarea portofelului digital european a fost lansată acum câteva zile, potrivit unui comunicat de miercuri al Autorității pentru Digitalizarea României (ADR). Astfel, prin intermediul acesteia, cei interesați vor putea aduce sugestii privind portofelul digital european, ce va permite cetăţenilor să îşi dovedească identitatea şi să prezinte anumite documente în format electronic, prin accesarea telefonului mobil. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Din calendarul PNRR

Analiză Sistemul fiscal va fi examinat în 2022 pentru a vedea ce schimbări majore trebuie implementate în anii ce vin

Orice modificare a legilor fiscale sau a regulilor de conformitate legate de taxe va afecta modul în care compania trebuie să respecte legislația și să evite riscurile legale.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Martie 2022 | 4 | 5634 | Timp de citire: 6 min.

2022 se anunță un an de referință, din punct de vedere fiscal, nu doar prin prisma implementării unor noi proiecte de digitalizare a relației cu contribuabilii, ci și prin faptul că sistemul fiscal românesc va fi analizat cu atenție pentru a fi „optimizat” începând din 2023. Scopul final? Sistemul fiscal să ajute autoritățile la promovarea și menținerea unei creșteri economice pe termen lung. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce obligații ai, ca angajator, în cazul unui control al ITM

Acest departament este direct responsabil pentru a se asigura că firma respectă toate legile și regulile privind inspecțiile de muncă, cunoaște drepturile și obligațiile în timpul unui control și evită amenzile legale.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
3 Martie 2022 | 1 | 12086 | Timp de citire: 5 min.

Angajatorii, pe lângă obligațiile față de salariați și cele legate de plata taxelor către stat, au o serie de îndatoriri și în situația în care se confruntă cu un control al inspectoratului teritorial de muncă (ITM), anunțat sau nu. Acest lucru nu este deloc de neglijat pentru că, pe lângă amenzile prevăzute de Codul muncii și Legea securității și sănătății în muncă, angajatorii pot fi amendați și pentru nerespectarea Legii 108/1999. Anul trecut, peste 1.400 de angajatori au fost amendați cu 6 milioane de lei pe baza acestei legi. Citește articolul