Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Raportarea incorectă sau depunerea cu întârziere a fișierului SAF-T poate aduce riscuri financiare și legale semnificative pentru companie. Acest departament este interesat să se asigure că există măsuri de control intern pentru a preveni erorile și pentru a minimiza aceste riscuri.
În procesul pentru implementarea raportării SAF-T este recomandat să fie implicat un fiscalist care are cunoștințe în domeniu. În caz contrar, pot apărea situații în care firma își asumă inutil un volum suplimentar de muncă - de exemplu, dacă se alege atât raportarea informațiilor obligatorii, cât și a informațiilor opționale. Citește articolul
Modificările aduse planului strategic și condițiile de finanțare (ex: obligativitatea de a nu înstrăina bunurile, de a permite verificări) creează noi riscuri și cerințe de control intern, care trebuie gestionate pentru a asigura conformitatea și a evita pierderea fondurilor.
În perioada următoare, fermierii vor putea accesa diverse programe de finanțare din fonduri europene și naționale. În timp ce Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) pregătește un calendar actualizat al măsurilor de finanțare ce vor fi lansate, fermierii își îndreaptă atenția și către programul Rabla pentru Tractoare, o măsură prin intermediul căreia vor putea fi achiziționate tractoare sau mașini agricole autopropusate noi, mai puțin poluante. Citește articolul
Acest departament trebuie să evalueze riscurile legate de nerespectarea noilor reguli fiscale și de operare a sistemelor e-TVA și e-Factura, pentru a se asigura că firma are controale interne eficiente, evită amenzi sau alte probleme financiare și operaționale.
Două măsuri despre care redacția noastră aflase în cursul lunii trecute urmează să fie stabilite de Ministerul Finanțelor (MF) în perioada următoare, conform unei informări recente a instituției. Concret, sancțiunile aferente sistemului e-TVA, care generează deconturile precompletate de TVA, vor fi amânate, iar colectarea CNP-urilor în contextul folosirii sistemului e-Factura pentru relația B2C va fi opțională. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor la care este expusă firma, inclusiv riscurile legate de numirea unor persoane cu responsabilități mari sau de externalizarea acestor roluri.
Companiile trebuie să numească, în funcție de profilul lor, mai mulți responsabili, printre care și unul cu securitatea și sănătatea în muncă, unul care se ocupă de investigarea hărțuirii ori de cercetările disciplinare sau un expert în egalitate de șanse și tratament. Numirea persoanelor în astfel de roluri trebuie făcută doar după consultarea lor, deoarece sunt cazuri în care nu doar angajatorii își asumă răspunderea, ci există și o răspundere personală a celui numit. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice riscurile noi legate de amenzi, relația cu furnizorii și controalele autorităților, pentru a implementa măsuri de prevenire și control intern eficient.
Recent, o propunere de modificare a legislației privind regimul juridic al contravențiilor și a celei referitoare la comercializarea produselor alimentare a fost depusă spre dezbatere la Senat. Inițiativa implică indirect furnizorii în procedura de sancționare a comercianților de alimente, interzice clauzele contractuale prin care comercianții pot recupera amenzi sau daune de la furnizori și exceptează furnizorii de la plata penalităților pentru contravențiile comerciantului. Citește articolul
Articolul identifică riscuri legale și operaționale legate de nerespectarea programului de lucru și a drepturilor angajaților, ajutând la implementarea unor controale interne pentru a evita problemele.
O zi are 24 de ore, însă nu și o zi de muncă, existând dispoziții legale suficient de clare care stabilesc această chestiune. La baza lor e protecția lucrătorilor, atât din punct de vedere al securității și sănătății în muncă, cât și pentru a asigura un echilibru între viața profesională și cea personală, iar nu o condiționare a angajatorilor care ar urmări exclusiv să nu fie amendați de inspectori sau să țină cheltuielile cu forța de muncă la un minim absolut. Citește articolul
Departamentul de Managementul Riscului se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor pentru companie. Nerespectarea cerințelor SAF-T și depunerea incorectă sau tardivă a declarațiilor reprezintă un risc financiar și de reputație major, pe care acest departament trebuie să-l înțeleagă și să-l gestioneze.
Micii contribuabili, care trebuie să înceapă raportările SAF-T din ianuarie 2025, ar trebui să facă eforturi pentru a depune formularul 406 cât mai din timp, sunt de părere fiscaliștii. Chiar dacă se aplică o perioadă de grație în primele șase luni ale anului viitor, acestea ar trebui folosite pentru a corecta problemele practice, nu pentru a tărăgăna implementarea și a începe raportările abia în iulie. Citește articolul
Acest certificat nou ajută la reducerea riscurilor atunci când o companie cumpără vehicule, asigurându-se că nu achiziționează active cu probleme ascunse, kilometraj dat înapoi sau informații false, consolidând un control intern bun.
Începând de la sfârșitul acestei luni, șoferii care doresc să vândă un autoturism vor fi obligați să furnizeze cumpărătorului un certificat obținut de la Registrul Auto Român (RAR), care cuprinde informații referitoare la istoricul citirii odometrului și eventualele daune majore suferite de mașină. Recent, printr-un proiect HG, Ministerul Transporturilor vrea să modifice lista obiectului de activitate RAR, astfel încât să fie posibilă aplicarea măsurii. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile cu care se confruntă compania. Nerespectarea legislației privind anvelopele de iarnă reprezintă un risc operațional semnificativ, putând genera amenzi, accidente, blocarea vehiculelor și afectarea reputației companiei.
Chiar dacă nu există o dată exactă pentru dotarea mașinilor cu anvelope de iarnă, potrivit legislației în vigoare, ele trebuie folosite atunci când se circulă pe drumuri acoperite de gheață, zăpadă sau polei. În cazul în care nu respectă această obligație, șoferii riscă amenzi de câteva mii de lei. Registrul Auto Român (RAR) a subliniat recent că legislația nu a suferit modificări și că nu avem o dată exactă pentru montarea pe mașini a anvelopelor de iarnă. Citește articolul
Acest departament urmărește și previne riscurile financiare și legale pentru companie. Articolul oferă informații importante despre cum pot fi administrate datoriile vechi și evitate penalitățile, contribuind astfel la stabilitatea financiară și la reducerea riscurilor generale.
Procedura pentru anularea unor obligaţii bugetare, în cadrul noii amnistii fiscale, se aplică și acelor categorii de obligaţii bugetare administrate de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) prin entităţile publice subordonate (cu personalitate juridică), respectiv agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de muncă (AJOFM)/ Agenţia Municipală pentru Ocuparea Forţei de Muncă Bucureşti (AMOFM) şi centrele regionale de formare profesională a adulţilor (CRFPA), conform dispoziţiilor art. XV alin. (2) din OUG nr. 107/2024, coroborate cu prevederile art. 1 alin. (1) din Ordinul ANOFM nr. 1.176/2024. Citește articolul