Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament evaluează riscul ca firma să nu respecte legile privind programul de lucru, ceea ce ar putea duce la probleme legale sau financiare, și ajută la crearea unor sisteme de control pentru a evita aceste riscuri.
Angajații care muncesc în weekend beneficiază, fără excepție, de două compensații importante din partea angajatorului: timp de repaus și spor la salariu. Este esențial ca aceștia să cunoască aceste drepturi, deoarece legea impune un număr maxim de ore lucrate pe săptămână și garantează că aceste compensații trebuie respectate întotdeauna. Aceste drepturi nu sunt opționale, ci sunt reglementate de Codul Muncii și trebuie acordate corect de angajatori. Citește articolul
Pentru a evalua și diminua riscurile legale, financiare și de reputație care pot apărea din nerespectarea noilor reguli privind lucrătorii de pe platforme și utilizarea algoritmilor.
Directiva europeană care va reglementa lucrătorii de pe platformele digitale a fost oficializată recent și trebuie transpusă de toate statele membre ale UE până spre finalul anului 2026. Directiva urmărește stabilirea unui cadru pentru determinarea corectă a statutului profesional al lucrătorilor, pentru a determina dacă aceștia sunt sau nu angajați ai platformelor digitale. De asemenea, aceasta va asigura transparența în utilizarea algoritmilor și va proteja datele personale ale lucrătorilor. În România, la acest moment, există o singură reglementare specifică unui tip de angajat pe o platformă digitală. Citește articolul
Modificările fiscale, chiar și cele care vizează persoane fizice, pot influența riscurile financiare ale companiei, în special în relațiile cu colaboratorii externi. Înțelegerea acestor schimbări ajută la o mai bună evaluare și gestionare a riscurilor.
Persoanele fizice care obțin venituri independente pentru care trebuie să depună declarația unică (formularul 212) scapă, începând cu veniturile aferente anului 2025, de obligația de a declara anual estimările acestor venituri. De asemenea, dispar tot felul de situații în care formularul 212 trebuia depus înainte sau după termenul de referință din 25 mai. Citește articolul
Ajută la identificarea persoanelor cheie responsabile cu gestionarea riscurilor și asigurarea controalelor interne în diverse domenii ale companiei.
Companiile trebuie să numească, potrivit legislației, o serie de responsabili, inclusiv unul cu investigarea hărțuirii, unul care se ocupă de securitatea și sănătatea în muncă, altul pentru investigarea hărțuirii ori un responsabil de mediu. Totuși, nu toți acești responsabili sunt trebuie să existe în toate firmele, ci, în funcție de profilul acestora, în companii trebuie să existe doar o parte dintre ei. Citește articolul
Trebuie să evalueze și să gestioneze riscurile asociate cu nerespectarea noilor reglementări privind protecția consumatorilor, care pot duce la amenzi, sancțiuni și afectarea reputației companiei.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a pus în dezbatere publică un proiect de lege care vizează modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor. Acesta se bazează pe două directive europene recente, care urmăresc consolidarea protecției consumatorilor, inclusiv printr-o mai bună informare, combaterea practicilor comerciale neloiale și introducerea unor noutăți în legislația națională. Citește articolul
Creșterea substanțială a amenzilor și posibilitatea unui dosar penal pentru neplata salariului minim reprezintă riscuri financiare și de reputație majore pentru companie, iar acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri.
Legea pentru stabilirea și actualizarea salariului minim brut pe țară conform directivei privind salariul minim adecvat în Uniunea Europeană (UE) a fost oficializată joi, dar acum este necesară o hotărâre de Guvern pentru punerea sa în aplicare. Noul mecanism prin care se va stabili și apoi actualiza anual salariul minim în România va ține cont de puterea de cumpărare, de costul vieții, de nivelul general al salariilor și de distribuția acestora, de rata de creștere a salariilor, dar și de productivitate. Totodată, prin această lege se dorește sancționarea mult mai dură a celor care nu acordă salariul minim. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile financiare ale companiei legate de obligațiile față de ANRE și se asigură că există proceduri corecte pentru a profita de facilitățile fiscale și a evita problemele sau penalități suplimentare.
Procedura pentru anularea unor obligaţii bugetare, în cadrul noii amnistii fiscale, se aplică și acelor categorii de obligaţii bugetare administrate de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), potrivit dispoziţiilor art. XV alin. (2) din OUG nr. 107/2024, coroborate cu prevederile art. 1 alin. (1) din anexa Ordinului ANRE nr. 83/2024. Citește articolul
Aceste finanțări reprezintă proiecte importante pentru companie. Departamentul este interesat să se asigure că riscurile legate de gestionarea banilor și implementarea proiectelor sunt bine controlate, pentru a evita problemele.
Prin intermediul programelor regionale, microîntreprinderile din mediul urban vor putea accesa și în perioda următoare finanțări nerambursabile pentru dezvoltarea și extinderea afacerilor pe care le desfășoară în prezent. Mai mult, în cadrul unor societăți cu istoric și profit în cursul ultimului an fiscal, antreprenorii pot înființa activități economice noi. De asemenea, în cadrul regiunii Vest, antreprenorii vor putea accesa fonduri nerambursabile pentru înființarea unor afaceri noi. Citește articolul
Acest departament este interesat să înțeleagă riscurile legate de nerespectarea legilor muncii și de posibilele neînțelegeri cu angajații, pentru a proteja firma.
Deși sintagma „muncă în regim hibrid” nu se regăsește ca atare în actele normative, acest tip de activitate este implicit definit, încă din 2018, prin Legea privind reglementarea activității de telemuncă și are reguli suficient de clare, acestea având rolul de a asigura relației de muncă o minimă predictibilitate. Faptul că lucrătorul nu-și desfășoară activitatea într-un loc de muncă organizat de angajator nu presupune și transformarea raportului juridic de muncă în privința celorlalte aspecte, ci se referă exclusiv la clauza esențială „locul muncii” care, în aceste situații, nu mai este stabilit exclusiv de angajator. Citește articolul
Se asigură că firma respectă toate regulile pentru angajații trimiși în străinătate, reducând astfel riscul de amenzi sau probleme legale. Noul portal ajută la evitarea greșelilor și la un control mai bun al acestor operațiuni.
Cu scopul de a reduce efortul legat de raportare, Comisia Europeană (CE) propune crearea unui portal unic de declarații digitale, care să vină în ajutorul companiilor care au lucrători detașați într-o altă țară membră a Uniunii Europene (UE). Citește articolul