avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 667 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Amânare de termen pentru amnistia fiscală și alte măsuri importante

Trebuie să știe despre posibilele controale fiscale mai intense și despre motivele pentru care inspectorii ANAF ar putea fi mai motivați, pentru a pregăti firma și a reduce riscurile financiare.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Noiembrie 2024 | 5734 | Timp de citire: 2 min.

Termenul din 25 noiembrie 2024 al amnistiei fiscale, ce vizează plata principalului și depunerea cererii de către datornici pentru anularea accesoriilor, a fost amânat pentru 19 decembrie 2024, conform unui act normativ oficializat recent. Totodată, autoritățile au mai venit cu noutăți legate de activitatea inspectorilor antifraudă, înregistrarea fiscală a persoanelor nerezidente, creșterea accizelor pentru băuturi alcoolice și recompensarea inspectorilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 25 noiembrie - 1 decembrie 2024

Toate modificările legislative, termenele fiscale și noile reglementări (ex: tranzacții cu mașini) pot genera riscuri pentru firmă dacă nu sunt gestionate corect. Acest departament monitorizează, de asemenea, conformitatea și ajutoarele de stat.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
25 Noiembrie 2024 | 513 | Timp de citire: 2 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Start-up Nation: Cine poate participa la cursurile de pregătire antreprenorială

Un program de finanțare cu bugete mari implică riscuri de conformitate și gestionare, iar departamentul de management al riscului trebuie să înțeleagă cum sunt controlate aceste riscuri.

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
25 Noiembrie 2024 | 1 | 4064 | Timp de citire: 3 min.

Cea de-a patra ediție a programului de finanțare Start-up Nation se va lansa în perioada următoare, în ciuda întârzierilor de până în prezent. Primul pas a fost deja făcut, furnizorii de formare profesională parcurgând etapa de înregistrare în cadrul programului pentru furnizarea cursurilor de pregătire antreprenorială. Conform procedurii publicate de Ministerul Economiei, Atreprenoriatului și Turismului (MEAT), în cadrul cursurilor vor putea participa aproximativ 30.000 de persoane, în cadrul a doi piloni diferiți, cu alocare financiară distinctă și reguli de eligibilitate proprii. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Revisal: Deși nu e o obligație explicită, persoana desemnată de angajator să utilizeze registrul trebuie să urmeze un curs de formare specific

Acest departament identifică și gestionează riscurile cu care se confruntă compania. Articolul vorbește despre cum să previi erorile în administrarea angajaților și să reduci riscul de amenzi, litigii și alte probleme care pot afecta imaginea și stabilitatea financiară a afacerii.

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
25 Noiembrie 2024 | 1 | 18634 | Timp de citire: 4 min.

Codul Muncii prevede obligația angajatorilor de a ține evidența muncii salariaților într-un registru general de evidență a salariaților (Revisal). Și, pentru a se asigura că Revisalul este gestionat corect și conform prevederilor legale, este de așteptat ca persoana desemnată de angajator să urmeze un curs de formare specific, chiar dacă nu este neapărat o obligație impusă explicit prin lege. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 18 - 24 noiembrie 2024

Noile legi și reguli fiscale aduc cu ele noi riscuri pentru companie, de exemplu, riscul de a nu fi în conformitate sau riscul de a nu calcula corect taxele. Acest departament analizează aceste riscuri și propune măsuri pentru a le reduce, asigurând că firma funcționează în siguranță și în linie cu reglementările.

Manuela Rasina în Mediul juridic
autor colaborator, Inteligo Media SA
25 Noiembrie 2024 | 1101 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 18 - 24 noiembrie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale la angajatori: Lipsa fișelor de aptitudine, printre constatările recente ale inspectorilor de muncă

Subliniază necesitatea identificării și gestionării eficiente a riscurilor profesionale la care sunt expuși angajații, precum și a riscurilor legale asociate nerespectării procedurilor de angajare și sănătate în muncă.

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
25 Noiembrie 2024 | 3 | 18206 | Timp de citire: 5 min.

Rolul acestor fișe de aptitudine, a căror lipsă presupune pericolul unor sancțiuni care pot ajunge până la 8.000 de lei, este de a proteja salariatul în funcție de riscurile la care este sau va fi expus în timpului procesului de muncă și de a confirma aptitudinea sa în muncă în funcție de aceste riscuri. Explicăm aceste aspecte deoarece vorbim de un subiect pe care inspectorii muncii l-au verificat recent în controalele derulate la angajatori. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Angajatorii trebuie să fie atenți și la facturile folosite pentru decontarea ochelarilor de vedere

Modificările legislative privind e-Factura și modul în care sunt decontate cheltuielile angajaților pot crea riscuri dacă procedurile interne nu sunt adaptate. Acest departament se asigură că există controale interne eficiente și că firma respectă regulile pentru a preveni problemele financiare sau legale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Noiembrie 2024 | 18018 | Timp de citire: 2 min.

Angajatorii trebuie să se asigure că politica lor internă de decontare a ochelarilor de vedere pentru salariați, dacă există și este aplicată, ține cont de regulile sistemului e-Factura. Adică decontarea ochelarilor să se facă în baza unei facturi emise pe numele firmei, nu pe numele salariatului, astfel încât documentul să poată fi înregistrat în contabilitate. Este o situație similară cu cea a deconturilor pentru deplasări, de exemplu. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale angajatori: Numărul inspectorilor de muncă ar urma să crească în 2025

Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile la care este expusă compania. O creștere a numărului de inspectori de muncă înseamnă un risc crescut de controale și amenzi, pe care trebuie să-l ia în considerare.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
24 Noiembrie 2024 | 1 | 7976 | Timp de citire: 2 min.

Pentru atingerea obiectivelor legii de transpunere a directivei privind salariul minim adecvat și pentru îmbunătățirea activității de control, Guvernul e obligat să suplimenteze numărul de inspectori de muncă în prima parte a anului viitor - o prevede chiar legea în discuție. În contextul în care la final de 2023 aveam cu 317 inspectori mai puțin decât în urmă cu zece ani, creșterea numărului de inspectori ar trebui să însemne că ajungem cel puțin la acel nivel de acum zece ani. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Calitatea aerului: A fost oficializată o directivă care va da dreptul cetățenilor UE să obțină despăgubiri atunci când le este afectată sănătatea din cauza poluării aerului

Evaluează și gestionează riscurile cu care se confruntă compania, inclusiv riscurile legale (despăgubiri), operaționale și de reputație legate de poluarea aerului și de nerespectarea noilor reguli.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
24 Noiembrie 2024 | 3 | 2684 | Timp de citire: 1 min.

Astăzi a fost publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene o directivă care stabilește standarde actualizate de calitate a aerului în întreaga Uniune Europeană (UE), dintre prevederile acesteia fiind de amintit dreptul cetățenilor europeni de a obține despăgubiri în cazul în care au de suferit din cauza calității slabe a aerului din zona în care locuiesc. Citește articolul

ACCES PREMIUM

S-au majorat amenzile pentru angajatorii care plătesc sub nivelul salariului minim. Sancționarea vizează acum și alte situații din practică

Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile la care este expusă compania. Amenzile mult mai mari și posibilele acuzații penale pentru nerespectarea plății salariului minim reprezintă un risc financiar și de reputație major, pe care trebuie să-l gestioneze și să-l prevină.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
23 Noiembrie 2024 | 7788 | Timp de citire: 2 min.

Codul muncii a fost modificat recent în sensul majorării și extinderii amenzii pe care o pot datora angajatorii ce plătesc angajații sub nivelul salariului minim. Pe lângă limitele mult mai mari ale amenzii, vorbim și de aplicarea sa în cazul nivelurilor salariale minime prevăzute de contractele colective de muncă (CCM) și nu numai. Citește articolul