avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 779 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT
LIVE.AVOCATNET.RO

De la ora 11.00, urmărește live, pe avocatnet.ro, evenimentul ”SAF-T: Declarația cu secțiunea de stocuri deja solicitată de ANAF anumitor contribuabili”

Acest departament este interesat să se asigure că firma are proceduri bune pentru a evita greșelile în raportarea SAF-T și pentru a preveni riscurile financiare sau legale care pot apărea din cauza unor erori sau neconformități.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
21 Noiembrie 2024 | 729 | Timp de citire: 2 min.

ANAF a început deja să solicite contribuabililor declarația 406 cu secțiunea de stocuri, parte a sistemului SAF-T, cu un termen de răspuns de doar 30 de zile calendaristice. Deși mai puțin mediatizată, această raportare prezintă provocări semnificative pentru multe companii nepregătite. Floris Busilă, consultant fiscal cu vastă experiență în proiecte de implementare și verificare a declarațiilor SAF-T și Co-fondator Latitude App, va analiza provocările practice întâmpinate de contribuabili și va prezenta soluții concrete pentru o implementare eficientă a declarației de stocuri și a întregului sistem SAF-T. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Legea salariului minim adecvat va influența achizițiile publice: Contractele colective de muncă devin un factor decisiv

Acest departament trebuie să evalueze riscurile legate de nerespectarea noilor prevederi legale sau de conflictele de muncă, care pot afecta desfășurarea proiectelor și reputația companiei.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
21 Noiembrie 2024 | 1 | 4020 | Timp de citire: 3 min.

Responsabilitatea socială este, după mai mult de jumătate de secol, promovată mai serios și în cazul achizițiilor publice, iar noile reguli adaugă un nou factor care va sta la baza procedurii de atribuire, iar oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic va depinde și de existența unui contract colectiv de muncă (CCM) la nivel de unitate sau la nivel sectorial, după caz. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale ANPC: Ce trebuie să știe comercianții, indiferent de domeniu, pentru a evita amenzile

Acest departament este interesat să identifice și să gestioneze riscurile la care este expusă compania, iar amenzile mari de la ANPC reprezintă un risc financiar și de reputație care trebuie evitat prin controale interne stricte.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
21 Noiembrie 2024 | 2295 | Timp de citire: 2 min.

Controalele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) se desfășoară în baza unor așa-numite „fișe de control”, documente care conțin o serie de repere privind aspectele pe care inspectorii trebuie să le aibă în vedere atunci când verifică un comerciant. Pe lângă fișele de control specifice fiecărui domeniu de activitate, controalele ANPC urmăresc și anumite aspecte generale pe care fiecare operator economic trebuie să le respecte, indiferent de specificul său. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Tranzacțiile cu terenuri agricole din apropierea granițelor, aproape imposibile. Ce arată legislația și ce se întâmplă în practică

Identifică riscuri majore pentru afaceri, cum ar fi blocajele birocratice și posibilitatea de a nu putea vinde sau cumpăra terenuri, ajutând la gestionarea acestor pericole.

PwC România în Aspecte juridice
21 Noiembrie 2024 | 1372 | Timp de citire: 4 min.

Regimul juridic al terenurilor agricole situate în extravilan, mai ales cele aflate la mai puțin de 30 km de granițele României, a generat numeroase dezbateri în ultima vreme, din cauza faptului că proprietarii și investitorii sunt adesea descurajați de complexitatea procesului de vânzare. O întrebare frecventă este dacă aceste terenuri sunt, în esență, netranzacționabile, având în vedere restricțiile și condițiile legale aplicabile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Venituri independente: Cei care sunt pe pierdere sau pe zero sunt scutiți, din 2025, de plata CASS

Acest departament trebuie să cunoască schimbările din legislația fiscală pentru a evalua riscurile financiare și de conformitate ale companiei, mai ales dacă lucrează cu colaboratori PFA, și a se asigura că există sisteme interne pentru a gestiona aceste riscuri.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
21 Noiembrie 2024 | 2 | 27878 | Timp de citire: 1 min.

Începând din 2025, persoanele fizice care derulează activități independente și sunt pe pierdere sau pe zero sunt scutite de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS), măsura fiind stabilită recent, în mod expres, în Codul fiscal. Totuși, acestea au posibilitatea de a opta pentru plata contribuției. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Impozit pe profit

IMCA: S-a stabilit ce firme pot să scadă accizele din veniturile totale la calcularea impozitului minim, dar automat apar și probleme practice

Acest departament este interesat pentru că articolul avertizează asupra unor riscuri financiare semnificative, cum ar fi plata unor taxe suplimentare neașteptate sau litigii cu autoritățile fiscale, ajutând la identificarea și gestionarea acestor pericole pentru firmă.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
20 Noiembrie 2024 | 1515 | Timp de citire: 2 min.

Una dintre solicitările mediului de afaceri în legătură cu impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) a fost identificarea clară a entităților care pot să scadă accizele din veniturile totale. În acest sens, Guvernul a introdus recent o listă a celor vizați în normele Codului fiscal, dar fiscaliștii spun că aceasta creează și probleme practice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De-acum, NU mai e posibilă înmatricularea autovehiculelor de către PFA-uri, societăți de avocatură și alte entități fără personalitate juridică

Acest departament trebuie să identifice riscul ca firma să cumpere bunuri (cum ar fi mașini) pe care apoi nu le poate folosi din cauza unor noi reglementări, pentru a preveni blocaje operaționale și a minimiza pierderile.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
20 Noiembrie 2024 | 7 | 36546 | Timp de citire: 2 min.

Un ordin oficializat recent de către Ministerul Afacerilor Interne (MAI), care a schimbat regulile înmatriculării autovehiculelor din România din 15 noiembrie 2024, conține o prevedere conform căreia entitățile fără personalitate juridică nu mai pot înmatricula autovehicule. Afectate de această normă sunt, de exemplu, PFA-urile, societățile de avocatură, cabinetele medicale sau întreprinderile familiale. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Constatarea amiabilă nu este posibilă în cazul în care unul dintre cele două vehicule implicate în accident nu are poliță RCA valabilă

Acest departament identifică și gestionează potențialele pericole și probleme pentru companie. Un accident rutier, mai ales dacă asigurarea nu este validă, poate aduce riscuri financiare mari și probleme legale, iar articolul oferă informații despre cum să le eviți.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
20 Noiembrie 2024 | 1454 | Timp de citire: 2 min.

Formularul de constatare amiabilă poate fi folosit în cazul în care are loc un accident rutier, dar numai în anumite condiții stipulate într-o serie de acte normative. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Transport: Anumite date pot fi modificate după expirarea codului UIT, dar practica poate genera probleme în relația cu autoritățile

Misiunea acestui departament este să identifice și să minimizeze riscurile la care este expusă compania. Informația că modificarea datelor poate influența negativ profilul de risc fiscal și poate duce la controale este foarte relevantă pentru a putea lua măsuri de prevenție și a reduce expunerea la risc.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Noiembrie 2024 | 1459 | Timp de citire: 2 min.

Recent s-a stabilit că anumite date aferente unui transport rutier, ce au fost raportate în e-Transport, pot fi modificate după expirarea codului UIT aferent. Totuși, specialiștii atenționează că practica poate atrage probleme la nivelul contribuabilului care face asemenea modificări. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Felul muncii nu se poate modifica „pe vorbe”: La ce riscuri se expun angajatorii care nu procedează legal

Acest departament este interesat deoarece articolul subliniază riscurile financiare și legale care apar atunci când modificările în contractele de muncă nu sunt făcute corect și conform legii.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
20 Noiembrie 2024 | 1418 | Timp de citire: 4 min.

Modificarea unor clauze esențiale, cum ar fi felul muncii, presupune, printre alte altele, încheierea unui act adițional și înscrierea corespunzătoare în Revisal, cel târziu în ziua anterioară producerii modificării. Citește articolul