Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament identifică și gestionează riscurile operaționale și de conformitate, asigurându-se că există controale interne pentru a evita erorile sau problemele cu autoritățile din cauza raportărilor SAF-T incorecte.
În procesul de pregătire a implementării fișierului standard de control fiscal (SAF-T), micii contribuabili ar trebui să țină cont de anumite sfaturi ale specialiștilor. Aceste entități sunt obligate să înceapă depunerea declarației 406, la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în ianuarie 2025. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe ce spații ale companiei sunt considerate legal 'sediu profesional', deoarece acest lucru influențează modul în care evaluează riscurile de furt, acces neautorizat și alte incidente, ajutându-i să implementeze măsuri de siguranță și control pentru a proteja bunurile și informațiile confidențiale.
Într-o decizie pronunțată la începutul verii de Înalta Curte și publicată miercuri în Monitorul Oficial se stabilește că, în contextul infracțiunii de furt calificat prin violarea sediului profesional, un spațiu comercial poate reprezenta sediu profesional în sensul art. 229 alin. (2) lit.b) din Codul penal dacă și numai dacă în acel spațiu se desfășoară viață privată societară. Conceptul, dezvoltat la nivel de jurisprudență europeană, a extins protecția vieții private și la entitățile juridice, oferindu-le un cadru legal pentru a-și proteja spațiile și activitățile interne împotriva intervențiilor nejustificate. Citește articolul
Articolul menționează 'Raportarea riscurilor ESG', adică riscurile legate de mediu, societate și guvernanță, iar identificarea și gestionarea acestora sunt sarcini cheie ale acestui departament.
Directiva UE privind raportarea corporativă de sustenabilitate („Corporate Sustainability Reporting Directive” - CSRD) modifică, practic, fosta directivă privind raportarea nonfinanciară (NFRD), extinzând domeniul de aplicare și cerințele de transparență, pentru a îmbunătăți comparabilitatea, fiabilitatea și relevanța informațiilor de sustenabilitate raportate de companii. Aceste schimbări reflectă atât obiectivul Uniunii Europene de a extinde și îmbunătăți sfera și calitatea raportării privind sustenabilitatea în toate statele membre, cât și o conștientizare a importanței sustenabilității și a impactului corporativ asupra mediului și societății. Citește articolul
Analizează inițiativele care vizează reducerea riscurilor, cum ar fi munca la negru și evaziunea fiscală, și înțelege cum pot fi implementate controale pentru a asigura conformitatea.
Scopul legii prestatorului casnic este unul bine fundamentat: reducerea muncii la negru și oferirea posibilității lucrătorilor casnici de a beneficia de prestații sociale. Totuși, în ce măsură este atins dezideratul acestei legi, din moment ce beneficiarii înșiși s-ar putea simți descurajați să acceseze servicii casnice folosindu-se de legea prestatorului? De exemplu, pentru că procesul de ”contractare” și plată este mai complicat și de durată decât practica ”tradițională”, adică munca la negru. Citește articolul
Acest departament are nevoie să înțeleagă cum se pot schimba costurile unui proces și cum pot fi dovedite aceste cheltuieli pe parcurs, pentru a evalua și gestiona mai bine riscurile financiare legate de litigii.
Înalta Curte a stabilit, printr-o decizie dată în iunie și publicată recent în Monitorul Oficial, că în ipoteza în care au fost solicitate cheltuieli de judecată în faţa primei instanţe, dar nu s-a făcut dovada achitării lor până la data închiderii dezbaterilor asupra fondului cauzei, se poate face, prin înscrisuri noi, această dovadă, în apelul declarat împotriva soluţiei de respingere a cererii de acordare a cheltuielilor de judecată. Citește articolul
Ei analizează riscurile financiare și operaționale. O gestionare greșită a plăților fiscale sau neînțelegerea regulilor ANAF poate duce la probleme, deci este important să știe aceste detalii pentru a preveni riscuri.
Regulile pentru administrarea contribuabililor mari și mijlocii au fost gândite pe ideea că actualizarea listelor acestora se face de pe un an pe altul. Totuși, deoarece actualizarea listelor e necesară uneori în timpul anului, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a stabilit recent, printr-un nou ordin, că eventualele plăți eronate către trezorerii vor fi redirijate automat timp de trei luni de la schimbarea competenței de administrare. Citește articolul
Evaluează și gestionează riscurile legale, financiare și de reputație care pot apărea dacă firma nu respectă noile reguli privind informarea și contractele de muncă.
Cu siguranță nu mulți dintre cei activi în câmpul muncii cunosc ce înseamnă informare prealabilă încheierii unui contract de muncă ori conținutul acesteia; sau care sunt toate informațiile pe care ar trebui să le primească înainte de a semna un angajament cu angajatorul. Citește articolul
Le este important pentru a evalua riscurile economice generale, cum ar fi creșterea creditelor sau evoluția consumului, și cum acestea pot afecta stabilitatea afacerii.
România continuă să accelereze consumul – ca factor esențial de producere a PIB – cu un nou vârf în luna iulie, când s-a situat, ca ritm de creștere, din nou pe locul 1 în Europa. Poziția are, însă, un preț: România e campioană și la deficitul comercial, dat fiind că producem mult mai puțin decât consumăm, iar diferența de vede în importuri. În plus, consumăm din viitor: e vorba de o explozie a creditelor de cosum ale populației. Citește articolul
Subliniază riscurile potențiale legate de activitățile desfășurate de practicanți și oferă soluții pentru a preveni accidentele și a gestiona eficient orice incident, contribuind la un control intern riguros și la minimizarea expunerii companiei la pericole.
Normele privind securitatea și sănătatea în muncă se aplică și studenților și elevilor în timpul stagiilor de practică, impunându-se colaborarea între unitățile de învățământ și societățile de practică pentru elaborarea unor convenții care să asigure informarea cu privire la riscurile profesionale. Partenerul de practică are responsabilitatea de a instrui practicanții, de a asigura echipamente de protecție și de a informa inspectoratul teritorial de muncă în caz de incidente. Citește articolul
Acest departament este interesat de identificarea riscurilor financiare și de conformitate care pot apărea din interpretări neclare ale legislației fiscale, din nerespectarea obligațiilor de TVA sau din probleme legate de sistemul e-Factura, pentru a implementa controale interne eficiente și a minimiza expunerea la riscuri.
Trei probleme legislative legate de TVA au fost identificate recent de Camera Consultanților Fiscali (CCF), care consideră că acestea trebuie rezolvate urgent de către autorități. Două dintre ele vizează contribuabilii care au codul de TVA anulat, în timp ce a treia vizează transportul internațional de persoane. Citește articolul