Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Degradarea terenurilor și riscul de deșertificare reprezintă un risc semnificativ pentru sectoare economice precum agricultura sau imobiliarele, putând afecta direct operațiunile, lanțurile de aprovizionare și valorile activelor unei companii.
Iulie 2024, luna record de căldură ca număr de zile consecutive – temperatură și secetă – readuce în atenție întinsele zone din România aflate în plină deșertificare. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile financiare și legale pentru companie, iar aplicarea greșită a regulilor privind concediile medicale, cum este descris în articol, poate duce la amenzi sau procese.
Concediul medical se acordă pe zile, fiind irelevant că un angajat care a avut nevoie de acest concediu lucrează în mod normal patru, șase, opt sau peste zece ore într-o zi. Cu toate acestea, există și angajatori care le explică angajaților cum ziua de medical înseamnă doar opt ore, iar că restul de ore peste această normă trebuie recuperate de angajați. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu orice neclaritate sau contradicție legislativă care ar putea genera riscuri pentru companie, fie prin implicații directe, fie prin modul în care afectează societatea în general și, implicit, mediul de operare al companiei.
Prestatorii casnici sunt persoane care desfășoară activități casnice de muncă necalificată, ocazional, în una sau mai multe gospodării, în schimbul unei remunerații în bonuri valorice (tichete). Legea prestatorilor casnici reglementează întreaga activitate a acestora, inclusiv serviciile pe care un prestator casnic le poate oferi persoanelor dependente. Totuși, deși legea prestatorilor casnici prevede că aceștia ar putea fi și îngrijitori informali, există câteva neclarități în lege asupra cărora merită reflectat. Citește articolul
Acest departament este interesat să identifice și să evalueze riscurile legate de modul în care se aplică TVA-ul în executările silite, pentru a preveni pierderile financiare sau întârzierile și pentru a asigura că procedurile interne sunt corecte.
Conceptul de livrare de bunuri, specific legislației TVA, poate fi aplicabil uneori chiar și atunci când vorbim despre executări silite de bunuri mobile și imobile, sunt de părere specialiștii. Cu alte cuvinte, în anumite situații putem vorbi despre o „livrare silită de bunuri” pentru care trebuie plătit TVA la Fisc. Deoarece nu toți executorii judecătorești sunt familiarizați cu regimul de TVA, există riscul ca taxa să nu fie plătită în urma unei executări silite, astfel că pot apărea probleme deloc neglijabile. Citește articolul
Obiectivul principal al platformei este gestionarea riscului seismic al clădirilor, iar acest departament este direct responsabil cu identificarea, evaluarea și managementul riscurilor (inclusiv a celor legate de siguranța clădirilor) la care este expusă compania.
Ministerul Dezvoltării lansează platforma EVR pentru evaluarea rapidă a vulnerabilității seismice a clădirilor din România. Aplicația va centraliza date despre imobile, facilitând prioritizarea intervențiilor de consolidare. Citește articolul
Rolul lor este să identifice și să gestioneze riscurile la care este expusă firma. Modificările aduse procedurilor fiscale pot crește riscul de nerespectare a legii sau de amenzi, așa că trebuie să știe cum să adapteze controalele interne și să minimizeze aceste riscuri.
Lista situațiilor în care dreptul de a fi ascultat nu se aplică contribuabililor urmează să fie extinsă cu una nouă - atunci când este vorba de impunerile din oficiu făcute de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) ca urmare a nedepunerii declarațiilor de impunere. Citește articolul
Este interesat de orice modificare a legilor care ar putea aduce riscuri noi pentru firmă (cum ar fi sancțiuni sau amenzi) și de cum trebuie ajustate procedurile interne pentru a respecta noile reguli și a evita problemele.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a retras de la consultare publică documentul prin care intenționa să modifice mai multe acte normative din domeniul feroviar. Instituția a pus această decizie pe seama propunerilor pe care le-ar fi primit din partea societății civile. Citește articolul
Departamentul de Management al Riscului trebuie să înțeleagă riscurile asociate cu nerespectarea condițiilor programului (cum ar fi recuperarea ajutorului de minimis) și să stabilească controale interne pentru a asigura conformitatea și utilizarea corectă a fondurilor.
În contextul în care înscrierile în programul Femeia manager, ediția 2024, au început recent și se derulează timp de 45 de zile lucrătoare, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a venit cu câteva lămuriri la întrebările adresate cel mai des de firmele interesate să ceară finanțare. Citește articolul
Deoarece noul aviz ține loc de chitanță pentru încasările în numerar și influențează înregistrarea în contabilitate, departamentul de Managementul Riscului și Control Intern trebuie să revizuiască procedurile interne pentru a se asigura că există suficiente controale pentru gestionarea banilor și a stocurilor, pentru a preveni erorile sau fraudele.
Lista documentelor financiar-contabile a fost completată cu un act nou, avizul de însoțire a mărfii pentru comerțul cash&carry, potrivit unui ordin oficializat recent de Ministerul Finanțelor (MF). Citește articolul
Regulile mai stricte, inspecțiile neanunțate și posibilitatea ca inspectorii să sesizeze direct organele penale cresc riscurile operaționale și de reputație, iar acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri.
Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 197/2012 au fost modificate printr-o hotărâre de Guvern prin care Ministerul Muncii aliniază aceste norme cu reglementările aduse luna trecută prin legea de reformă în asistența socială din România. Hotărârea a fost adoptată joi de Guvern, apărând în aceeași zi în Monitorul Oficial și prevede inclusiv înființarea unui sistem informatic pentru a facilita depunerea documentelor pentru re/licențiere, precum și un termen-limită (finele anului în curs) pentru cei care nu au autorizațiile de securitate la incendiu. Citește articolul