Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Textul vorbește despre introducerea de mecanisme pentru prevenirea abuzurilor și a neglijării în serviciile sociale, precum și despre monitorizarea permanentă a calității, aspecte fundamentale pentru identificarea și gestionarea riscurilor operaționale și de reputație ale companiei.
Modificările aduse legislației privind serviciile de asistență socială prevăd condiții mai stricte pentru acreditarea furnizorilor și licențierea serviciilor. Printre numeroase aspectele vizate, noile reglementări impun cerințe suplimentare și în ceea ce privește personalul angajat de furnizorii de astfel de servicii - competența personalului de specialitate este unul dintre standardele minime de licențiere a serviciilor, iar furnizorii trebuie să-și trimită oamenii la cursuri de instruire și specializare pentru a asigura calitatea serviciilor. Vorbim, totodată, de o birocrație sporită, de completarea în registrul electronic unic a unor date privind angajații și de furnizarea de date statistice referitoare și la angajați. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile legate de modul în care Fiscul gestionează datele companiei și să se asigure că există măsuri interne pentru a preveni erorile sau amenzile.
În situațiile în care contribuabilii nu comunică în termenul legal, prin formularul 700, schimbările de vector fiscal, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) poate, mai nou, să facă modificări din oficiu, conform unei proceduri oficializate recent. Citește articolul
Acest departament evaluează riscurile legate de nerespectarea termenelor sau a regulilor de raportare și se asigură că există controale interne pentru a preveni erorile.
Ordinul Ministerului Finanțelor 3.100/2024 a aprobat Sistemul de raportare contabilă la 30 iunie 2024 pentru operatorii economici. Sistemul se adresează entităților care aplică reglementările contabile naționale și celor ce aplică reglementările contabile conforme cu IFRS și care în exerciţiul financiar precedent au înregistrat o cifră de afaceri netă mai mare de un milion de euro, echivalent în lei, inclusiv operatorii economici care au exercițiul financiar diferit de anul calendaristic. Termenul de depunere al raportărilor semestriale este până cel târziu la data de 19 august 2024. Citește articolul
Departamentul de management al riscului este esențial pentru identificarea și evaluarea factorilor care pot duce la dificultăți financiare și operaționale, cum ar fi cele menționate în articol, pentru a preveni situațiile de criză.
Numărul companiilor care au apelat la procedurile de insolvență în primul semestru al anului 2024 a crescut la peste 3.600, peste cele 3.401 raportate în primele șase luni din 2023, arată o analiză CITR. Dintre acestea, 72 sunt companii de impact, cu active de peste 1 milion euro, comparativ cu cele doar 33 din aceeași perioadă a anului precedent. Citește articolul
Modificarea legislativă propusă poate influența modul în care sunt gestionate riscurile legate de controalele fiscale și de eventualele acuzații penale. Înțelegerea momentului și a condițiilor în care o decizie de impunere este nulă sau când verificările fiscale încetează este crucială pentru a evalua și diminua riscurile financiare și de reputație ale companiei.
Inspectorii fiscali care derulează verificări documentare nu vor avea voie să emită decizii de impunere în situațiile în care se fac sesizări penale, conform unui proiect de OG pus recent în dezbatere publică. Dacă în asemenea situații se emit decizii de impunere, acestea vor fi nule. Citește articolul
Acoperă riscurile financiare, de reputație și legale care pot apărea dacă monitorizarea angajaților nu este făcută corect sau transparent.
În contextul muncii la distanță a crescut și dorința de monitorizare a angajaților, companiile începând să folosească tot mai frecvent software-uri care urmăresc activitatea online și interacțiunile pe laptopurile de serviciu pentru a evalua productivitatea. Atare practici au generat, la rândul lor, reacții din partea angajaților, care au găsit metode de a ocoli aceste măsuri, cum ar fi utilizarea aplicațiilor care simulează activitatea pe tastatură. În principal, angajații exprimă îngrijorări legate de invadarea spațiului personal, iar specialiștii subliniază că aceste metode nu sunt eficiente în evaluarea reală a productivității și pot afecta încrederea angajaților. La nivel național, reglementările aplicabile impun transparență în privința datelor colectate, iar angajatorii trebuie să informeze angajații despre criteriile de evaluare a performanței. Citește articolul
Acest departament ajută la identificarea și reducerea riscurilor pentru companie. Articolul menționează responsabilitatea pentru corectitudinea datelor și modul de rezolvare a neînțelegerilor, aspecte care ajută la gestionarea riscurilor în orice tip de activitate.
Legea prestatorului casnic permite persoanelor doritoare să ofere sau să beneficieze de servicii casnice, prin simpla înregistrare în platforma electronică a Agenției Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM). Există, însă, câteva norme metodologice ce trebuie respectate în vederea încheierii unui acord prestator-beneficiar. Ce responsabilități revin beneficiarului și care sunt demersurile birocratice pe care acesta trebuie să le efectueze? Citește articolul
Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor, iar nerespectarea noilor reguli de e-Transport sau a cerințelor de monitorizare GPS poate atrage amenzi sau probleme operaționale serioase.
Un ghid cu informații utile despre noua aplicație mobilă destinată utilizatorilor sistemului e-Transport a fost publicat marți de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Rolul acestui departament este să identifice și să minimizeze riscurile la care este expusă compania, inclusiv riscurile de a nu respecta legile și de a fi investigată, și să se asigure că există controale interne eficiente.
În incertitudinea actuală a pieței, cu război, tensiuni geopolitice, atacuri cibernetice, fraude și sancțiuni, autoritățile de reglementare impun companiilor un standard mai înalt de conformitate, cu reguli și reglementări din ce în ce mai complexe și stricte. De asemenea, controalele din partea acestor instituții sunt tot mai dese și amănunțite, iar amenzile pe măsură. Vizate sunt în continuare industriile oricum foarte reglementate precum serviciile financiare, energie, telecom și farma, dar și alte sectoare. Citește articolul
Acest departament este interesat să identifice și să prevină posibilele probleme legale sau operaționale care pot apărea dacă firma nu respectă regulile specifice pentru contractele de muncă pe durată determinată.
Contractul de muncă pe durată determinată constituie o excepție de la regula generală a angajării pe durată nedeterminată. Codul muncii stabilește condițiile pentru încheierea acestor contracte, inclusiv durata și numărul de prelungiri, și garantează că angajații cu contracte pe durată determinată beneficiază de drepturi cel puțin egale cu cele ale colegilor lor angajați pe durată nedeterminată. Salariații trebuie să fie informați despre particularitățile contractului, drepturile și obligațiile specifice, precum și durata perioadei de probă, care este proporțională cu perioada contractului. În cazul suspendării contractului, acesta încetează la termenul stabilit. Citește articolul