Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament analizează potențialele riscuri (financiare, legale, de reputație) legate de obținerea și utilizarea fondurilor publice și se asigură că există controale interne pentru a preveni erorile sau abuzurile.
Angajații IMM-urilor care au contract individual de muncă (normă întreagă sau parțială) pot beneficia de cursuri prin intermediul cărora vor dobândi competențe relevante în nouă domenii tehnologice avansate.
Citește articolulArticolul identifică un risc mare pentru companie: angajarea și folosirea greșită a personalului pot duce la accidente, amenzi și probleme de reputație. Ajută la identificarea și gestionarea pericolelor care pot afecta buna funcționare a afacerii.
Distribuirea corectă a muncitorilor conform calificărilor lor contribuie la crearea unui mediu de lucru mai sigur. În mod normal, fiecare muncitor ar trebui să aibă sarcini pe care este capabil să le îndeplinească eficient și în siguranță, minimizând riscurile care ar putea duce la incidente periculoase. Muncitorii necalificați pot ocupa doar posturi ce nu necesită o calificare specializată, iar angajatorii trebuie să se asigure că fișele de post reflectă corect sarcinile și atribuțiile, în conformitate cu Clasificarea Ocupațiilor din România (COR). În cazul unor accidente, angajatorul este responsabil dacă muncitorul nu avea pregătirea necesară pentru activitățile desfășurate. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile financiare și legale. Schimbarea legii despre cine răspunde de datoriile fiscale după închiderea unei asocieri aduce noi riscuri sau le modifică pe cele existente, care trebuie evaluate și controlate.
În Codul de procedură fiscală urmează să apară o situație nouă în care se face „transferul” datoriilor fiscale, atunci când acestea nu sunt achitate de datornicul „original”. Măsura este inclusă într-un proiect de OG pus recent în dezbatere publică. Citește articolul
Permite evaluarea riscurilor macroeconomice, cum ar fi inflația ridicată, încetinirea creșterii economice sau posibila recesiune, ajutând la identificarea și gestionarea riscurilor financiare și operaționale ale companiei.
Atenția cade în continuare pe prognozele asupra inflației, doar că investițiile și creditarea populației sunt adevăratele probleme. Mugur Isărescu, Guvernatorul Băncii Naționale a României (BNR), nu se gândește la o relaxare de politică monetară, ci joacă încet, pe termen lung. Ce înseamnă asta: Citește articolul
Acest departament este responsabil cu identificarea și gestionarea riscurilor financiare și legale ale companiei, iar o modificare a regulilor de plată a datoriilor poate influența aceste riscuri.
Cele două mecanisme pentru eșalonarea la plată a datoriilor fiscale vor căpăta o condiție nouă de accesibilitate, conform unui proiect recent de OG. Aceasta va viza contribuabilii care au avut anterior o eșalonare pentru care au pierdut valabilitatea. Citește articolul
Pentru a identifica, evalua și gestiona riscurile financiare și legale semnificative asociate cu nerespectarea sau întârzierea notificării tranzacțiilor majore.
În actualul context economic european, marcat de multiple transformări menite să asigure competitivitatea pieței comune în raport cu principalii competitori globali, activitatea de fuziuni și achiziții care implică jucători din mai multe jurisdicții este tot mai intensă, iar complexitatea tranzacțiilor, în creștere. Din aceste considerente, companiile implicate în astfel de operațiuni trebuie să analizeze cu atenție toate aspectele juridice, valabile la nivelul Uniunii Europene, dar și în statele în care tranzacțiile vor genera efecte din punct de vedere concurențial. Printre cele mai importante aspecte de luat în calcul se numără obligațiile de notificare a tranzacțiilor către autoritățile de concurență. Citește articolul
Ajută la identificarea și prevenirea riscurilor legale și operaționale care pot apărea din nerespectarea legilor muncii, cum ar fi amenzi sau procese.
Un angajator încearcă, prin prevederi interne, să creeze aparența unui program de lucru care nu se abate atât de tare de la litera legii - doar că prevederile interne nu au niciun efect asupra prevederilor legale imperative. Astfel, un angajat care, de fapt, totalizează 12 ore la lucru pe zi, are opt ore de muncă și vreo patru în deplasări zilnice, din care angajatorul percepe ca ore suplimentare doar două, restul de două nefiind luate în seamă la nivel formal. Situația în care se află cel din povestirea de azi nu este una izolată și mulți lucrători efectuează zilnic deplasări în interes de serviciu, ceea ce poate însemna depășirea timpului normal de lucru stabilit în contractul individual de muncă, iar încadrarea acestor perioade nu este întotdeauna evidențiată ca fiind muncă suplimentară. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat pentru că articolul atrage atenția asupra riscurilor financiare și legale legate de vânzările forțate, cum ar fi riscul de a nu se menționa corect TVA-ul sau riscul ca o vânzare să fie anulată, ajutând la evitarea problemelor.
În anumite situații, trebuie plătit la stat TVA pentru bunurile executate silit, a atras atenția recent un specialist în domeniu. Din acest motiv, executorii judecătorești ar trebui să știe dacă taxa este datorată sau nu înainte de emiterea publicației de vânzare. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de exporturi, asigurând că procesul de vămuire, mai ales cel făcut în afara biroului vamal, se desfășoară corect pentru a evita probleme sau amenzi.
Operatorii economici stabiliți pe teritoriul vamal al Uniunii Europene care dețin statutul de operator economic autorizat pot solicita autorității vamale, în situații justificate, aprobarea unui loc în care să fie prezentate mărfurile în vamă, altul decât biroul vamal, în cazul declarării mărfurilor pentru regimul vamal de export sau în cazul reexportului, conform unor reguli stabilite recent. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă cum pot influența aceste modificări riscurile legale sau operaționale ale companiei, cum ar fi cele legate de taxe, mediu sau contracte, pentru a le gestiona eficient.
Începând cu 1 octombrie 2024, Tribunalul Uniunii Europene (UE) va obține competența de a judeca trimiteri preliminare în șase domenii importante. Această schimbare face parte dintr-o reformă mai amplă a sistemului judiciar al UE, menită să îmbunătățească eficiența și să reducă volumul de muncă al Curții de Justiție. Modificările au fost publicate recent în Jurnalul Oficial al UE și vor intra în vigoare pe 1 octombrie. Citește articolul