Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Gestionarea risipei alimentare și conformitatea cu noile reguli privind creditele de consum ajută la identificarea, evaluarea și reducerea riscurilor financiare, operaționale sau de reputație ale companiei.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 12 - 18 august 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Semnalează riscuri fiscale importante pe care o companie le poate întâmpina dacă nu respectă legislația fiscală, ajutând la dezvoltarea unor sisteme interne pentru a preveni astfel de situații.
În urma vânzării a două terenuri construibile în decursul unui singur an, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au obligat o persoană fizică la plata retroactivă a TVA, considerându-se că aceasta a derulat activități independente. Citește articolul
Articolul arată riscurile care apar dacă nu sunt respectate regulile privind programul de lucru, cum ar fi amenzi sau litigii. Acest departament este responsabil să identifice și să prevină astfel de riscuri pentru companie.
Programul de lucru este un element esențial în ceea ce privește desfășurarea muncii, iar acesta trebuie să se regăsească în contractul individual de muncă și trebuie să fie circumscris unor reguli stabilite prin lege. Programul de lucru de 12 ore are un regim diferit de programul normal, uniform, însă cu respectarea acelorași prevederi referitoare la durata maximă de lucru. Ce trebuie să aibă în vedere angajatorii în ceea ce privește repausul săptămânal și pauzele de masă? Citește articolul
Subliniază importanța unor proceduri clare și a aprobărilor scrise pentru a evita riscurile legale și financiare majore, în special când vine vorba de schimbarea locului de muncă sau de organizarea muncii la distanță.
Legislația muncii impune reguli stricte pentru modificarea contractelor de muncă, dar și respectarea prevederilor specifice muncii la domiciliu / telemuncii, când angajatul își mută munca acasă. Practica arată frecvent situații în care un angajat se bazează doar pe ceea ce putem numi „gentleman's agreement” când își împachetează lucrurile și-și mută biroul la domiciliu. Citește articolul
Acest departament analizează și gestionează riscurile operaționale și strategice legate de adoptarea inteligenței artificiale, cum ar fi impactul asupra forței de muncă, riscurile legale asociate concedierilor sau nevoile de adaptare legislativă, și caută soluții pentru o tranziție sigură și controlată.
Protejarea salariaților în contextul preluării muncii de către inteligența artificială (AI) trebuie să devină o prioritate, dar nu numai pentru stat, în sensul adoptării unor acte normative coerente, ci și pentru angajatori și salariați, în special atunci când aceștia sunt organizați în mod colectiv. Citește articolul
Identifică și gestionează riscurile care pot afecta negativ o companie. Nedeclararea veniturilor și neplata taxelor reprezintă un risc financiar și legal major, care poate duce la pierderi neașteptate și probleme cu autoritățile.
Cazul unei întreprinderi individuale care nu și-a îndeplinit deloc obligațiile fiscale și la care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a făcut o impunere suplimentară a fost prezentat în raportul despre controalele terminate în iunie 2024. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea tuturor riscurilor pentru companie. O fraudă de acest tip, chiar dacă îi vizează pe angajați, poate afecta imaginea companiei, poate duce la pierderi de date sau alte probleme operaționale, fiind un risc important de gestionat.
Ministerul Afacerilor Interne a emis un avertisment cu privire la o escrocherie reapărută în spațiul public, denumită „Government Impersonation Scam” sau înșelăciunea prin transmiterea de citații falsificate. Dând curs acestor demersuri, victimele pot furniza informații personale sau financiare escrocilor, expunându-se riscului de furt de identitate și pierderi financiare. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice riscurile legate de nerespectarea noilor reguli privind risipa alimentară și să se asigure că se iau toate măsurile interne pentru a preveni problemele, amenzile sau afectarea reputației companiei.
După ce în martie au fost modificate semnificativ prevederile Legii privind diminuarea risipei alimentare, măsurile fiind acum obligatorii pentru toți operatorii economici de pe lanțul alimentar, Guvernul a oficializat recent un HG care a înlocuit vechile norme ale legii, în acord cu forma sa actuală. Autoritățile au timp până în iunie anul viitor să pună în funcțiune Platforma națională pentru prevenirea și reducerea risipei alimentare și, odată ce ea va fi operaționalizată, operatorii economici vor trebui să transmită informațiile necesare. Până atunci, însă, măsurile antirisipă detaliate în noua hotărâre sunt obligatorii. Citește articolul
Articolul menționează că prelungirea termenului a fost necesară pentru a evita 'consecințe negative' și 'stări conflictuale'. Departamentul de Managementul Riscului analizează astfel de situații pentru a preveni problemele și a asigura buna funcționare, învățând din modul în care riscurile sunt gestionate în alte sectoare.
Potrivit unei ordonanțe apărute recent, perioada de utilizare a primelor de carieră didactică și profesională se modifică. Astfel, conform noilor prevederi, aceste prime pot fi utilizate până în luna octombrie 2024. Citește articolul
Acest departament ajută compania să identifice și să gestioneze posibilele probleme. Faptul că bunurile pot fi vândute mai eficient prin noi metode (online, magazine) în cazul datoriilor este un risc important de luat în considerare pentru planificarea și protejarea activelor companiei.
Pentru a crește șansele de a încasa bani din licitațiile pentru bunurile mobile și imobile executate silit de către Fisc, acestea urmează să fie popularizate și prin intermediul platformelor de comerț online, potrivit unui proiect recent de OG. Totodată, Fiscul va putea să vândă bunurile mobile inclusiv prin intermediul centrelor comerciale. Citește articolul