avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 653 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

Un nou Statut al studentului militar a fost oficializat

Identifică și gestionează situațiile care pot aduce probleme sau riscuri organizației, asigurându-se că există reguli clare și sisteme de control (precum sancțiunile și interdicțiile) pentru a le preveni.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
15 August 2024 | 904 | Timp de citire: 2 min.

Statutul studentului militar din România definește drepturile, obligațiile, interdicțiile și sancțiunile aplicabile studenților militari înmatriculați în instituții de învățământ superior militare sau civile pentru nevoi ale Ministerului Apărării Naționale (MApN). Documentul a fost recent oficializat, după publicarea în Monitorul Oficial a ordinului de aprobare a sa. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Adormirea Maicii Domnului: Compensațiile pentru salariații care lucrează pe 15 august și recuperarea zilei de 16 august de către bugetari

Ajută la identificarea și prevenirea riscurilor legale sau de reputație care pot apărea dacă firma nu respectă regulile privind zilele libere și plata angajaților.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
15 August 2024 | 1 | 11482 | Timp de citire: 1 min.

Adormirea Maicii Domnului, care se serbează anual în data de 15 august, pică în 2024 într-o zi de joi. Din moment ce vorbim de o sărbătoare legală stabilită prin Codul muncii, nu se lucrează în această zi nici la stat, nici la privat (în majoritatea cazurilor). Însă pentru bugetari Guvernul a dat liber și pe 16 august, astfel încât aceștia au o minivacanță de patru zile. E bine de știut că cei ce lucrează pe 15 august au dreptul la compensații legale, iar bugetarii ce stau acasă pe 16 august trebuie să recupereze orele nelucrate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Firmele depun raportările contabile semestriale până pe 19 august. Cheltuielile cu IMCA trebuie raportate distinct

Acest departament se asigură că informațiile financiare ale firmei sunt corecte și că toate procedurile respectă regulile interne și externe. Cunoașterea detaliilor despre raportarea contabilă și impozite ajută la identificarea și gestionarea riscurilor financiare și de conformitate.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 August 2024 | 55273 | Timp de citire: 2 min.

Companiile cu afaceri de peste un milion de euro trebuie să transmită autorităților raportările contabile semestriale la 30 iunie 2024 până la data de 19 august 2024, potrivit unui ordin oficializat recent de Ministerul Finanțelor (MF). Noutatea din acest an este că cheltuielile cu recent introdusul impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA) trebuie raportate distinct. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Ce documente trebuie eliberate fostului salariat, indiferent de cum a încetat relația de muncă

Acest departament analizează cum pot apărea probleme pentru firmă (cum ar fi amenzi din partea autorităților sau pierderi de bani/bunuri) și propune soluții pentru a le preveni sau gestiona. Articolul le oferă informații despre cum să evite riscurile legate de nerespectarea documentelor obligatorii sau de recuperarea bunurilor de la foștii angajați.

avocatnet.ro în Resurse umane
15 August 2024 | 4 | 73847 | Timp de citire: 2 min.

La terminarea contractului individual de muncă (CIM), indiferent de articolul pe baza căruia s-a făcut încetarea CIM, angajatorul are obligația de a elibera o serie de documente legate de activitatea prestată de fostul salariat în cadrul companiei, însă poate oferi și alte adeverințe, din propria inițiativă, sau diverse copii solicitate de fostul angajat. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Angajatorul mi-a spus că dacă nu vin la muncă pe 15 august trebuie să recuperez apoi. E normal?

Acest departament trebuie să identifice și să prevină riscurile pentru firmă. Nerespectarea legii privind zilele libere poate duce la amenzi sau litigii cu angajații, iar ei trebuie să se asigure că astfel de situații sunt evitate.

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
15 August 2024 | 12893 | Timp de citire: 3 min.

15 august, ziua Adormirii Maicii Domnului, este o sărbătoare legală în care toți angajații au dreptul la zi liberă, conform Codului muncii, însă angajatorii care nu pot acorda acest liber trebuie să ofere în schimb o altă zi liberă în următoarele 30 de zile. În practică, confuziile în aplicarea acestor reglementări persistă, unii angajatori nerecunoscând obligativitatea liberelor legale sau oferindu-le, dar neplătit sau în alte moduri care sunt paralele cu legea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noul sistem informatic al ONRC: Sunt așteptate întârzieri, până pe 30 septembrie, la soluționarea cererilor ce necesită intervenție umană

Departamentul evaluează riscurile care pot afecta operațiunile companiei. Întârzierile în procesarea solicitărilor sau problemele legate de funcționarea sistemului Registrului Comerțului pot genera întârzieri și riscuri operaționale.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
14 August 2024 | 3541 | Timp de citire: 3 min.

În contextul în care a trecut recent la folosirea unui nou sistem informatic pentru serviciile sale online și offline, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) anunță că sunt așteptate întârzieri la procesarea solicitărilor ce necesită intervenție umană. Perioada de acomodare ar trebui să dureze până la finalul lui septembrie 2024. În același timp, este bine de precizat că cererile online ce nu necesită intervenție umană sunt procesate automat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Termenul de cinci zile la e-Factura: Care sunt prima și ultima zi, conform specialiștilor. Urmează și o poziție oficială a autorităților

Permite identificarea și controlul riscurilor legate de nerespectarea termenelor de trimitere a facturilor electronice și ajută la crearea de proceduri interne eficiente.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 August 2024 | 2 | 12677 | Timp de citire: 4 min.

Una dintre marile dileme ale săptămânilor recente este cum se calculează termenul de cinci zile calendaristice în care contribuabilii trebuie să transmită în e-Factura facturile electronice pe care le emit în relația B2B. Potrivit specialiștilor, prima zi a termenului este cea de după ziua emiterii facturii, iar ultima dintre cele cinci zile se pune la calcul, fără să se adauge o zi suplimentară. În plus, așteptăm în aceste zile inclusiv o poziție publică oficială a autorităților. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

TVA la încasare: Cine poate aplica sistemul și în ce condiții

Acest departament evaluează riscurile financiare ale companiei. Înțelegerea regulilor de TVA este vitală pentru a preveni erorile care pot duce la amenzi sau probleme cu autoritățile, asigurându-se că procedurile interne sunt sigure.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
14 August 2024 | 2 | 1806 | Timp de citire: 4 min.

Prezentăm astăzi principalele reguli ce trebuie știute, de către contribuabili, despre sistemul de TVA la încasare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Beneficiari reali: Va trebui depusă o declarație inclusiv dacă aceștia NU pot fi identificați. Foarte puține entități vor fi scutite de raportări

Acest departament trebuie să știe despre riscurile la care se expune compania dacă nu respectă noile reguli legate de identificarea proprietarilor reali și cum să implementeze controale interne pentru a preveni spălarea banilor și alte probleme de conformitate, asigurând astfel stabilitatea și integritatea companiei.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 August 2024 | 1569 | Timp de citire: 3 min.

Din 2027, după trecerea la cadrul legal european unic în materie de prevenire a spălării banilor, entitățile raportoare vor trebui să depună o declarație inclusiv pentru situația în care nu pot fi identificați beneficiarii reali, atrag atenția specialiștii de la Baciu Partners. Totodată, este bine de știut că foarte puține entități vor fi scutite de declararea beneficiarilor reali. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Între agentul de muncă temporară și angajatul temporar trebuie să existe și un contract individual pe perioadă nedeterminată?

Acest departament se asigură că firma respectă regulile și că nu există riscuri ascunse. Ei trebuie să înțeleagă cum se face corect munca temporară pentru a evita amenzi, procese sau alte probleme care pot afecta compania.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
14 August 2024 | 1041 | Timp de citire: 2 min.

Contractul de muncă temporară este reglementat în mod special de Codul muncii, în contextul muncii prin agent temporar. Legea stabilește care sunt condițiile în care funcționează raportul triunghiular în care intră agentul, salariatul și utilizatorul (cel căruia agentul îi pune la dispoziție salariatul pe durata unei misiuni). Ca să ajungem la punerea la dispoziție, între agent și lucrător trebuie încheiat un contract de muncă temporară, dar nu e obligatoriu ca între aceștia să existe în paralel și un contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată. Citește articolul