Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Introducerea unor reguli mai stricte privind etica și procedurile clare pentru sesizări și contestații ajută la gestionarea riscurilor legate de conduita angajaților și asigură că există un control intern eficient în firmă.
Legea care va moderniza cadrul legislativ pentru cercetarea, dezvoltarea și inovarea (CDI) în România, aducând o serie de schimbări importante care vizează îmbunătățirea condițiilor de lucru și stimularea performanței în sectorul cercetării, a apărut azi în Monitorul Oficial, după ce fusese adoptată la votul final în mai, la Camera Deputaților. Citește articolul
Identifică și controlează riscurile pentru companie. Schimbările legislative importante, mai ales cele contestate sau cu impact financiar mare, reprezintă un risc pe care acest departament trebuie să-l înțeleagă și să-l gestioneze.
O propunere legislativă privind suspendarea pensiilor de serviciu pentru persoanele care ocupă funcții de demnitate publică, dar și instituirea contribuției la sănătate pentru partea necontributivă a pensiei de serviciu a fost recent depusă la Camera Deputaților. În esență, propunerea vizează suspendarea unor avantaje pentru beneficiarii așa numitelor pensii speciale dacă aceștia decid să ocupe funcții publice și introduce impunerea plății contribuției la sănătate pentru componenta necontributivă a pensiilor, adică tocmai pe partea ”specială” a acestora. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu modificările proceselor și responsabilităților legate de programele financiare garantate de stat, cum este 'Noua Casă'. Înțelegerea cui emite acordurile și cum se accelerează procedurile este esențială pentru a evalua riscurile financiare și operaționale și pentru a adapta controalele interne, asigurându-se că toate operațiunile se desfășoară conform noilor reglementări.
Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță apărută acum câteva zile, că Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (FNGCIMM) este instituția ce semnează acordurile de refinanțare a creditelor contractate prin programul Noua Casă (fosta Prima Casă), astfel că cererile se depun acum la Fond. Înainte, pentru a se putea refinanța un astfel de credit, banca avea nevoie de acordul Ministerului Finanțelor (MF). Citește articolul
Identifică posibilele riscuri legale, financiare și de reputație care pot apărea dacă societatea nu ia măsuri pentru eradicarea ambroziei, ajutând la prevenirea problemelor.
Noi măsuri, mai stricte, pentru prevenirea și combaterea buruienii ambrozia au fost adoptate în Parlament anul trecut, dar pentru aplicarea acestora era nevoie și de norme suplimentare, pe care le regăsim, de marți, în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre aceste aspecte fiscale și juridice pentru a identifica și preveni riscurile financiare, cum ar fi pierderea rambursărilor de TVA, din cauza nerespectării termenelor sau a procedurilor. Ajută la stabilirea unor controale interne solide pentru a asigura că documentele sunt trimise la timp și că se respectă toate etapele legale.
Decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) de la începutul lunii mai, în cauza Slovenské Energetické Strojárne AS C-746/22 (Ungaria), aduce clarificări cu privire la procedura de rambursare a TVA-ului către persoanele impozabile care nu sunt stabilite în statul membru de rambursare, dar sunt stabilite în alt stat membru al UE, și, totodată, cu privire la posibilitatea de a prezenta informații suplimentare în căile de atac. De reținut că prevederile legislației fiscale din România sunt în linie cu concluziile CJUE. Citește articolul
Acest departament analizează potențialele pericole pentru companie. Amenzile mari și interdicțiile din această lege reprezintă riscuri financiare și de reputație care trebuie evaluate și gestionate pentru a proteja afacerea.
Amenzi de până la 10.000 de lei riscă acum cei ce trec cu mașina prin albia unei ape curgătoare de la munte, potrivit noii legislații privind pescuitul și protecției resursei acvatice vii, care se aplică de câteva zile. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea posibilelor riscuri generate de plata incorectă a salariilor și taxelor, protejând compania de amenzi sau probleme financiare.
Facilitatea ce constă într-o sumă netaxabilă se aplică inclusiv în cazul salariaților cu normă parțială, însă într-un mod diferit față de cum se aplică salariaților cu normă întreagă. Măsura se aplică și în anul 2024, însă din iulie suma netaxabilă e majorată de la 200 la 300 lei. Astfel, pentru angajații part time, angajatorii plătesc contribuții majorate la pensii (CAS) și sănătate (CASS) ca pentru un salariu brut de 3.400 lei, nu ca pentru salariul minim brut de 3.700 lei, așa cum ar fi normal. Citește articolul
Identifică riscurile financiare, legale și de reputație care pot apărea din modul incorect de acordare a cazării angajaților și propune măsuri pentru a le preveni, asigurând că operațiunile sunt sigure și respectă regulile interne.
Pe lângă situațiile expres prevăzute de Codul muncii - detașare și delegare - în care angajatului trebuie să i se acopere cheltuielile de cazare (și transport), angajatorii mai pot acorda facilități de cazare sau pot acoperi astfel de cheltuieli chiar și când nu e vorba de situația deplasărilor în alte localități. Beneficiul cazării sau decontării ori suportării în mod direct a chiriei este, în esență, similar multor altor beneficii acordate de angajatori lucrătorilor - abonamente medicale, diverse tichete, prime de vacanță - doar că valoric este de cele mai multe ori superior oricăror altor beneficii. Câteva repere de ordin normativ, inclusiv fiscale cu privire la aceste cheltuieli, în materialul de azi. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile pentru firmă. Creșterea salariului minim poate aduce riscuri financiare sau de conformitate, iar ei trebuie să le identifice și să le gestioneze.
Guvernul a aprobat în ședința de săptămâna trecută creșterea salariului minim pe economie, de la 3.300 de lei, la 3.700 de lei brut, ceea ce înseamnă un net de 2.363 de lei, întrucât a fost crescută și suma neimpozitată, la 300 de lei, de la 200 de lei în prezent. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor financiare legate de noile impozite și la adaptarea sistemelor interne pentru a asigura o raportare financiară corectă și conformă.
Modalitatea de contabilizare, de către marile firme, a impozitului minim pe cifra de afaceri și a impozitului suplimentar pentru activităţile din sectoarele petrol şi gaze naturale a fost stabilită printr-un ordin recent oficializat al Ministerului Finanțelor (MF). Citește articolul