Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Pierderea codului de TVA reprezintă un risc financiar și operațional major pentru orice afacere. Acest departament ar fi interesat să înțeleagă cauzele și consecințele acestei anulări pentru a dezvolta strategii de prevenție și măsuri de control intern, asigurând că firma respectă regulile și evită problemele grave.
O companie nu scapă de toate obligațiile privind TVA doar pentru că organul fiscal i-a anulat din oficiu codul de TVA. Dacă se găsește într-o asemenea situație, contribuabilul este obligat în continuare, acolo unde este cazul, să colecteze, să declare (prin formularul 311) și să achite TVA. Venim cu clarificări în acest sens în condițiile în care la controalele Fiscului apar din când în când cazuri de contribuabili care nu-și îndeplinesc obligațiile după anularea codului de TVA. Citește articolul
Problemele identificate în articol, cum ar fi evaluări de riscuri incomplete, instruiri necorespunzătoare sau lipsa controalelor medicale, reprezintă riscuri operaționale și legale semnificative pentru companie. Acest departament este interesat să identifice și să gestioneze aceste riscuri pentru a proteja activitatea firmei de posibile amenzi, accidente sau litigii.
Recent, Inspecția Muncii anunța rezultatele campaniei naționale de verificare a prestatorilor de servicii externe cu responsabilități în ceea ce privește securitatea și sănătatea în muncă (SSM). În perioada 29 mai - 7 iunie, inspectorii au controlat 1707 întreprinderi și 1631 de servicii externe cu scopul de a asigura că activitățile de prevenire și protecție sunt conforme cu legislația în vigoare, descoperind peste 1.000 de neconformități pentru care au dispus măsuri de corectare și aplicând totodată aproape 800 de sancțiuni contravenționale, inclusiv 117 de amenzi totalizând 660.000 lei. Dar ce înseamnă aceste cifre pentru angajatori și angajați? Campania a avut două obiective principale: să verifice dacă serviciile externe de prevenire și protecție își îndeplinesc obligațiile legale și conștientizarea la nivel de angajatori că aceștia nu sunt exonerați de responsabilitățile lor în domeniu chiar dacă apelează la servicii externe. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile financiare și legale care decurg din nerespectarea reglementărilor salariale, inclusiv amenzi sau litigii, și de implementarea unor controale interne pentru a preveni astfel de situații.
Chiar dacă relația de muncă nu înseamnă exclusiv încasarea salariului în schimbul muncii prestate, munca reprezintă principala sursă de venit care trebuie să asigure lucrătorilor o existență conformă cu demnitatea umană, acest aspect fiind prevăzut în mod expres în Declarația Universală a Drepturilor Omului. Pornind de la minimul legal în sus, salariul e un element negociabil, individual și colectiv, iar aici vorbim nu doar despre salariul de bază, ci și despre restul componentelor salariului în sens larg. Plata salariului este o obligație certă și clară, la fel și data plății, ce trebuie stabilită de comun acord. Deși e permisă plata în natură a unei părți din salariu, când ne referim la hrană, cazare și alte facilități, salariul în bani trebuie să fie cel puțin egal cu salariul minim, iar moneda este întotdeauna leul. Totodată, salariul este intangibil - nimeni nu se poate atinge de acesta decât în cazurile și în condițiile stricte ale legii.
Citește articolulAcest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile financiare, mai ales cele legate de activele digitale negarantate, cum sunt crypto-activele, pentru a proteja stabilitatea și integritatea financiară a companiei. Articolul subliniază lipsa de garanție a crypto-activelor.
Acest articol are scopul de a lămuri câteva confuzii care se fac de către publicul larg între banii digitali emiși de băncile centrale, pe de o parte, și crypto-active (numite impropriu crypto-monede), pe de altă parte. Este de notorietate faptul că aceste confuzii – adesea, voit întreținute de grupuri de interese – se regăsesc pe întreg mapamondul, nu numai în România. Dar în țara noastră ele reprezintă un risc mai ridicat, dat fiind nivelul mai precar de educație financiară a publicului. Citește articolul
Înșelăciunile și tentativele de fraudă reprezintă un risc major pentru activitatea și finanțele unei companii. Acest departament analizează și propune măsuri pentru a preveni astfel de evenimente și pentru a proteja compania de pierderi.
Mesaje ce par a veni din partea autorităților fiscale, prin care sunt solicitate fie date, fie direct bani, au tot intrat, de câteva săptămâni, în căsuțele poștale ale contribuabililor, indiferent dacă vorbim despre persoane fizice sau firme. Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) atrage atenția celor ce primesc astfel de e-mailuri că sunt, de fapt, tentative de înșelăciune și că nu ar trebui să dea curs solicitărilor conținute de aceste mesaje. Citește articolul
Departamentul evaluează și gestionează riscurile cu care se confruntă firma. Amenzile mari pentru nerespectarea noilor reguli de prevenire a infecțiilor reprezintă un risc financiar și de reputație semnificativ, care trebuie gestionat și controlat.
O lege ce se aplică de duminică stabilește că prevenirea și controlul infecțiilor asociate asistenței medicale cade atât în responsabilitatea autorităților, spitalelor, personalului medical, dar și pacienților sau persoanelor care intră în spitale ca vizitatori. În plus, noua lege prevede, pentru neluarea de măsuri pentru prevenirea și controlul infecțiilor, amenzi de 10.000 de lei, în cazul persoanelor fizice, și de 20.000 de lei, în cazul celor juridice. Citește articolul
Creșterea controalelor fiscale și înăsprirea sancțiunilor reprezintă riscuri majore pentru companie. Acest departament trebuie să identifice și să evalueze aceste riscuri, să se asigure că există controale interne adecvate pentru a preveni problemele și pentru a minimiza impactul negativ.
Mai nou, Ministerul Finanțelor a fost împuternicit să înceapă o colaborare cu Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) în domeniul infracțiunilor fiscale. Pe termen mediu și lung, specialiștii sunt de părere că această colaborare poate aduce atât controale fiscale suplimentare, cât și modificări legislative. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice potențialele riscuri pentru companie, cum ar fi nerespectarea noilor legi sau termene fiscale, și să se asigure că există controale interne pentru a preveni astfel de probleme.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Evidențiază potențialele riscuri de operare și legale care pot apărea din gestionarea incorectă a relațiilor de muncă, a documentelor sau a reclamațiilor, ajutând la prevenirea situațiilor care pot aduce prejudicii companiei.
De la exemplarul contractului și al adiționalelor sale, până la diversele cereri, sesizări sau alte documente, angajații ar trebui să se asigure că au tot timpul la îndemână dovada unor drepturi sau obligații. Deși speța de față pleacă de la reaua intenție a celor care au vrut să facă dispărut documentul din care reieșea perioada de concediu ce fusese aprobată angajatului, în contextul în care se dorea îndepărtarea sa din companie, probabil, ideea de a nu trata cu neglijență documentele inerente relației de muncă rămâne în picioare. Citește articolul
Oamenii de aici se asigură că firma este protejată de riscuri. Schimbările în regulile fiscale, în special cele legate de modul în care sunt încadrate persoanele care prestează servicii, pot introduce riscuri de neconformitate dacă nu sunt înțelese și gestionate corect.
Din 2022 există reguli noi în privința interacțiunii PFA-urilor și profesioniștilor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Între timp, însă, reprezentanții ANAF și-au dat seama că aceste reguli trebuie extinse pentru a detalia procedura de înregistrare fiscală pentru cei care nu se înregistrează la Registrul Comerțului, motiv pentru care recent a fost oficializat un ordin cu completări la regulile respective. Citește articolul