avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 847 soluții astăzi

Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia CataramăVezi agenda și participă →

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Cerințe mai restrictive pentru autorizarea opticienilor și altor specialiști din serviciile publice conexe actului medical. Modificări și la funcționarea unor cabinete de liberă practică

Ajută la identificarea și evitarea riscurilor care pot apărea dacă firma nu respectă noile reguli privind angajarea anumitor specialiști sau calificările acestora.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
20 Iunie 2024 | 1529 | Timp de citire: 3 min.

Un ordin publicat miercuri aduce câteva clarificări și modificări importante în organizarea și funcționarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical, printre care care cerința ca psihologii, nutriționiștii și dieteticienii care lucrează în cabinete înființate potrivit Legii societăților trebuie să aibă contracte de muncă sau de prestări servicii, dar și cerințe mai stricte privind calificarea opticienilor-optometriștilor, printre alții. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ordinea este „contract, Revisal și apoi muncă”. Ce riscă angajatorii care nu o respectă

Ajută la identificarea și prevenirea riscurilor financiare și reputaționale legate de angajarea ilegală sau nerespectarea procedurilor legale în procesul de recrutare.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
19 Iunie 2024 | 6509 | Timp de citire: 2 min.

Legea stabilește că angajatorii au obligația de a încheia și de a înregistra contractele individuale de muncă înainte ca angajații să înceapă efectiv activitatea. Conform Codului muncii, prestarea oricărei activități de către lucrător presupune, anterior, încheierea unui contract individual de muncă, care să fie semnat de ambele părți și înregistrat în registrul general de evidență a salariaților (Revisal) cel târziu cu o zi lucrătoare înainte de începerea activității. Ignorarea acestor obligații sau formalități, cum le-ar numi mulți, atrage sancțiuni severe. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De la 1 iulie, riscul pierderii beneficiului de netaxare din cauza unor indemnizații sau diverse adaosuri la salariul de bază e mult mai mare

Ajută la identificarea posibilelor riscuri legate de nerespectarea noilor reguli de salarizare și la stabilirea controalelor necesare pentru a evita erori sau situații neplăcute care pot afecta compania.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
19 Iunie 2024 | 2216 | Timp de citire: 2 min.

Acum un an, aplicarea beneficiului de netaxare era permisă și în cazul unor adaosuri la salariul de bază de până la o treime din salariul minim brut garantat în plată - asta lăsa loc pentru eventuale tichete de masă la valore individuală spre maximul permis de lege, permitea compensarea în bani a muncii în plus sau în zile de sărbătoare legală și alte adaosuri. De la 1 iulie, marja pentru aceste adaosuri este foarte mică - 300 de lei - ceea ce nu mai permite în practică aplicarea acestui beneficiu în condiții similare anului precedent, deși pe hârtie aceste condiții au rămas la fel. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Recomandări pentru vacanțe în siguranță: Cum să eviți capcanele online și tentativele de fraudă

Articolul ajută la identificarea și prevenirea diverselor riscuri, cum ar fi fraudele online, furtul de identitate și pierderile financiare, prin prezentarea unor măsuri de precauție și control pentru activitățile online.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
19 Iunie 2024 | 1 | 698 | Timp de citire: 3 min.

Poliția Română, Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) și Asociația Română a Băncilor au făcut recent o serie de recomandări ce vin în sprijinul celor ce se pregătesc să plece în vacanță. Mai precis, recomandările vizează protecția datelor personale și financiare. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

În acte necalificat, în realitate calificat: nelegalitate și riscuri sporite pentru angajat

Acest departament identifică și gestionează potențialele probleme care pot afecta compania. Articolul vorbește despre riscuri semnificative, cum ar fi amenzi de la Inspecția Muncii, accidente de muncă cauzate de personal necalificat, sau litigii, toate acestea putând afecta serios operațiunile și imaginea companiei.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
19 Iunie 2024 | 1536 | Timp de citire: 4 min.

Deficitul de forță de muncă, în special de lucrători calificați în activitățile industriale, dublat fie de necunoașterea dispozițiilor legale, fie de ignorarea completă a acestora, conduce la situații în care una scrie în acte, alta se întâmplă în realitate. În situația pe care o prezentăm azi, lucrurile nu se corelează nici măcar în hârtii: în contract scrie „muncitor necalificat”, iar fișa postului prevede sarcini și atribuții specifice unor ocupații pentru care sunt necesare studii sau calificări de specialitate. Din start, în astfel de cazuri nu se mai poate vorbi nici de respectarea normelor de sănătate și securitate în muncă și de alte norme importante ce guvernează relația de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Verificare documentară: Și AFM poate derula controale de la distanță, dar numai pentru obligațiile de mediu. Documentele necesare, oficializate recent

Faptul că verificările documentare se fac fără notificare prealabilă și pot duce la decizii de impunere reprezintă un risc pentru companie. Acest departament trebuie să înțeleagă aceste proceduri pentru a identifica și a gestiona riscurile financiare și de conformitate asociate cu taxele de mediu.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Iunie 2024 | 2954 | Timp de citire: 2 min.

Din moment ce obligațiile la Fondul pentru mediu sunt asimilate, conform legislației, cu obligațiile fiscale, Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) aplică regulile Codului de procedură fiscală atunci când vine vorba despre controale (și nu numai). În acest sens, zilele trecute s-a stabilit ce documente folosește AFM în cadrul verificării documentare, un tip de control ce se derulează exclusiv de la distanță. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Din 20 iunie, accizele trebuie plătite în avans pentru mutarea în alte locuri de depozitare a anumitor băuturi alcoolice, tutunuri și combustibili

Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile legate de nerespectarea noilor reguli fiscale, asigurându-se că procedurile interne sunt ajustate pentru a preveni evaziunea fiscală și consecințele legale negative.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
19 Iunie 2024 | 1560 | Timp de citire: 2 min.

În cazurile în care se dorește mutarea anumitor produse accizabile din antrepozite sau din locurile în care au fost recepționate către alte locuri de depozitare, va fi necesară plata în avans a accizelor, conform unei OUG oficializate recent. Practic, contribuabilii trebuie să achite accizele chiar dacă nu vorbim de o livrare a produselor către cumpărători. Citește articolul

ACCES GRATUIT

România, campioană la inflație în UE în luna mai

Inflația ridicată sau volatilă poate crea riscuri financiare și operaționale semnificative pentru companie, necesitând monitorizare și strategii de atenuare a riscurilor.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
19 Iunie 2024 | 723 | Timp de citire: 1 min.

Cea mai ridicată rata a inflației din UE exprimată prin IAPC (Indicele Armonizat al Prețurilor de Consum) în luna mai a fost în România (5,8%). Citește articolul

ACCES GRATUIT
Legislația din domeniul sănătății s-a modificat

UPDATE Oficial: Asiguraților li se pot prescrie și elibera contraceptive hormonale cu sau fără contribuție personală, printre altele

Acest departament analizează riscurile cu care se confruntă compania. Schimbările în legislația sănătății pot introduce noi riscuri legale sau de conformitate, iar acest departament trebuie să se asigure că firma este pregătită să le gestioneze și să respecte noile norme.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
18 Iunie 2024 | 1208 | Timp de citire: 2 min.

Mai multe acte normative din domeniu sănătății au fost modificate, potrivit unei ordonanțe apărute luni, una dintre schimbări vizând introducerea în lista medicamentelor de care care se poate beneficia cu și fără contribuție personală a medicamentelor contraceptive hormonale, astfel încât ele să poată fi prescrise și eliberate persoanelor asigurate. După cum era propus inițial, măsura ar fi trebuit să se aplice și în cazul neasiguraților, dar ea a fost eliminată din forma oficializată recent. În plus, prin ordonanța de față se stabilesc măsuri care să permită înființarea de urgență a centrelor de permanență în zone izolate și greu accesibile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Taxa pe carbon: Perspectivele și strategiile pentru companiile românești după primele două perioade de raportare

Acest departament se ocupă să identifice și să gestioneze riscurile la care este expusă compania, inclusiv riscurile financiare sau riscul de a nu respecta noile legi, pentru a preveni pierderile sau problemele.

EY Romania în Contabil și fiscal
18 Iunie 2024 | 914 | Timp de citire: 3 min.

Pentru a-și păstra competitivi producătorii, dar și pentru a evita relocarea producției din Uniunea Europeană în țările terțe, Comisia Europeană a introdus taxa pe carbon aplicabilă importurilor de produse din industrii intens poluante, din sectoarele ciment, fontă, fier și oțel, aluminiu (de exemplu, minereu de fier, tuburi, țevi, rezervoare, construcții și părți de construcții, șuruburi, piulițe), îngrășăminte, energie electrică și hidrogen. Acestea sunt considerate „produse CBAM” prin Regulamentul 956/2023 privind instituirea unui mecanism de ajustare a carbonului la frontieră (Carbon Border Adjustment Mechanism - CBAM), așa-numita taxă pe carbon, aplicabilă de la 1 octombrie 2023. Citește articolul