avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 698 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT
Proiect de lege

Elevii supradotați intelectual cu cerințe educaționale speciale vor putea învăța după o programă școlară particularizată

Acest departament analizează cum pot influența noile legi activitatea companiei, evaluând riscurile sau oportunitățile care pot apărea în context social sau de resurse umane.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
29 Martie 2024 | 1614 | Timp de citire: 2 min.

Copiii capabili de performanță școlară înaltă, ce au cerințe educaționale speciale (CES), vor putea învăța în grupe speciale, în baza unei programe care să răspundă nevoilor acestora, potrivit unui proiect legislativ aflat, de puțină vreme, în dezbaterea deputaților. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Trei luni de muncă fără plată și condiționarea plății salariului de prestarea a încă unei luni de muncă

Departamentul de Managementul Riscului analizează și previne situațiile care pot aduce prejudicii mari companiei, cum ar fi riscul de a plăti amenzi usturătoare pentru muncă ilegală sau scandaluri de imagine cauzate de tratamentul incorect al angajaților.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
29 Martie 2024 | 1459 | Timp de citire: 3 min.

Despre scurte perioade de probă în care lucrătorii nu sunt plătiți, nu li se încheie nici măcar contracte („cum să mă complic cu birocrația dacă nu știu ce poate/ce știe omul înainte?”) auzim destul de des și sunt o practică răspândită în multe domenii de activitate: cei recrutați sunt chemați câteva zile la muncă, prestează servicii pentru clienții companiei sau au activități creative ce demonstrează, în opinia angajatorului, dacă lucrătorul merită sau nu un contract de muncă. Așa cum s-a punctat cu numeroase ocazii la avocatnet.ro, perioada de probă este o perioadă de muncă în care lucrătorul are toate drepturile unui salariat obișnuit, trecut de perioada aceasta, putând doar să pună capăt relației de muncă printr-o simplă notificare de încetare, fără preaviz. Asta înseamnă, desigur, plata angajatului în perioadă de probă. Situația prezentată mai jos este însă mult mai gravă decât neplata unor zile de probă: Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce poate face conducătorul unei trotinete sau biciclete în cazul unui accident rutier

Acest departament este interesat să știe ce riscuri există și cum pot fi gestionate. Articolul arată riscurile de accidente cu biciclete și trotinete, inclusiv costurile și problemele legale care pot apărea, ajutând la analiza și prevenirea situațiilor neplăcute.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
29 Martie 2024 | 4705 | Timp de citire: 2 min.

Traficul intens din marile aglomerări urbane a făcut ca popularitatea vehiculelor ușoare, alternative ale autoturismului ori ale mijloacelor de transport în comun (și ele confruntate cu blocajele rutiere), să crească. Consecința este evidentă, numărul motocicletelor, bicicletelor ori trotinetelor prezente în trafic crescând de la an la an, dar și cel al evenimentelor rutiere în care acestea sunt implicate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Care vor fi condițiile de călătorie începând din 31 martie, după intrarea României în spațiul Schengen cu granițele aeriene și maritime

Pentru a evalua și gestiona riscurile asociate călătoriilor internaționale ale angajaților, luând în considerare noile proceduri de control la frontieră și modificările privind documentele necesare, pentru a minimiza potențialele probleme.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
28 Martie 2024 | 2654 | Timp de citire: 2 min.

În 31 martie, România intră în spațiul Schengen, respectiv în zona ce permite circulația cetățenilor fără controale la frontiere, dar doar cu granițele aeriene și maritime. Astfel, în cazul călătoriilor cu avionul, mijloc de transport utilizat de foarte mulți dintre români, către țări din spațiul Schengen, de principiu, polițiștii de frontieră nu vor mai verifica documentele de călătorie. Noile reguli sunt valabile și pentru călătoriile cu vaporul. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Reguli noi pentru facturile de energie electrică și gaze naturale emise pentru companii și PFA-uri

Pentru a înțelege posibilele amenzi și riscuri legale legate de nerespectarea noilor reguli de facturare prin e-Factura.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Martie 2024 | 1 | 4097 | Timp de citire: 2 min.

Noi reguli pentru întocmirea și transmiterea facturilor de energie electrică și gaze naturale se aplică, din aprilie 2024, în relația furnizorilor cu companiile și PFA-urile, potrivit unui ordin oficializat miercuri de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE). Acestea sunt necesare pentru ca furnizorii să respecte obligația transmiterii facturilor electronice, în relația B2B, prin sistemul e-Factura. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Instruirea salariaților este esențială pentru prevenirea fraudelor și reducerea riscurilor pentru firme

Acest departament este direct responsabil cu identificarea, evaluarea și reducerea tuturor riscurilor care pot afecta compania, inclusiv a celor legate de fraudă.

Deloitte România în Relații de muncă & Asigurări sociale
28 Martie 2024 | 851 | Timp de citire: 3 min.

Prevenirea fraudei în mediul corporativ nu este neapărat o chestiune de politici și proceduri, ci ține de crearea unei culturi a integrității și vigilenței în rândul angajaților. Conform unui sondaj realizat de Asociația Examinatorilor de Fraudă Certificați (ACFE), 42% din cazurile dovedite de fraudă au fost descoperite cu ajutorul sistemelor interne de raportare din cadrul organizațiilor, ceea ce evidențiază rolul-cheie pe care îl au angajații în detectarea fraudelor, precum și importanța oferirii unei pregătiri adecvate a acestora prin intermediul programelor de formare și awareness. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ești sigur că angajații tăi au înțeles cum sunt taxați și tot ce scrie pe fluturașul de salariu?

Acest departament este interesat de riscurile operaționale. Articolul arată cum lipsa de transparență în privința salariilor și a 'fluturașului de salariu' poate duce la conflicte, pierdere de timp și resurse, afectând mediul de lucru și reputația companiei.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
28 Martie 2024 | 1278 | Timp de citire: 3 min.

Oricât de stufoasă ar fi legislația fiscală, cineva care o aplică poate să încerce să-i explice unui angajat de ce a primit salariul atât cât l-a primit în cont/în mână, de ce netul e mai mic într-o lună decât în cealaltă, câți bani îi ia statul și de ce un coleg are o scutire de care el nu beneficiază. Altfel, în lipsa transparenței, salariatul se duce să-și adreseze întrebările acolo unde răspunsurile sunt uneori doar aproximative, răspunsuri cu care se întoarce la locul de muncă și începe un conflict. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Propunere: Autoritățile să anunțe cetățenii, prin SMS ori e-mail, când le expiră cartea de identitate, pașaportul sau permisul auto

Acest departament analizează riscurile companiei. Înțelegerea modului în care autoritățile gestionează informațiile despre acte de identitate și cum se schimbă aceste procese poate ajuta la identificarea unor posibile riscuri sau la îmbunătățirea modului în care compania își verifică propriile documente sau pe cele ale angajaților.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
28 Martie 2024 | 1333 | Timp de citire: 1 min.

Cetățenii ar putea fi anunțați, cu trei luni înainte, că le expiră cartea de identitate, pașaportul sau permisul de conducere, după cum este prevăzut într-un proiect de lege aflat la dezbaterea Senatului. De principiu, autoritățile competente vor transmite notificarea prin SMS sau e-mail. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Câțiva indicatori de risc fiscal la care a lucrat ANAF, în 2023, pentru a identifica problemele la contribuabili

Această echipă identifică și gestionează riscurile pentru firmă. Articolul descrie exact cum ANAF identifică riscurile fiscale, oferind informații valoroase pentru a îmbunătăți sistemele interne de control și a reduce riscurile financiare pentru companie.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Martie 2024 | 10930 | Timp de citire: 2 min.

În 2023, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a lucrat la dezvoltarea unor noi indicatori de risc fiscal, însă a și testat anumiți indicatori de risc care deja existau, așa cum reiese din raportul său de activitate pe anul trecut. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Aplicarea DSA în România și cum a ajuns legiuitorul să-i oblige pe diverși administratori de pagini și grupuri să se supună unei birocrații nenecesare

Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile legate de nerespectarea noii legi și să stabilească proceduri interne clare pentru a se asigura că firma îndeplinește toate cerințele și evită amenzi.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
28 Martie 2024 | 2056 | Timp de citire: 6 min.

În adoptarea unei legi pentru aplicarea regulamentului european privind piață unică a serviciilor digitale, legiuitorul român a înțeles să meargă dincolo ce prevede necesar regulamentul, prin faptul că a propus și oficializat o obligație care poate fi interpretată într-un mod mult prea extins, impunând obligații deținătorilor de site-uri cu comentarii, inclusiv unor persoane fizice ce administrează pagini de YouTube, Facebook sau LinkedIn. Citește articolul