avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 674 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM
Clarificare ANAF

Asociațiile de proprietari nu trebuie să emită facturi către proprietari și nici să le transmită în e-Factura. Sistemul e obligatoriu dacă se derulează activități economice

Acest departament evaluează și gestionează posibilele probleme. Ei trebuie să înțeleagă regulile privind e-Factura pentru a identifica riscurile de nerespectare a legii și pentru a stabili proceduri interne care să prevină erorile sau penalitățile legate de facturare.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Martie 2024 | 10 | 22836 | Timp de citire: 2 min.

În contextul în care folosirea e-Factura a devenit obligatorie, de la 1 ianuarie 2024, în relația business to business, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au clarificat recent în ce situații trebuie să folosească sistemul asociațiile de proprietari. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de lege

Paza evenimentelor cu public numeros să se poată face şi cu persoane fizice care îndeplinesc cerințele legale, în baza unor contracte de colaborare cu firmele specializate

Acest departament analizează și gestionează riscurile la care este expusă compania, inclusiv riscurile legale legate de forța de muncă angajată sau riscurile de securitate la evenimente, asigurându-se că există controale interne adecvate.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
21 Martie 2024 | 829 | Timp de citire: 1 min.

Un proiect de lege depus recent la Senat propune introducerea unor modificări în legislația actuală, astfel încât societățile specializate în pază și protecție să poată furniza serviciile necesare și în baza unor contracte de colaborare pentru prestarea serviciilor în cadrul evenimentelor cu participare numeroasă de public. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Pensionare mai rapidă pentru lucrătorii din industria extracției petrolului și gazelor

Acest departament analizează și gestionează posibilele probleme sau riscuri pentru companie. O schimbare de lege care afectează condițiile de muncă și pensiile poate crea noi riscuri de conformitate sau financiare, pe care ei trebuie să le identifice și să le evalueze.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
21 Martie 2024 | 2 | 4481 | Timp de citire: 1 min.

O propunere legislativă recentă vizează modificarea legislației referitoare la sistemul public de pensii, pentru a permite lucrătorilor din extracția petrolului și a gazelor naturale să beneficieze de încadrarea în locuri de muncă în condiții deosebite. Stagiile de cotizare ale acestora vor putea fi cu 30% mai scurte decât cele ale angajaților obișnuiți. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Diminuarea risipei în industria alimentară, obligatorie începând de astăzi. Cui i se aplică noile obligații

Acest departament evaluează riscurile la care este expusă compania, inclusiv riscul de a nu respecta legea privind risipa alimentară și riscul financiar legat de pierderile de produse.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
21 Martie 2024 | 1714 | Timp de citire: 2 min.

Printr-o lege aplicabilă de astăzi, s-au impus noi obligații pentru operatorii din industria alimentară. Mai exact, toți operatorii din sectorul agroalimentar, persoane fizice și juridice deopotrivă, au acum obligația de a aplica măsurile prevăzute de lege pentru prevenirea și diminuarea risipei alimentare. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Podcast Suprapunerea programelor de lucru - limitări legale și practice

Acest departament analizează riscurile cu care se confruntă firma, iar faptul că un angajat lucrează fictiv sau nu este disponibil conform programului poate fi un risc operațional sau reputațional. Ei trebuie să știe cum pot fi prevenite și gestionate astfel de situații.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
21 Martie 2024 | 3588 | Timp de citire: 2 min.

Codul muncii statuează și oferă pe deplin expresie libertății muncii - dreptul la muncă nu poate fi îngrădit. Orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiți sau la același angajator, în baza unor contracte individuale de muncă, dar, spune Codul, fără suprapunerea programului de muncă, beneficiind de salariul corespunzător pentru fiecare dintre acestea. Niciun angajator nu poate aplica un tratament nefavorabil salariatului care își exercită acest drept. Pentru că chestiunea nesuprapunerii programelor de lucru a condus în mod eronat la solicitări exagerate din partea angajatorilor, ne-am propus ca în cel mai recent episod al podcastului despre realitățile din piața muncii să adresăm acest subiect. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ulterior încetării contractului, angajatorul mi-a cerut restituirea unei părți din ultimul salariu plătit. Sunt obligat să dau ceva înapoi?

Acest departament este preocupat de identificarea și reducerea riscurilor la care este expusă compania. Articolul descrie un risc - cel al plăților greșite și al conflictelor legale - și sugerează metode de prevenire, cum ar fi îmbunătățirea comunicării și a proceselor interne.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
21 Martie 2024 | 3905 | Timp de citire: 2 min.

La prima vedere putem crede că relația de muncă se încheie în momentul în care încetează și contractul individual de muncă, însă oricare ar fi motivul încetării contractului, există drepturi și obligații care produc efecte pentru încă o perioadă de timp după acest moment. Sumele datorate și neachitate, dar și cele  încasate, deși nu erau datorate, pot fi solicitate într-un termen de cel mult trei ani de la data nașterii dreptului sau de la data plății nedatorate. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Activități economice ilicite

Cum se stabilește suspendarea activității la recidiviștii care folosesc bunuri fără acte de proveniență

Departamentul evaluează posibilele probleme, cum ar fi amenzi mari sau suspendarea activității, dacă firma nu are actele în regulă pentru bunuri, și ajută la crearea unor reguli interne pentru a preveni aceste riscuri.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Martie 2024 | 2092 | Timp de citire: 3 min.

De la finalul lui 2023, persoanele fizice și juridice care folosesc bunuri fără documente de proveniență în activitatea de producție, comerț sau prestări riscă amendarea, confiscarea bunurilor și, în caz de recidivă, chiar suspendarea activității. Pentru a pune în aplicare sancțiunea suspendării activității contravenienților recidiviști, autoritățile au oficializat recent un ordin cu regulile pe care trebuie să le folosească inspectorii de stat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Durerile de spate ale lucrătorilor și alte afecțiuni musculo-scheletice, în topul bolilor profesionale în România

Acest departament este interesat să identifice, să evalueze și să gestioneze riscurile la care este expusă compania, inclusiv riscurile de sănătate ale angajaților, care pot duce la costuri, pierderi de productivitate sau probleme de imagine.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
20 Martie 2024 | 1 | 1981 | Timp de citire: 4 min.

În raportul privind morbiditatea profesională în România în 2022, coordonat de Institutul Național de Sănătate Publică (INSP), unde se prezintă o serie de concluzii, recomandări și date specifice referitoare la problemele de sănătate legate de activitatea profesională, în special cele legate de suprasolicitarea aparatului locomotor, cum ar fi discopatiile, inclusiv hernia de disc și alte afecțiuni musculo-scheletice, observăm că discopatiile, inclusiv hernia de disc, sunt menționate ca fiind printre cele mai frecvente afecțiuni legate de munca, cu 733 de cazuri noi raportate în 2022. Vorbim de impactul semnificativ al suprasolicitării aparatului locomotor în rândul lucrătorilor, chestiune care ar trebui să ne preocupe în mod serios - nu doar pe angajatori, ci pe toți actorii implicați în domeniul sănătății și securității la locul de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce măsuri trebuie să ia operatorii din industria alimentară pentru diminuarea risipei alimentare

Acest departament evaluează riscurile legate de nerespectarea regulilor privind risipa alimentară și stabilește proceduri interne pentru a asigura că legile sunt respectate și risipa este redusă.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
20 Martie 2024 | 1565 | Timp de citire: 3 min.

„Diminuarea risipei alimentare este un obiectiv urmărit de toţi operatorii economici din sectorul agroalimentar, prevede de câțiva ani Legea nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare. Doar că măsurile pentru diminuarea risipei nu au fost niciodată până acum impuse, ci doar recomandate. Din 21 martie însă, diminuarea risipei alimentare este un obiectiv impus tuturor operatorilor din sectorul agroalimentar pentru că măsurile cuprinse în Legea nr. 217/2016, modificată începând de joi, vor deveni obligatorii. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Apar din nou funcțiile specifice la DGAF

Inspectorii antifraudă vor trebui să treacă anual de verificări psihologice și de integritate

Articolul arată că autoritățile își întăresc echipa de control antifraudă. Departamentul de risc trebuie să înțeleagă că există un risc mai mare de controale amănunțite și să se asigure că firma este pregătită și respectă toate regulile fiscale, pentru a evita probleme.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Martie 2024 | 1204 | Timp de citire: 3 min.

După doar câțiva ani de la eliminarea lor, Guvernul a decis să reintroducă funcțiile specifice la nivelul Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF) din cadrul Fiscului. În acest sens, inspectorii antifraudă vor trebui să treacă anual, cel puțin o dată, de verificarea psihologică și de verificarea integrității. Citește articolul