Articolul abordează riscuri strategice (dependența de importuri de energie, alegeri de investiții pe termen lung) și riscuri financiare (fluctuațiile ROBOR), care necesită monitorizare și planuri de gestionare a riscurilor.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament monitorizează conformitatea companiei cu reglementările pentru a evita sancțiunile sau problemele legale. Modificările legislative privind contractele de muncă reprezintă un risc de neconformitate pe care trebuie să-l gestioneze.
Mențiunile privind folosirea semnăturii electronice în relațiile de muncă și indicarea contractului colectiv de muncă aplicabil nu vor mai trebui să se regăsească în cuprinsul contractelor de muncă. Vorbim însă de eliminarea unor mențiuni, iar nu de diminuarea importanței acestor aspecte în relațiile de muncă ori de nerespectarea unor obligații de către angajatori. Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează riscurile financiare și fiscale ale companiei, iar noul sistem e-Factura, mai ales pentru produsele cu risc fiscal, este un instrument important de control care trebuie înțeles pentru a preveni posibile probleme sau erori.
Comunicarea între firme a facturilor pentru vânzarea de produse riscante trebuie să se facă în funcție de cine este înregistrat sau nu în sistemul e-Factura, așa cum reiese dintr-un ghid publicat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre riscurile la care se expune firma, inclusiv cele legate de nerespectarea obligațiilor legale și fiscale, cum ar fi depunerea la timp a declarațiilor, pentru a preveni problemele.
Din august 2022, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pot să aplice amenzi, cel puțin teoretic, pentru marii contribuabili vechi care nu-și depun la termen declarația 406 cu fișierul SAF-T. Însă, conform șefului ANAF, inspectorii evită să dea din start amenzi, ci întâi aduc aminte despre îndeplinirea obligației și apoi dau avertismente. Citește articolul
Perioada de tranziție cu declarații suprapuse și noi sisteme digitale poate aduce riscuri de erori sau nerespectarea regulilor. Acest departament este interesat să înțeleagă aceste schimbări pentru a evalua și gestiona riscurile legate de raportarea fiscală și pentru a se asigura că există un bun control intern.
Amplul proces de digitalizare prin care trece, de ceva timp, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va duce, în viitorul apropiat, la dispariția mai multor formulare pe care contribuabilii trebuie să le depună periodic în prezent. Conform șefului ANAF, cam în doi ani de zile vom putea avea discuții concrete pentru reducerea obligațiilor declarative ale firmelor și persoanelor fizice. Citește articolul
Este important pentru a identifica și a reduce riscurile legate de accidente rutiere, mai ales dacă firma are o flotă de mașini, și pentru a avea o evidență clară a incidentelor, contribuind la controlul intern.
De la jumătatea acestei luni, formularul de constatare amiabilă, ce poate fi folosit în cazul accidentelor auto în care sunt implicate cel mult două mașini și din care rezultă doar prejudicii materiale, poate fi completat și electronic, nu doar pe hârtie, ca până de curând. Completarea electronică a constatării amiabile se face prin intermediul unei aplicații gratuite de mobil, numită Amiabila. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile potențiale legate de nerespectarea noilor prevederi legale privind dreptul angajaților de a solicita un alt post, pentru a implementa controale interne și a preveni eventualele litigii sau sancțiuni.
Un nou drept al angajatului care nu mai e în perioada de probă apare din 22 octombrie în Codul muncii: acela de a solicita trecerea pe un post vacant care îi asigură condiții de muncă mai favorabile. Desigur, cu o condiție: să fie de măcar șase luni în companie. De acest drept avem atașată și o obligație corelativă a angajatorului - aceea de a-i răspunde motivat angajatului care a făcut o atare solicitare. De modul cum ne uităm la această prevedere depinde foarte mult dacă percepem aici și o limitare a dreptului la muncă al angajatului - sau nu. Citește articolul
Acest departament identifică și reduce riscurile financiare care pot apărea din greșeli la plata taxelor pentru tranzacțiile internaționale, asigurându-se că există proceduri clare pentru a preveni problemele.
Disponibilitatea certificatelor de rezidență fiscală este unul dintre aspectele verificate fără excepție în cadrul inspecțiilor fiscale pe problematica impozitelor cu reținere la sursă pentru veniturile obținute din România de nerezidenți. Citește articolul
Este important ca acest departament să știe cum se schimbă economia, pentru a identifica din timp riscurile la care ar putea fi expusă compania, cum ar fi riscurile legate de piață sau de afaceri.
Care ar fi structura economică ideală a României – cea care să-i și asigure și o valoare adăugată corespunzătoare, și care să și mențină un trend favorabil spre viitor? Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile care pot apărea din nerespectarea programului de lucru sau din gestionarea incorectă a angajaților cu mai multe contracte. Articolul oferă detalii despre cum angajatorul poate și trebuie să-și exercite controlul pentru a minimiza riscurile de neconformitate și posibilele sancțiuni.
Una dintre modificările ce se vor aplica în curând Codului muncii vizează chestiunea suprapunerii programului de lucru - adică la dreptul angajatului de a lucra la mai mulți angajatori apare această limită (complet firească, de altfel) de a nu suprapune programul de lucru. Dacă plecăm de la această interdicție și ne întrebăm cum anume va arăta aplicarea ei în practică, ajungem, invariabil, tot la prerogativele pe care le au angajatorii. Citește articolul