Înțelegerea tendințelor economice și a modului în care se schimbă structura investițiilor (ex: mai mult în construcții, mai puțin în utilaje) ajută la evaluarea riscurilor și la adaptarea strategiilor companiei.
Anii de după pandemie sunt caracterizați de efortul economiilor de-a recupera căderea din 2020 si 2021, precum și de determinarea guvernelor de-a amortiza timpul pierdut și fondurile inghițite de criza sanitară. Citește articolul
Orice nouă regulă aduce riscuri dacă nu este respectată. Acest departament ajută compania să identifice riscurile (cum ar fi amenzi sau afectarea reputației) și să pună în aplicare controale interne pentru a se asigura că etichetarea și prețuirea se fac corect, conform noilor cerințe.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a publicat un proiect de ordin care introduce noi norme pentru informarea consumatorilor la achiziționarea de obiecte din metale prețioase, impunând specificarea clară a greutății materialelor care compun bijuteriile. Citește articolul
Acest departament analizează posibilele riscuri legale sau operaționale legate de nerespectarea noilor reguli de eliberare a antibioticelor și se asigură că există controale interne pentru a reduce aceste riscuri.
Acum câteva zile, Ministerul Sănătății (MS) a publicat în Monitorul Oficial un ordin care schimbă modul în care sunt prescrise și eliberate antibioticele și antifungicele de uz sistemic. Noile reglementări vizează metodologia de monitorizare a prescrierii și eliberării acestor medicamente la nivel național și conferă farmaciștilor dreptul de a le elibera fără prescripție, dar doar în situații de urgență. Inițial, actul normativ stabilea că se pot elibera antibiotice fără rețetă pentru tratamentul pe o perioadă de 72 de ore. Printr-un ordin apărut azi, MS a redus acest termen de la 72 la 48 de ore. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că articolul vorbește despre riscurile fiscale identificate de ANAF și despre cum să se pregătească compania pentru a diminua aceste riscuri și a se asigura că totul este corect controlat.
Notificările de conformare au fost prezentate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) ca un instrument de care contribuabilii se pot folosi pentru a evita declanșarea unei inspecții fiscale. Totuși, la mai multe luni de la implementarea notificărilor în 2022, fiscaliștii atrag atenția că acestea par să fie doar o formalitate de îndeplinit înainte de a declanșa oricum inspecțiile, cel puțin atunci când vine vorba de domeniul prețurilor de transfer. Citește articolul
Acest departament este preocupat de riscurile financiare mari și de reputație, cum ar fi amenzile uriașe menționate în articol pentru nerespectarea obligațiilor legale legate de angajații rezerviști, și cum să stabilească controale interne pentru a preveni astfel de situații.
Angajatorii au obligația de a susține angajații care fac parte din rezerva armatei și sunt chemați la exerciții de mobilizare. Potrivit legii, angajatorii trebuie să actualizeze și să comunice periodic centrelor militare situația militară a angajaților, să acorde un concediu suplimentar pentru rezerviștii chemați la exerciții și să suspende contractul de muncă al salariaților participanți la exerciții. Nerespectarea acestor obligații poate atrage amenzi semnificative. Citește articolul
Identifică și reduce riscurile pentru companie. Articolul se axează pe prevenirea conflictelor de interese și asigurarea transparenței, ceea ce ajută la prevenirea unor eventuale probleme și la menținerea integrității.
Profesorii din învățământul preuniversitar sunt obligați, începând din acest an, să depună anual declarații de interese, în care să precizeze toate activitățile pe care le desfășoară, inclusiv meditațiile cu elevii, conform unui ordin al ministrului educației, publicat vineri în Monitorul Oficial. Noua lege a învățământului interzice profesorilor să mediteze copii din clasele la care predau. Citește articolul
Pentru a evita amenzi sau probleme legale, acest departament trebuie să știe despre aceste tarife și obligații de plată. Neplata sau plata incorectă a acestor sume reprezintă un risc financiar și de conformitate pentru companie.
Sumele ce trebuie plătite în acest an pentru scoaterea definitivă sau temporară din circuitul agricol a terenurilor aflate în extravilan, precum și pentru introducerea terenurilor agricole în intravilan sunt mai mici decât cele din 2023, potrivit unui ordin al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) oficializat vineri. Citește articolul
Pentru că trebuie să identifice și să evalueze riscurile financiare, în special cele legate de TVA și conformitatea fiscală, și să propună soluții, precum implementarea de controale interne riguroase pentru a evita problemele în timpul controalelor ANAF.
Sediile fixe, deducerea TVA, taxele de reziliere, neconcordanțele din documentele fiscale și reducerile comerciale se numără printre subiectele care pot prezenta interes, în 2024, în cadrul controalelor de TVA derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), spun fiscaliștii. Citește articolul
Este vital pentru acest departament să înțeleagă riscurile financiare și operaționale legate de nerespectarea regulilor de transport, pentru a propune măsuri de prevenție și control.
Printre contribuabili circulă o idee eronată conform căreia transportatorii rutieri sunt cei obligați să raporteze în e-Transport. Ba mai mult, există contribuabili care riscă amendarea tocmai pentru că presupun că altcineva, nu ei, trebuie să raporteze transporturile vizate de sistem. Citește articolul
Acest departament identifică și analizează riscurile la care se expune compania. Nerespectarea legilor privind timpul de muncă poate duce la amenzi mari, probleme de imagine și riscuri operaționale (mai ales în cazul agenților de pază obosiți), pe care le gestionează acest departament.
Avem reguli clare în privința timpului de muncă și de odihnă, iar ele au legătură, în principal, cu asigurarea unui mediu de muncă sigur și sănătos, sub toate aspectele sale. Pe lângă dispozițiile directivelor UE și ale Constituției, avem reguli clare și în legislația specifică, Codul muncii și întreg ansamblul normativ din care el face parte, iar un program de 24 de ore în care o persoană ar trebui să-și execute, fără întrerupere, sarcinile și atribuțiile este clar neconform, fiind în același timp imposibil. Citește articolul