Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze noile riscuri financiare și operaționale pentru companie (amenzi, probleme cu șoferii, sigilii deteriorate), pentru a pune la punct măsuri de prevenire și control.
Sistemul e-Sigiliu, care va fi implementat în 2024 de autoritățile fiscale, implică monitorizarea anumitor transporturi rutiere cu sigilii inteligente. Dacă aceste sigilii sunt deteriorate sau dispar, se vor aplica două sancțiuni - amendarea șoferilor și plata de despăgubiri de către transportatori. Citește articolul
Toate modificările legislative noi aduc cu ele noi cerințe de conformitate. Nerespectarea noilor reguli privind accesul persoanelor cu dizabilități, asigurările obligatorii sau publicitatea poate duce la amenzi și la afectarea imaginii publice a companiei, reprezentând riscuri importante de gestionat.
Săptămâna viitoare, mai exact, joi, începe prima sesiune ordinară din acest an a Parlamentului, pe agenda acestuia aflându-se mai multe propuneri care-i vizează pe cetățeni și care ar putea fi adoptate în următoarea perioadă. Unele dintre măsurile luate în discuție sunt de dată recentă, dar mai sunt și unele a căror adoptare a fost amânată în alte sesiuni. Citește articolul
Acest departament identifică și evaluează riscurile operaționale și de conformitate. Problemele cu marcajele SGR, care duc la imposibilitatea returnării ambalajelor, reprezintă un risc de reputație, un risc de conformitate cu legislația și un risc operațional pentru companie.
Pe piață au început să apară tot mai multe ambalaje din plastic, aluminiu sau sticlă, care conțin apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin și spirtoase și care au aplicate marcajul SGR (Sistemul Garanție-Returnare). Marcajul SGR e cel care face diferența dintre ambalajele pentru care se cere garanția de 50 de bani și celelalte - la fel, în cazul returnării garanției. Tocmai de aceea, fără el nu putem vorbi de aplicarea SGR. În graba de a se conforma unor prevederi care, aparent, i-au luat prin surprindere, nu toți producătorii au fost atenți cu respectarea cerințelor legate de acest marcaj specific. Citește articolul
Articolul menționează explicit că, pentru a participa la acest program, companiile trebuie să demonstreze că au un management al riscurilor fiscale. Acest departament este responsabil să identifice, să evalueze și să gestioneze riscurile la care este expusă compania, inclusiv cele legate de taxe, și să se asigure că există controale interne eficiente pentru a le minimiza.
Din moment ce Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a decis recent să implementeze monitorizarea pe orizontală la marii contribuabili, venim astăzi cu câteva clarificări utile de la specialiști despre acest instrument de creștere a conformării voluntare. Cel puțin momentan, monitorizarea pe orizontală este la stadiul de proiect-pilot și doar câteva firme mari vor putea să intre în program, în baza unor înscrieri ce se vor derula în februarie 2024. Citește articolul
Ajută la identificarea și prevenirea oricăror probleme care ar putea apărea dacă firma nu respectă regulile privind plata angajaților aflați în concediu de creștere a copilului.
Obținerea de venituri active, rezultate din desfășurarea efectivă a unei activități în timpul concediului de creștere a copilului (CCC), poate determina pierderea dreptului la indemnizația CCC dacă acestea sunt peste limita prevăzută de lege. Citește articolul
Departamentul de Management al Riscului este interesat să identifice și să minimizeze riscurile la care se expune compania. Evaluările făcute incorect sau netransparent pot duce la procese costisitoare și la o reputație proastă, iar acest articol ajută la înțelegerea cum să se evite aceste riscuri.
Suntem în prima lună a anului, lună în care mulți angajatori încep să demareze evaluările profesionale pe anul precedent. Angajatorul are dreptul să stabilească pentru fiecare salariat obiective de performanță și să evalueze realizarea lor, Codul muncii oferindu-i acest drept. În fapt, evaluările sunt absolut necesare atunci când angajatorul pretinde că realizează o concediere pentru necorespundere profesională. Citește articolul
Analizează și gestionează riscurile financiare, legale și operaționale legate de investițiile majore (cum ar fi achiziția de proprietăți), pentru a proteja interesele companiei și a asigura siguranța tranzacțiilor.
Achiziționarea unei locuințe este o cheltuială importantă, care necesită o planificare atentă. Pentru a te asigura că investiția ta este protejată, este important să iei în considerare o serie de aspecte. Cea mai sigură abordare a unui astfel de demers este aceea a consultării unor specialiști care să aibă cunoștințele necesare unei judicioase verificări a vânzătorului, cladirii și documentelor puse la dispoziție de către dezvoltatori, înainte de a semna un contract. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile legale și de reputație care apar din practici percepute ca fiind discriminatorii, pentru a le preveni și gestiona eficient în cadrul operațiunilor companiei.
Clientul unei bănci a fost refuzat, pe motiv că era în vârstă, atunci când a dorit prelungirea unui contract de descoperire autorizată de cont (DAC), Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) considerând că, în acest caz, este vorba despre o discriminare, deoarece vârsta nu ar trebui să fie singurul criteriu luat în calcul. Banca a fost amendată cu 5.000 de lei. Citește articolul
Evaluează riscurile financiare și operaționale dacă firma nu respectă noile cerințe de raportare și propune soluții pentru a le preveni.
De puțin timp, în e-Transport trebuie raportate toate transporturile rutiere internaționale, nu doar cele ce implică bunuri cu risc fiscal ridicat. Totuși, dacă nu raportează transporturile de bunuri fără risc, contribuabilii riscă amendarea abia din iulie 2024, ceea ce înseamnă că au timp să se adapteze la noua obligație. Citește articolul
Ajută la identificarea și atenuarea riscurilor legale și operaționale care pot apărea din nerespectarea directivelor europene privind consultarea angajaților, inclusiv potențialele sancțiuni sau probleme de reputație.
Comisia Europeană (CE) a propus revizuirea Directivei privind Consiliile Europene ale Muncitorilor (EWCs) pentru a îmbunătăți dialogul social în cadrul UE. Documentul vizează îmbunătățirea drepturilor de informare și consultare ale muncitorilor și vizează companiile multinaționale care au mai mult de 1000 de angajați. Confederația sindicală europeană apreciază modificarea actualei directive, pe care o consideră ”un tigru fără dinți”, dar consideră că măsurile ar trebui extinse și la francize, nu numai la companiile-mamă. Citește articolul