Informațiile despre încetarea contractelor din cauza legii privind riscul seismic și despre posibilele noi legi importante pentru mediul de afaceri sunt cruciale pentru a identifica și gestiona riscurile care pot apărea în operațiunile companiei.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre aceste modificări pentru a identifica și reduce riscurile financiare și legale ce pot apărea dacă firma nu se conformează noilor reguli fiscale privind deținerea de microîntreprinderi.
Modificările implementate la impozitul micro pe final de 2023, cu aplicabilitate din 2024, au venit și cu unele interpretări greșite în practică. De exemplu, îndeplinirea condiției privind numărul de microîntreprinderi deținute se verifică la data de 31 decembrie 2023, nu la data de 31 martie 2024, așa cum au interpretat unii contribuabili. Cu alte cuvinte, nu se mai poate face nimic, în primele trei luni ale anului curent, pentru a împiedica trecerea anumitor firme la impozit pe profit. Citește articolul
Acest departament are ca scop principal identificarea, evaluarea și gestionarea tuturor riscurilor la care este expusă firma, inclusiv riscul de a fi supus unui control fiscal, pentru a proteja interesele companiei.
În activitatea de administrare a contribuabililor, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se folosește de o serie de indicatori de risc pentru a decide la cine să se ducă în control. Printre aceștia se numără, conform specialiștilor, inclusiv productivitatea muncii. Citește articolul
Pentru a identifica și gestiona riscurile financiare, legale și de reputație care apar din nerespectarea drepturilor angajaților și a legilor muncii.
Angajatorul, mare companie de curierat, încalcă dispozițiile legale referitoare la timpul de lucru și repausul săptămânal, amăgindu-și angajații cu bonusuri mici și mari. Un angajat își propune să facă o sesizare pe neregulile de la locul de muncă, adunate deja pe parcursul a doi ani de muncă, dar colegii îl avertizează cu privire la relațiile angajatorului cu inspectoratul teritorial de muncă. Angajatul dorește să-și păstreze locul de muncă, dar să lucreze în condiții normale, în acord cu legea și ne întreabă ce e de făcut. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să prevină situațiile care pot aduce probleme companiei, iar un caz de discriminare reprezintă un risc legal, financiar și de imagine major.
Accesul egal la oportunitățile de angajare ar trebui să existe la nivel principal în toate unitățile publice sau private. Cu toate acestea, unele practici de recrutare pot crea adevărate bariere între candidații calificați și locurile de muncă dorite, ducând la situații de discriminare, așa cum a fost cazul cu ROMATSA, operatorul național de servicii de navigație aeriană, sancționat de Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) cu o amendă contravențională de 50.000 de lei. Citește articolul
Departamentul este interesat pentru că articolul evidențiază riscurile legate de controalele fiscale și de gestionarea greșită a facturilor electronice. Ajută la implementarea de proceduri interne pentru a evita amenzi sau probleme cu autoritățile, asigurând buna funcționare a companiei.
De la 1 iulie 2024, e-Factura va deveni unicul canal de transmitere a facturilor în relația B2B, ceea ce înseamnă că aceste documente vor fi automat în posesia Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Totuși, temporar, este posibil ca inspectorii să le ceară în continuare la controale, motiv pentru care firmele ar trebui să fie pregătite în acest sens. Citește articolul
Pentru a se asigura că datele sunt raportate corect și la timp, evitând amenzi și gestionând riscurile legate de nerespectarea noilor reglementări privind istoricul vehiculelor.
Din toamna acestui an, vânzătorul unei mașini va trebui să transmită cumpărătorului acesteia un certificat emis de Registrul Auto Român (RAR), în care să apară mai multe informații despre respectiva mașină, extrase dintr-un registru electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate în România. Pentru ca măsurile să fie aplicabile, Ministerul Transporturilor a stabilit acum, printr-un ordin publicat joi în Monitorul Oficial, atât informațiile ce vor fi introduse în registrul electronic al istoricului vehiculelor, cât și modelul certificatului ce va fi emis de RAR celor interesați să-și vândă mașina. Citește articolul
Nerespectarea noilor reglementări privind angajații străini, condițiile de muncă sau combaterea hărțuirii poate expune compania la riscuri semnificative, inclusiv amenzi, litigii sau afectarea reputației. Acest departament este responsabil să identifice și să reducă aceste riscuri.
Joi a început prima sesiune legislativă a Parlamentului din 2024, iar în Parlament se află, aproape de votul final, câteva propuneri legislative importante în materia relațiilor de muncă. La regimul de muncă al străinilor, de pildă, un proiect adoptat deja la prima Cameră trebuie să treacă neapărat în această sesiune de votul final al deputaților. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile cu care se confruntă compania. Nerespectarea noilor reguli e-Factura poate duce la amenzi și probleme legale, iar acest departament trebuie să se asigure că astfel de riscuri sunt evitate.
Cu toate că în primele trei luni din 2024 se aplică o perioadă de grație privind obligația de raportare a facturilor emise în relația B2B, autoritățile recomandă, totuși, raportarea lor până la 31 martie. Teoretic, neraportarea în e-Factura în perioada de grație nu se poate amenda, însă riscul sancționării după acea dată există tocmai din cauza neclarităților din legislație. Citește articolul
Acest departament analizează potențialele pericole pentru companie, iar hărțuirea la locul de muncă reprezintă un risc major, putând duce la probleme legale, financiare și de reputație, necesitând măsuri de control intern.
A ne concentra exclusiv pe ghidul privind hărțuirea morală și pe criteriul de sex la locul de muncă este insuficient pentru a putea preveni și combate întregul fenomen al hărțuirii și violenței la locul de muncă. De exemplu, din metodologia publicată anul trecut lipsesc termeni importanți, precum cel de victimizare, dar pe care îi regăsim definiți în alte legi. Pentru moment însă, ghidul este un „început” consistent pentru mediile de lucru complet străine de înțelegerea hărțuirii. Reglementările în domeniu vor evolua însă, într-un viitor nu foarte îndepărtat. Citește articolul