avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 878 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Directorii financiari trebuie să fie mai implicați în strategia de date, mai conectați și cu o strategie a talentelor care include diversitatea și schimbările de cultură

Articolul menționează importanța administrării eficiente a riscurilor pentru sănătatea organizației, o responsabilitate cheie a departamentului de management al riscului.

EY Romania în Contabil și fiscal
1 Februarie 2024 | 1029 | Timp de citire: 5 min.

Funcția financiară evoluează în mediul de afaceri din prezent și trebuie să devină mai implicată în strategia și analiza datelor, mai conectată cu întreaga organizație și să adopte o strategie de resurse umane care include atât diversitatea competențelor, cât și schimbarea culturală, sunt concluziile celei mai recente ediții a sondajului „EY CFO Imperative: How bold mindsets lead transformation”, lansat pe 1 februarie 2024. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect MAI: Condiţiile de stabilire a majorării salariale pentru munca suplimentară prestată de personalul cu statut special în 2024

Acest departament se asigură că sunt respectate regulile interne și bugetele, verificând dacă orele suplimentare sunt plătite corect și că există justificări clare pentru prevenirea riscurilor financiare sau de conformitate.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
1 Februarie 2024 | 2 | 8925 | Timp de citire: 2 min.

Compensarea muncii suplimentare a personalului cu statut special din domeniul ordinii și siguranței publice se va face anul acesta printr-o majorare salarială de 70% din solda/salariul de funcție, în cazul în care compensarea prin timp liber a muncii suplimentare prestate nu este posibilă în termen de 60 de zile după. Condițiile acordării acestei majorări se regăsesc într-un proiect de ordin aflat acum în dezbatere la Ministerul Afacerilor Interne (MAI). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Greva din administrația publică: Dacă Guvernul și sindicaliștii nu ajung la un acord, activitatea din 813 primării rurale va fi blocată pe termen nedeterminat

Acest departament analizează și gestionează potențialele probleme care pot afecta activitatea firmei. O grevă la nivel național, care blochează servicii publice esențiale, creează un risc major de întrerupere a operațiunilor și afectează fluxurile de lucru.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
1 Februarie 2024 | 2744 | Timp de citire: 2 min.

Federația sindicală Columna - SCOR, care reprezintă interesele a peste 20.000 de salariați din administrația publică locală, a anunțat, în urmă cu o săptămână, că va declanșa o grevă generală pe termen nelimitat, începând cu data 5 februarie 2024. Principala revendicare a sindicaliștilor este aplicarea integrală a Legii salarizării pentru personalul din administrația publică. Declanșarea grevei ar face ca cetățenii din peste 800 de localități să nu mai aibă acces la serviciile primăriilor respective. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Inteligența artificială și fiscaliștii: Cum poate fi folosită IA pentru a reduce volumul de muncă în domeniul fiscal-contabil

Acest departament este interesat de cum Inteligența Artificială poate ajuta la identificarea și reducerea riscurilor fiscale, contribuind la crearea unor proceduri interne mai sigure și mai eficiente în gestionarea taxelor.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Februarie 2024 | 2013 | Timp de citire: 3 min.

Inteligența artificială (IA) poate fi folosită cu succes, inclusiv în domeniul fiscal-contabil, pentru a gestiona mai bine și mai rapid sarcinile repetitive și cronofage cu care se pot confrunta profesioniștii. De exemplu, IA poate fi folosită pentru obligații declarative, documentarea litigiilor, identificarea riscurilor și nu numai. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Monitorizarea pe orizontală: Firmele mari interesate să-și rezolve problemele fiscale în timp real pot cere, în perioada 1-15 februarie, intrarea într-un program-pilot

Acest departament identifică și gestionează potențialele probleme sau riscuri care ar putea afecta compania. Noul program de monitorizare fiscală ajută la reducerea riscurilor legate de taxe și la îmbunătățirea controalelor interne pentru a asigura o conformare corectă.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Februarie 2024 | 2260 | Timp de citire: 3 min.

Monitorizarea pe orizontală, o practică utilizată pe plan internațional pentru creșterea conformării voluntare, este introdusă oficial și în România, conform unui ordin recent al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Vorbim de un proiect-pilot ce vizează rezolvarea în timp real a problemelor legate de impozitul pe profit și TVA-ul datorate de marii contribuabili ce vor fi selectați de ANAF. În acest sens, cererile de înscriere se pot depune în perioada 1-15 februarie 2024. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda lunii februarie: Ce e important pentru firme și PFA-uri

Pentru a evalua și diminua riscurile legate de noile reglementări fiscale și de controalele statului, asigurându-se că procesele interne sunt solide și conforme.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
1 Februarie 2024 | 2441 | Timp de citire: 2 min.

În cursul lunii februarie 2024, contribuabilii ar trebui să știe că se derulează înscrierile în programul-pilot al Fiscului de monitorizare pe orizontală, dar și că parlamentarii revin la lucru și ar putea să adopte proiecte importante pentru mediul de afaceri. Totodată, apare o obligație nouă ce vizează mașinile de închiriat și încep înscrierile pentru programul Construct Plus. Iată principalele chestiuni de interes: Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Angajat de luni până vineri și zilier în weekend la același angajator-beneficiar. Unde ar putea fi problema?

Acest departament identifică și evaluează posibilele probleme sau pericole la care se poate expune firma. Articolul subliniază riscurile legale și financiare (amenzi, taxe suplimentare) asociate cu încercarea de a plăti angajații ca zilieri pentru a ocoli anumite reguli, aspecte critice pentru stabilitatea și reputația companiei.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
1 Februarie 2024 | 6020 | Timp de citire: 3 min.

Utilizarea muncii ziliere de către angajatori pentru a rezolva nevoile punctuale de muncă, folosind, practic, angajații și ca zilieri din când în când poate fi discutabilă din perspectiva normelor din Codul muncii, dar și a celor fiscale. Pe de o parte, poate fi vorba de eludarea legii în privința orelor pe care un lucrător le poate cumula la același angajator (care e și beneficiar) într-o săptămână, iar, pe de altă parte, organul fiscal ar putea considera că angajatorul a ales această soluție ca să facă o mică economie în taxele salariale datorate statului. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum se plimbă fiecare euro împrumutat de România prin investiții și PIB

Pentru acest departament, este important să înțeleagă riscurile economice și financiare la nivel național, precum creșterea datoriei publice sau ineficiența cheltuirii banilor de către stat, deoarece acestea pot afecta stabilitatea și previzibilitatea mediului de afaceri, influențând astfel riscurile la care este expusă compania.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
1 Februarie 2024 | 707 | Timp de citire: 2 min.

Firma de consultanță financiară McKinsey Global Institute arăta într-un studiu din 2023 că în Statele Unite în ultimele două decenii umflarea prețurilor activelor a creat aproximativ 160 de trilioane de dolari „avuție de hârtie”. În aceași perioadă, creșterea economică a fost lentă și fiecare investiție de 1 dolar a generat o datorie de 1,9 dolari. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Impozit pe profit

Facturi neîncasate: Lipsa unor norme tranzitorii la modificările la ajustările pentru deprecierea creanțelor, problematică pentru firme

Acest departament este interesat de riscurile financiare și fiscale generate de incertitudinile legislative, pentru a putea preveni sau gestiona eventualele probleme care ar putea apărea în cazul unui control din partea autorităților.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
31 Ianuarie 2024 | 7330 | Timp de citire: 3 min.

La impozitul pe profit, de la 1 ianuarie 2024, ajustările pentru deprecierea creanțelor sunt deductibile doar în proporție de 30% (față de 50% anterior), iar facilitatea se mai aplică numai creanțelor comerciale. Totuși, lipsa unor norme tranzitorii la această măsură din OUG 115/2023 aduce probleme practice companiilor, atrag atenția specialiștii de la Viboal FindEx. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Nereguli găsite de inspectorii de muncă în saloanele de înfrumusețare

Pentru a identifica riscurile majore legate de nerespectarea legislației muncii (amenzi, procese, închisoare chiar) și pentru a implementa verificări interne care să prevină aceste probleme înainte ca ele să apară.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
31 Ianuarie 2024 | 1252 | Timp de citire: 3 min.

Concluziile controalelor desfășurate de inspectorii de muncă luna aceasta în activitatea de coafură, înfrumusețare și întreținere corporală includ munca nedeclarată, pontaje inexistente sau nerelevante, regulamente incomplete și chiar utilizarea muncii nedeclarate a tinerilor sub 18 ani. Valoarea totală a amenzilor aplicate: 615.300 de lei. În contextul acestor amenzi, merită să ne oprim o secundă asupra unui aspect ce prezintă relevanță, cel puțin pentru unii angajatori, în ceea ce privește remunerarea lucrătorilor din saloane. Citește articolul