avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 903 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Amenzi pentru angajatori în 2024: Care ar fi sancțiunea pentru cei care nu își vor pune la punct ghidurile pentru prevenirea hărțuirii?

Acest departament evaluează și gestionează riscurile cu care se confruntă firma, inclusiv riscurile legale, financiare (amenzi) și cele de reputație care pot apărea din cauza hărțuirii la locul de muncă.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
25 Ianuarie 2024 | 7191 | Timp de citire: 2 min.

De departe o obligație substanțială pentru angajatori, întocmirea ghidului pentru prevenirea și sancționarea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă va fi verificată de inspectori începând din acest an. E incert însă în ce măsură toți angajatorii, adică indiferent de dimensiunea personalului, vor fi tratați la fel - care vor fi sancționați din prima și care nu? Amenda pentru angajatorii care nu iau măsuri pentru prevenirea hărțuirii este însă în lege de dinainte să avem un model de ghid de implementat la nivel intern. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Impactul asupra arhivării facturilor la trecerea la folosirea e-Factura pentru toate tranzacțiile B2B

Acest departament evaluează posibilele riscuri pentru firmă, cum ar fi neconformitatea cu noile reguli sau dificultăți la controalele fiscale, și se asigură că există proceduri interne clare pentru a gestiona corect facturile electronice.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Ianuarie 2024 | 12660 | Timp de citire: 4 min.

Cu toate că autoritățile fiscale impun, de la 1 ianuarie 2024, în relația B2B, folosirea sistemului e-Factura, legislația arhivării n-a fost aliniată cu această obligație nouă. Drept urmare, cel puțin în privința arhivării, contribuabilii pot păstra facturile în continuare și în format tipărit. Dar, cel puțin teoretic, nu este exclus ca inspectorii să ceară în continuare facturi, măcar temporar, în cadrul controalelor derulate. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Impozit pe profit

Impozitul minim global are impact inclusiv în privința prețurilor de transfer. Ce e de știut și câteva recomandări

Acest departament urmărește să identifice și să prevină riscurile care pot afecta compania, inclusiv cele legate de plata impozitelor. Articolul oferă informații despre cum noile reguli fiscale pot genera riscuri și despre cum pot fi acestea gestionate pentru a evita ajustările fiscale și alte probleme.

PwC România în Contabil și fiscal
25 Ianuarie 2024 | 1371 | Timp de citire: 4 min.

La începutul acestui an a fost adoptată Legea 431/2003 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni, care transpune directiva europeană în acest sens. Legea se referă la implementarea regulilor Pilonului 2 prin introducerea unui impozit minim global pe profit de 15%, însă e bine de știut că aceasta are impact inclusiv în zona prețurilor de transfer. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controalele fiscale și prețurile de transfer în 2024: Chestiuni orientative la început de an pentru firme

Identifică riscurile fiscale majore legate de prețurile de transfer și oferă sfaturi practice pentru a le reduce, cum ar fi documentarea corectă și gestionarea informațiilor, ceea ce ajută la protejarea companiei.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Ianuarie 2024 | 3935 | Timp de citire: 4 min.

Verificarea studiilor de comparabilitate, a profitabilității, a serviciilor intragrup și a tranzacțiilor financiare se numără printre chestiunile la care firmele ar trebui să fie atente în 2024, în pregătirea unor eventuale controale fiscale ale autorităților, spun specialiștii. Totodată, aceștia vin și cu câteva sfaturi utile pentru companii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Monitorizarea excesivă a angajaților pentru a urmări calitatea, productivitatea și perioadele de inactivitate, amendată în Franța cu peste 30 de milioane de euro

O amendă de o asemenea anvergură și problemele sistemice de conformitate ridică semnale de alarmă privind riscurile operaționale și de reputație, fiind esențial pentru identificarea și gestionarea acestora.

Simona Voiculescu în GDPR & Protecția datelor personale
Director Editorial, avocatnet.ro
25 Ianuarie 2024 | 2520 | Timp de citire: 4 min.

Autoritatea franceză pentru protecția datelor a aplicat o amendă de 32 de milioane de euro companiei Amazon France Logistique pentru implementarea unui sistem de monitorizare excesivă a angajaților. Compania folosea scannerele pentru a urmări activitatea și performanțele angajaților în timp real, inclusiv perioadele de inactivitate. Autoritatea a considerat că această monitorizare a fost disproporționată și a încălcat mai multe aspecte din GDPR, printre care principiul minimizării datelor. De asemenea, au fost identificate probleme legate de supravegherea video și de informarea insuficientă a angajaților cu privire la prelucrarea datelor lor personale. Autoritatea franceză a subliniat că măsurarea întreruperilor de muncă cu o asemenea precizie nu este legală și că tocmai prin excesivitatea măsurilor de monitorizare compania asigura avantaje competitive pe piața vânzărilor online. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Concedieri colective: Dacă angajații nu și-au desemnat reprezentanți, angajatorul e obligat să se consulte cu angajații individual?

Acest departament evaluează riscurile cu care se confruntă compania. O interpretare greșită sau o aplicare incorectă a legilor privind concedierile colective poate duce la procese costisitoare și afectează reputația firmei, deci este esențial să înțeleagă clar aceste reguli pentru a preveni astfel de situații.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
24 Ianuarie 2024 | 7786 | Timp de citire: 4 min.

Desemnarea reprezentanților este tot timpul în avantajul angajaților, legea menționându-i deseori în contexte esențiale pentru apărarea și exercitarea drepturilor angajaților. Astfel, deși nu există o obligație de desemnare a reprezentanților, e indicat totuși ca angajații să o facă. Un exemplu este în cazul concedierilor colective. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Oficial: Vânzarea bonurilor de carburant primite de persoanele cu dizabilități va putea fi amendată, din februarie, cu zeci de mii de lei

Faptul că există amenzi considerabile pentru nerespectarea noilor reguli creează riscuri financiare și de reputație pentru companie, iar acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea acestor riscuri.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
24 Ianuarie 2024 | 9 | 11091 | Timp de citire: 3 min.

O hotărâre de Guvern publicată marți în Monitorul Oficial cuprinde o serie de modificări ale normelor privind modalitatea de acordare a drepturilor la transport interurban gratuit persoanelor cu handicap. Acestea vizează în principal utilizarea și comercializarea bonurilor de carburant și a bonurilor valorice pe suport electronic, interzicând tranzacționarea lor. Amenzile pentru vânzarea bonurilor se vor putea aplica din februarie și vor putea ajunge la aproape 50.000 de lei. În același timp, măsura va sancționa, tot de luna viitoare, și refuzul nejustificat al distribuitorilor de carburanți de a accepta astfel de carduri de carburant. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce facem cu zilele și orele suplimentare rămase necompensate la finele raportului de muncă? Le compensăm prin sporuri, desigur, dacă timpul nu mai permite perioade de odihnă

Acest departament este interesat pentru că o gestionare incorectă a plăților către angajații care pleacă poate duce la riscuri financiare, amenzi sau chiar procese în instanță, iar ei trebuie să identifice și să prevină astfel de situații.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
24 Ianuarie 2024 | 2041 | Timp de citire: 2 min.

Imposibilitatea de a compensa munca suplimentară sau în zile de sărbătoare legală (cum e cea de astăzi) apare și atunci când raportul de muncă se apropie de încetare și nu mai există timpul pentru compensare. Așadar, fie că vrea, fie că nu, angajatorul e pus în situația de a apela la varianta mai scumpă, cea a sporului. Dar dreptul angajatului nu se pierde nici dacă s-a ajuns la terminarea raportului din cauză că acesta și-a depus demisia. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: În 2024, ANAF va începe să dea amenzi marilor contribuabili care nu s-au conformat la obligația de raportare

Acest departament este interesat să identifice și să evalueze riscurile financiare, cum ar fi amenzile, care pot apărea din nerespectarea obligațiilor de depunere a declarațiilor fiscale (SAF-T) și să se asigure că există măsuri interne pentru a preveni aceste probleme.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Ianuarie 2024 | 11745 | Timp de citire: 3 min.

Implementarea raportării SAF-T, ce implică depunerea declarației 406, a început pentru marii contribuabili în 2022. Acum, la doi ani distanță, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) spun că firmele care nu se conformează la noua obligație de raportare vor risca efectiv amendarea. Până acum, autoritățile au preferat doar să trimită notificări. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Speță din controalele ANAF

Impozit pe profit: Cheltuielile cu deplasările angajaților i-au fost respinse unei firme, la deducere, din cauza lipsei documentelor justificative

Constatările ANAF, cum ar fi lipsa documentelor și impozitele suplimentare, semnalează riscuri financiare și operaționale. Acest departament este interesat de astfel de situații pentru a identifica punctele slabe și a implementa măsuri de control pentru a preveni probleme similare în viitor.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
24 Ianuarie 2024 | 25923 | Timp de citire: 1 min.

În raportul întocmit pentru controalele fiscale terminate în octombrie 2023, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a prezentat cazul unui angajator căruia inspectorii i-au respins, la deducere, cheltuielile înregistrate cu deplasările angajaților. Motivul? N-au fost prezentate documente justificative pentru cheltuieli. Citește articolul