Acest departament evaluează și gestionează riscurile cu care se confruntă firma, inclusiv riscurile legale, financiare (amenzi) și cele de reputație care pot apărea din cauza hărțuirii la locul de muncă.
De departe o obligație substanțială pentru angajatori, întocmirea ghidului pentru prevenirea și sancționarea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă va fi verificată de inspectori începând din acest an. E incert însă în ce măsură toți angajatorii, adică indiferent de dimensiunea personalului, vor fi tratați la fel - care vor fi sancționați din prima și care nu? Amenda pentru angajatorii care nu iau măsuri pentru prevenirea hărțuirii este însă în lege de dinainte să avem un model de ghid de implementat la nivel intern. Citește articolul
Acest departament evaluează posibilele riscuri pentru firmă, cum ar fi neconformitatea cu noile reguli sau dificultăți la controalele fiscale, și se asigură că există proceduri interne clare pentru a gestiona corect facturile electronice.
Cu toate că autoritățile fiscale impun, de la 1 ianuarie 2024, în relația B2B, folosirea sistemului e-Factura, legislația arhivării n-a fost aliniată cu această obligație nouă. Drept urmare, cel puțin în privința arhivării, contribuabilii pot păstra facturile în continuare și în format tipărit. Dar, cel puțin teoretic, nu este exclus ca inspectorii să ceară în continuare facturi, măcar temporar, în cadrul controalelor derulate. Citește articolul
Acest departament urmărește să identifice și să prevină riscurile care pot afecta compania, inclusiv cele legate de plata impozitelor. Articolul oferă informații despre cum noile reguli fiscale pot genera riscuri și despre cum pot fi acestea gestionate pentru a evita ajustările fiscale și alte probleme.
La începutul acestui an a fost adoptată Legea 431/2003 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni, care transpune directiva europeană în acest sens. Legea se referă la implementarea regulilor Pilonului 2 prin introducerea unui impozit minim global pe profit de 15%, însă e bine de știut că aceasta are impact inclusiv în zona prețurilor de transfer. Citește articolul
Identifică riscurile fiscale majore legate de prețurile de transfer și oferă sfaturi practice pentru a le reduce, cum ar fi documentarea corectă și gestionarea informațiilor, ceea ce ajută la protejarea companiei.
Verificarea studiilor de comparabilitate, a profitabilității, a serviciilor intragrup și a tranzacțiilor financiare se numără printre chestiunile la care firmele ar trebui să fie atente în 2024, în pregătirea unor eventuale controale fiscale ale autorităților, spun specialiștii. Totodată, aceștia vin și cu câteva sfaturi utile pentru companii. Citește articolul
O amendă de o asemenea anvergură și problemele sistemice de conformitate ridică semnale de alarmă privind riscurile operaționale și de reputație, fiind esențial pentru identificarea și gestionarea acestora.
Autoritatea franceză pentru protecția datelor a aplicat o amendă de 32 de milioane de euro companiei Amazon France Logistique pentru implementarea unui sistem de monitorizare excesivă a angajaților. Compania folosea scannerele pentru a urmări activitatea și performanțele angajaților în timp real, inclusiv perioadele de inactivitate. Autoritatea a considerat că această monitorizare a fost disproporționată și a încălcat mai multe aspecte din GDPR, printre care principiul minimizării datelor. De asemenea, au fost identificate probleme legate de supravegherea video și de informarea insuficientă a angajaților cu privire la prelucrarea datelor lor personale. Autoritatea franceză a subliniat că măsurarea întreruperilor de muncă cu o asemenea precizie nu este legală și că tocmai prin excesivitatea măsurilor de monitorizare compania asigura avantaje competitive pe piața vânzărilor online. Citește articolul
Acest departament evaluează riscurile cu care se confruntă compania. O interpretare greșită sau o aplicare incorectă a legilor privind concedierile colective poate duce la procese costisitoare și afectează reputația firmei, deci este esențial să înțeleagă clar aceste reguli pentru a preveni astfel de situații.
Desemnarea reprezentanților este tot timpul în avantajul angajaților, legea menționându-i deseori în contexte esențiale pentru apărarea și exercitarea drepturilor angajaților. Astfel, deși nu există o obligație de desemnare a reprezentanților, e indicat totuși ca angajații să o facă. Un exemplu este în cazul concedierilor colective. Citește articolul
Faptul că există amenzi considerabile pentru nerespectarea noilor reguli creează riscuri financiare și de reputație pentru companie, iar acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea acestor riscuri.
O hotărâre de Guvern publicată marți în Monitorul Oficial cuprinde o serie de modificări ale normelor privind modalitatea de acordare a drepturilor la transport interurban gratuit persoanelor cu handicap. Acestea vizează în principal utilizarea și comercializarea bonurilor de carburant și a bonurilor valorice pe suport electronic, interzicând tranzacționarea lor. Amenzile pentru vânzarea bonurilor se vor putea aplica din februarie și vor putea ajunge la aproape 50.000 de lei. În același timp, măsura va sancționa, tot de luna viitoare, și refuzul nejustificat al distribuitorilor de carburanți de a accepta astfel de carduri de carburant. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că o gestionare incorectă a plăților către angajații care pleacă poate duce la riscuri financiare, amenzi sau chiar procese în instanță, iar ei trebuie să identifice și să prevină astfel de situații.
Imposibilitatea de a compensa munca suplimentară sau în zile de sărbătoare legală (cum e cea de astăzi) apare și atunci când raportul de muncă se apropie de încetare și nu mai există timpul pentru compensare. Așadar, fie că vrea, fie că nu, angajatorul e pus în situația de a apela la varianta mai scumpă, cea a sporului. Dar dreptul angajatului nu se pierde nici dacă s-a ajuns la terminarea raportului din cauză că acesta și-a depus demisia. Citește articolul
Acest departament este interesat să identifice și să evalueze riscurile financiare, cum ar fi amenzile, care pot apărea din nerespectarea obligațiilor de depunere a declarațiilor fiscale (SAF-T) și să se asigure că există măsuri interne pentru a preveni aceste probleme.
Implementarea raportării SAF-T, ce implică depunerea declarației 406, a început pentru marii contribuabili în 2022. Acum, la doi ani distanță, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) spun că firmele care nu se conformează la noua obligație de raportare vor risca efectiv amendarea. Până acum, autoritățile au preferat doar să trimită notificări. Citește articolul
Constatările ANAF, cum ar fi lipsa documentelor și impozitele suplimentare, semnalează riscuri financiare și operaționale. Acest departament este interesat de astfel de situații pentru a identifica punctele slabe și a implementa măsuri de control pentru a preveni probleme similare în viitor.
În raportul întocmit pentru controalele fiscale terminate în octombrie 2023, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a prezentat cazul unui angajator căruia inspectorii i-au respins, la deducere, cheltuielile înregistrate cu deplasările angajaților. Motivul? N-au fost prezentate documente justificative pentru cheltuieli. Citește articolul