Noile reguli privind retragerea din contractele de credit auto, mai ales dacă informațiile inițiale au fost incomplete, pot crea riscuri financiare și legale semnificative pentru companie. Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri, punând în aplicare măsuri de control intern.
O hotărâre a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a interpretat dreptul UE în sensul că nu permite retragerea clienților din contractele de leasing auto care nu au opțiune de cumpărare. Dar, dacă un consumator nu a fost informat corect la încheierea unui contract de credit pentru mașină, poate rezilia contractul de cumpărare în orice moment, înainte de achitarea totală. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma funcționează fără probleme majore și că respectă toate regulile, minimizând riscurile. Modificările în procedura de recunoaștere a calificărilor din străinătate sunt importante pentru a evita riscurile juridice sau operaționale legate de angajări și pentru a menține controale interne eficiente.
Ministerul Educației (ME) a stabilit, printr-un ordin oficializat miercuri, înlocuirea anterioarei metodologii de recunoaștere automată, de către instituțiile de învățământ superior, a funcțiilor didactice din învățământul universitar obținute în străinătate. Noua metodologie aduce, de pildă, renunțarea la copia şi traducerea legalizată în cazul dovezii schimbării numelui la întocmirea dosarului de recunoaștere. Citește articolul
Acest departament trebuie să evalueze riscurile financiare pe care le pot aduce aceste schimbări legislative, pentru a se asigura că firma este pregătită și își poate gestiona mai bine banii, evitând surprize neplăcute.
Începând din 2024, pierderile fiscale din anii anteriori pot fi recuperate numai parțial de către plătitorii de impozit pe profit. Totodată, recuperarea pierderilor trebuie făcută într-o perioadă mai scurtă decât până acum. Schimbările sunt valabile inclusiv pentru grupurile fiscale de plătitori de impozit pe profit. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile operaționale și trebuie să înțeleagă cum sunt afectate procesele financiare cheie ale companiei în cazul unor defecțiuni ale sistemului e-Factura și ce măsuri trebuie luate pentru a asigura continuitatea activității.
Atunci când e-Factura nu funcționează cel puțin 24 de ore, obligația de transmitere a facturilor electronice în sistem, pentru operațiuni în relațiile B2B și B2G, se suspendă temporar, conform unor precizări stabilite recent prin OUG. Citește articolul
Ajută la identificarea și reducerea riscurilor legate de nerespectarea noilor legi fiscale, asigurând că procesele interne de calcul și plată a salariilor sunt conforme și minimizează posibilele amenzi sau erori.
OUG nr. 115/2023 aduce clarificări privind aplicarea facilităților fiscale pentru angajații din sectoarele speciale. Aceasta se referă la aplicarea scutirii de impozit și a procentului redus de CAS în cazul în care angajatul trece de la un angajator la altul în timpul aceleiași luni. De asemenea, OUG-ul aduce modificări și în privința opțiunii pentru plata integrală a CAS, stabilind că angajatorul poate decide regulile privind opțiunea și revenirea asupra opțiunii prin regulament intern sau un document separat. Aceste prevederi se aplică începând cu veniturile lunii ianuarie 2024 însă. Citește articolul
Nerespectarea noilor reglementări de etichetare și informare poate atrage amenzi semnificative. Acest departament este interesat să identifice riscurile financiare și de reputație asociate cu neconformitatea și să implementeze măsuri de control pentru a le preveni.
Consumatorii vor trebui să primească, din ianuarie, informații clare și complete în legătură cu produsele alimentare ce conțin făină obținută din orice fel de insectă, potrivit unei legi publicate marți în Monitorul Oficial. Norma stabilește regulile folosirii insectelor la prepararea produselor alimentare. De pildă, produsele tradiționale nu vor putea conține făină de insecte, iar detalii despre conținutul produselor alimentare la care s-a folosit o astfel de făină vor trebui să apară atât pe eticheta acestora și lângă produs, cât și pe site-urile care le vând, dacă vânzarea se face online. Nerespectarea noilor reguli va duce la amenzi de până la 100.000 de lei. Citește articolul
E interesat de riscurile legate de nerespectarea legilor noi, de siguranța alimentară și de modul în care pot fi gestionate aceste riscuri pentru buna funcționare a afacerii.
Cei ce locuiesc în zone rurale și sunt interesați de creșterea și diversificarea surselor de venit vor putea deschide în curând puncte gastronomice locale, în care să prepare și să servească produse alimentare specifice zonei, făcute cu ingrediente din producția proprie sau a unor producători locali. Măsura apare într-o lege publicată marți în Monitorul Oficial. Veniturile astfel obținute vor fi taxate, desigur. Citește articolul
Departamentul este interesat de orice situație care poate crea incertitudine sau probleme pentru companie, cum ar fi riscul de a plăti dobânzi sau amenzi din cauza unor neînțelegeri legate de recuperarea banilor de la stat. Articolul evidențiază ambiguități în procedură care pot duce la riscuri financiare și operaționale, iar acest departament caută să le prevină.
Procedura pe care trebuie să o urmeze contribuabilii care au de recuperat sume de bani de la autoritățile publice locale, în baza unor hotărâri judecătorești definitive, și care vor să le compenseze cu taxele și impozitele pe care le datorează către bugetul de stat a fost publicată recent și stabilește etapele care trebuie parcurse în acest scop. Modalitatea de stingere a datoriilor către plătitorii de taxe de la bugetul local prin compensare cu obligațiile la bugetul central a fost stabilită prin intermediul Legii nr. 93/2023, care a intrat în vigoare în luna aprilie. Procedura este structurată în mai mulți pași, dar lasă o serie de aspecte neacoperite. Unde ar mai fi nevoie de clarificări? Citește articolul
Acest departament identifică și previne riscurile ca firma să fie amendată sau dată în judecată din cauza unor greșeli legate de plata muncii în weekend sau a acordării de bonusuri prea mici, protejând astfel afacerea.
Repausul săptămânal este de 48 de ore consecutive, de regulă sâmbăta și duminica, potrivit Codului muncii, iar cei care trebuie să lucreze în weekend sunt îndrituiți la un spor special. Când legea nu oferă însă un interval de referință ori un minim de la care să plătească acest spor, cum stabilim ce e decent sau corect pentru a remunera angajatul? O scurtă discuție pe tema sporurilor de weekend, plecând de la exemplul unui spor derizoriu, în episodul 5 al podcastului despre realitățile de pe piața muncii. Citește articolul
Acest departament monitorizează riscurile legate de noul sistem de facturare și se asigură că există controale interne pentru a preveni erorile sau problemele de conformitate.
Transmiterea facturilor emise de operatorii economici stabiliți în România către acest sistem de facturare electronică devenit obligatoriu prin aprobarea Legii 296/2023, presupune mai multe etape de proces ce trebuiesc parcurse de către aceștia. Citește articolul