Modificările legate de cazierul fiscal și casele de marcat pot indica riscuri legate de conformitatea financiară și reputația companiei, fiind importante pentru identificarea și gestionarea riscurilor interne.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 25 - 31 decembrie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Identifică posibilele riscuri de a nu respecta noile legi și reglementări, de la cele legate de angajați la cele fiscale și de vânzări online, pentru a preveni amenzi sau alte probleme.
Dincolo de multiplele modificări fiscale aplicabile din prima zi din 2024, luna ianuarie vine și cu alte chestiuni de interes pentru persoanele juridice și cele fizice - mai multe zile nelucrătoare față de anul precedent, termene fiscale importante și noutăți pentru comercianții online sau pentru angajatori. Iată ce este de știut: Citește articolul
Evaluează riscurile cu care se confruntă firma, iar nerespectarea noilor reguli de facturare poate duce la amenzi și probleme operaționale. Ei trebuie să identifice aceste riscuri și să propună soluții pentru a le evita.
Autoritățile au stabilit anul trecut, pentru 2024, noi etape în calendarul mai amplu de implementare a facturării electronice obligatorii pentru activitățile economice. Din acest motiv, am reunit în articolul de astăzi principalele schimbări legate de e-Factura de care trebuie să știe contribuabilii după apariția Legii 296/2023, OUG 115/2023 și OUG 116/2023. Citește articolul
Modificările fiscale pot aduce noi riscuri financiare sau operaționale pentru companie. Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri, asigurându-se că există controale interne pentru a respecta noile reguli și a evita erorile.
Anul recent încheiat a adus o sumedenie de schimbări ce țin de impozitarea afacerilor, acestea aplicându-se de la 1 ianuarie 2024. În acest context, sintetizăm azi principalele noutăți legate de impozitul micro și impozitul pe profit, aduse în urma apariției Legii 296/2023 și OUG 115/2023. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că o nouă încadrare fiscală sau o nouă obligație de raportare (cum ar fi SAF-T) poate aduce riscuri operaționale sau de conformitate, iar ei trebuie să se asigure că firma este pregătită să le gestioneze printr-un control intern adecvat.
Listele contribuabililor mari și mijlocii, care sunt valabile de la 1 ianuarie 2024, au fost publicate recent pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), după ce regulile administrării acestora fuseseră modificate. Reclasificarea firmelor și includerea lor într-o categorie sau alta are implicații mai ales din perspectiva obligației de a face raportările SAF-T. Citește articolul
Modificările fiscale pot crea noi riscuri sau pot cere ajustări în felul în care firma monitorizează și controlează operațiunile, de aceea acest departament trebuie să le înțeleagă pentru a gestiona posibilele probleme.
Legea reformei fiscale a Guvernului conține multiple modificări în zona cotelor de TVA, ele vizând, în principal, creșterea taxei ce va fi plătită către bugetul de stat pentru mai multe categorii de produse sau servicii. O serie de operațiuni sunt scoase din sfera cotelor reduse și mutate la cota standard, iar altele sunt mutate de la cota de 5% la cea de 9%. Împreună cu echipa de taxe indirecte a companiei de consultanță fiscală Viboal FindEx, am mapat principalele noutăți și vă oferim astăzi o hartă a celor mai importante măsuri care vizează capitolul de TVA din Codul fiscal, așa cum arată în legea asumată de Executiv. Citește articolul
Acest departament este interesat de identificarea și prevenirea situațiilor care pot aduce companiei riscuri (cum ar fi amenzi, procese sau afectarea reputației) și de modul în care pot fi implementate controale interne (precum instruirea angajaților) pentru a evita astfel de probleme.
Recent, o decizie a Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a subliniat importanța respectării drepturilor persoanelor cu dizabilități în ceea ce privește accesul în mijloacele de transport în comun și a decis amendarea a doi șoferi de autobuz din București, care au refuzat să ofere ajutor acestei categorii de pasageri, deși sunt obligați să o facă.
Citește articolulAcest departament este interesat de continuitatea activității în zilele libere, mai ales dacă firma desfășoară operațiuni care nu pot fi întrerupte, pentru a identifica și gestiona posibilele riscuri operaționale.
Guvernul a stabilit, printr-o hotărâre oficializată recent, adăugarea a trei zile libere suplimentare pentru bugetari celor 17 zile de sărbători legale deja existente anul viitor. Mai exact, Ziua muncii (1 mai) și Sfânta Maria (15 august) vor fi legate de weekend-urile ce le urmează, astfel încât cei care lucrează la stat vor beneficia de câte o minivacanță de patru zile. Similar, liberele aferente Crăciunului de anul viitor (25 și 26 decembrie) vor fi legate de sfârșitul de săptămână care le urmează, însumând o serie de cinci zile libere consecutive. Liberele suplimentare vor trebui însă recuperate. Citește articolul
Departamentul de Managementul Riscului analizează riscurile de neconformitate cu noile reglementări legislative privind beneficiile angajaților, pentru a se asigura că organizația evită potențialele probleme legale sau financiare.
Odată ce „ordonanța-trenuleț” a apărut în Monitorul Oficial, au apărut în spațiul public mai multe întrebări legate de acordarea voucherelor de vacanță pentru bugetari anul viitor. În realitate, nu această ordonanță e cea care a trasat „soarta” voucherelor pentru bugetari în 2024, ci o lege venită toamna aceasta și care, într-adevăr, arată că unii bugetari nu vor mai primi vouchere de anul viitor. Citește articolul
Articolul menționează posibile amenzi pentru nerespectarea noilor reguli. Acest departament este responsabil să identifice și să gestioneze riscurile care ar putea afecta firma, inclusiv cele legate de conformitatea cu legea și posibile sancțiuni.
O nouă propunere legislativă de modificare a Codului Administrativ fost depusă la Senat și vizează în principal obligațiile de transparență ale aleșilor locali şi sancțiunile aplicabile în cazul nerespectării acestora. Dacă se va adopta, aleșii locali vor fi obligați să își facă publice CV-urile. Citește articolul