Pentru a estima și a găsi soluții pentru riscurile financiare și de imagine pe care le pot aduce amenzile mai mari de circulație pentru firmă și angajații săi.
Plafonarea stabilită de câțiva ani în privința valorii punctului-amendă, în funcție de care se stabilesc toate amenzile rutiere de la noi, se aplică doar până la final de 2023, deoarece Guvernul nu a mai prelungit-o. Citește articolul
Acest departament analizează posibilele riscuri pentru companie. O schimbare a costurilor pentru achizițiile de mașini, ca urmare a reducerii stimulentelor, poate reprezenta un risc financiar sau operațional care trebuie evaluat și gestionat.
Ordonanța de urgență a Guvernului 115/2023 reduce semnificativ stimulentele pentru achiziționarea de vehicule electrice, hibride și pe hidrogen. Ecobonusurile sunt eliminate, iar valoarea ecotichetelor este redusă de la 51.000 la 25.500 lei pentru mașinile electrice și de la 26.000 la 13.000 lei pentru mașinile hibride. Limitarea ecotichetelor la un singur autovehicul reduce și mai mult valoarea stimulentelor, care putea ajunge la 54.000 lei pentru o mașină electrică. Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) susține că aceste modificări sunt necesare pentru a acoperi un număr mai mare de cereri, dar și pentru ca Guvernul să se ralieze mediei europene. Citește articolul
Modificările legislative și introducerea de noi sancțiuni directe obligă acest departament să evalueze și să actualizeze politicile interne pentru a preveni riscurile de neconformitate și amenzile legate de gestionarea numerarului.
Legea privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar a fost din nou modificată, printr-o ordonanță ce a apărut vineri în Monitorul Oficial, cu aplicare imediată. Printre aceste modificări se numără și majorarea plafonului zilnic pentru plățile din avansuri spre decontare, se introduce plafon nou, destul de ridicat, pentru sumele în numerar aflate în casieria marilor magazine și se precizează că sucursalele și alte sedii secundare ale persoanelor juridice trebuie să aplice prevederile Legii 70 pentru fiecare casierie în parte. Citește articolul
Noile reguli fiscale pot aduce riscuri financiare sau probleme de conformitate. Acest departament trebuie să evalueze aceste riscuri și să se asigure că firma are procedurile necesare pentru a respecta noile legi și a evita pierderile financiare.
Regulile anumitor cheltuieli deductibile sau care se scad din impozitul pe profit urmează să fie modificate din ianuarie 2024, conform unei ordonanțe de urgență oficializate recent. În același timp, recuperarea pierderilor din anii anteriori se limitează la doar 70%. Citește articolul
Noile reglementări, cum ar fi Directiva privind transparența salarială sau modificările legislative, pot aduce riscuri semnificative (amenzi, procese) dacă nu sunt respectate. Acest departament este responsabil să identifice aceste riscuri și să se asigure că există sisteme interne pentru a preveni problemele și a menține controlul.
Anul 2023 ne-a adus o importantă directivă pe care trebuie să o transpunem până în 2026, o metodologie pentru cei care nu știau până acum de unde „să apuce” subiectul hărțuirilor la locul de muncă, un cadru normativ inedit pentru lucrătorii din zona culturală și multe drepturi și obligații noi pentru angajații și angajatorii din România. Iată azi o sinteză a celor mai importante puncte de discuție prin care am trecut anul acesta în zona raporturilor de muncă. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice riscurile legate de nerespectarea noilor obligații de raportare (cum ar fi amenzile) și să se asigure că există sisteme interne pentru a preveni erorile sau problemele cu autoritățile.
Demersurile pentru implementarea raportării DAC7, ce este obligatorie din 2023 pentru operatorii de platforme online, sunt continuate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin oficializarea recentă a declarației ce va fi folosită efectiv. Practic, acesta este formularul prin care ANAF va ajunge în posesia informațiilor despre activitatea comercianților și prestatorilor de pe marketplace-uri și alte tipuri de platforme online. Citește articolul
Ei trebuie să știe de orice modificare legală sau fiscală care ar putea aduce riscuri pentru firmă (cum ar fi amenzi dacă nu se declară la timp) și să se asigure că se iau măsuri pentru evitarea acestora.
Cu toate că taxele aferente veniturilor persoanelor fizice se declară, în principal, prin declarația 112, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a decis ca în cazul lucrătorilor culturali să se folosească declarația 114 pentru contribuția asiguratorie ce trebuie plătită de angajatori. Măsura e cuprinsă într-un nou ordin oficializat recent. Citește articolul
Pentru a se asigura că firma respectă toate condițiile programelor de finanțare și că folosește corect fondurile primite, evitând riscurile de nerespectare.
Regulile pentru implementarea unei investiții stabilite prin Planul național de redresare și reziliență (PNRR), ce vizează înființarea de noi păduri și suprafețe cu vegetație forestieră, au fost modificate, potrivit unui ordin al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) apărut recent, astfel încât să se introducă o nouă cheltuială eligibilă. Mai exact, pe lângă costurile de înființare și împrejmuire a plantației, pot fi decontate și costurile de întreținere a plantațiilor forestiere. Citește articolul
Nerespectarea obligațiilor de mediu, cum ar fi depunerea declarației noi, poate duce la amenzi sau la alte probleme legale. Acest departament identifică și gestionează astfel de riscuri pentru a proteja stabilitatea companiei.
Declarația privind obligațiile la Fondul pentru mediu a fost înlocuită cu totul de către Ministerul Mediului, așa cum reiese dintr-un ordin recent oficializat. Conform legislației în vigoare, obligațiile de mediu sunt asimilate obligațiilor fiscale. Citește articolul
Acest departament are nevoie să înțeleagă riscurile legate de neconformarea cu noile reguli e-Factura, cum ar fi amenzile, și să stabilească controale interne pentru a se asigura că procesul de facturare electronică funcționează fără probleme și este sigur.
În contextul trecerii la folosirea generalizată a e-Factura în relațiile comerciale, de la 1 ianuarie 2024, unele aspecte practice, de la emiterea și transmiterea e-facturilor și până la primirea, stocarea și arhivarea lor, cu accent pe provocările și avantajele aduse de acest sistem, rămân neclare pentru mulți dintre comercianți, în special pentru cei mai mici. Citește articolul