avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 631 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

Reminder Amenzi circulație: 31 decembrie, ultima zi de plafonare a punctului-amendă la 145 lei

Pentru a estima și a găsi soluții pentru riscurile financiare și de imagine pe care le pot aduce amenzile mai mari de circulație pentru firmă și angajații săi.

avocatnet.ro în Ghid auto
25 Decembrie 2023 | 5432 | Timp de citire: 1 min.

Plafonarea stabilită de câțiva ani în privința valorii punctului-amendă, în funcție de care se stabilesc toate amenzile rutiere de la noi, se aplică doar până la final de 2023, deoarece Guvernul nu a mai prelungit-o. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Rabla Plus: Mai puțini bani de la stat, în 2024, pentru achiziția de mașini electrice și hibride

Acest departament analizează posibilele riscuri pentru companie. O schimbare a costurilor pentru achizițiile de mașini, ca urmare a reducerii stimulentelor, poate reprezenta un risc financiar sau operațional care trebuie evaluat și gestionat.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
23 Decembrie 2023 | 2 | 15534 | Timp de citire: 2 min.

Ordonanța de urgență a Guvernului 115/2023 reduce semnificativ stimulentele pentru achiziționarea de vehicule electrice, hibride și pe hidrogen. Ecobonusurile sunt eliminate, iar valoarea ecotichetelor este redusă de la 51.000 la 25.500 lei pentru mașinile electrice și de la 26.000 la 13.000 lei pentru mașinile hibride. Limitarea ecotichetelor la un singur autovehicul reduce și mai mult valoarea stimulentelor, care putea ajunge la 54.000 lei pentru o mașină electrică. Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) susține că aceste modificări sunt necesare pentru a acoperi un număr mai mare de cereri, dar și pentru ca Guvernul să se ralieze mediei europene. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Plafoanele pentru plățile în numerar au fost din nou modificate

Modificările legislative și introducerea de noi sancțiuni directe obligă acest departament să evalueze și să actualizeze politicile interne pentru a preveni riscurile de neconformitate și amenzile legate de gestionarea numerarului.

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Director Editorial, avocatnet.ro
23 Decembrie 2023 | 49594 | Timp de citire: 3 min.

Legea privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar a fost din nou modificată, printr-o ordonanță ce a apărut vineri în Monitorul Oficial, cu aplicare imediată. Printre aceste modificări se numără și majorarea plafonului zilnic pentru plățile din avansuri spre decontare, se introduce plafon nou, destul de ridicat, pentru sumele în numerar aflate în casieria marilor magazine și se precizează că sucursalele și alte sedii secundare ale persoanelor juridice trebuie să aplice prevederile Legii 70 pentru fiecare casierie în parte. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Măsuri oficiale

UPDATE Impozit pe profit: Din 2024 se aplică mai multe modificări importante la acest regim

Noile reguli fiscale pot aduce riscuri financiare sau probleme de conformitate. Acest departament trebuie să evalueze aceste riscuri și să se asigure că firma are procedurile necesare pentru a respecta noile legi și a evita pierderile financiare.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Decembrie 2023 | 12784 | Timp de citire: 3 min.

Regulile anumitor cheltuieli deductibile sau care se scad din impozitul pe profit urmează să fie modificate din ianuarie 2024, conform unei ordonanțe de urgență oficializate recent. În același timp, recuperarea pierderilor din anii anteriori se limitează la doar 70%. Citește articolul

ACCES PREMIUM
2023 în retrospectivă

Cele mai importante noutăți pe care le-a adus anul în zona raporturilor de muncă

Noile reglementări, cum ar fi Directiva privind transparența salarială sau modificările legislative, pot aduce riscuri semnificative (amenzi, procese) dacă nu sunt respectate. Acest departament este responsabil să identifice aceste riscuri și să se asigure că există sisteme interne pentru a preveni problemele și a menține controlul.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
22 Decembrie 2023 | 983 | Timp de citire: 5 min.

Anul 2023 ne-a adus o importantă directivă pe care trebuie să o transpunem până în 2026, o metodologie pentru cei care nu știau până acum de unde „să apuce” subiectul hărțuirilor la locul de muncă, un cadru normativ inedit pentru lucrătorii din zona culturală și multe drepturi și obligații noi pentru angajații și angajatorii din România. Iată azi o sinteză a celor mai importante puncte de discuție prin care am trecut anul acesta în zona raporturilor de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Declarația pentru raportarea DAC7, oficializată. Prin acest document, ANAF va afla despre vânzările făcute de contribuabili prin marketplace-uri

Acest departament trebuie să identifice riscurile legate de nerespectarea noilor obligații de raportare (cum ar fi amenzile) și să se asigure că există sisteme interne pentru a preveni erorile sau problemele cu autoritățile.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Decembrie 2023 | 1 | 23937 | Timp de citire: 2 min.

Demersurile pentru implementarea raportării DAC7, ce este obligatorie din 2023 pentru operatorii de platforme online, sunt continuate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin oficializarea recentă a declarației ce va fi folosită efectiv. Practic, acesta este formularul prin care ANAF va ajunge în posesia informațiilor despre activitatea comercianților și prestatorilor de pe marketplace-uri și alte tipuri de platforme online. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Lucrători culturali profesioniști: Contribuția asiguratorie pentru veniturile lor se declară semestrial prin declarația 114

Ei trebuie să știe de orice modificare legală sau fiscală care ar putea aduce riscuri pentru firmă (cum ar fi amenzi dacă nu se declară la timp) și să se asigure că se iau măsuri pentru evitarea acestora.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
22 Decembrie 2023 | 1232 | Timp de citire: 1 min.

Cu toate că taxele aferente veniturilor persoanelor fizice se declară, în principal, prin declarația 112, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a decis ca în cazul lucrătorilor culturali să se folosească declarația 114 pentru contribuția asiguratorie ce trebuie plătită de angajatori. Măsura e cuprinsă într-un nou ordin oficializat recent. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE A apărut o nouă cheltuială eligibilă în Campania națională de împădurire și reîmpădurire din PNRR

Pentru a se asigura că firma respectă toate condițiile programelor de finanțare și că folosește corect fondurile primite, evitând riscurile de nerespectare.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
22 Decembrie 2023 | 2077 | Timp de citire: 2 min.

Regulile pentru implementarea unei investiții stabilite prin Planul național de redresare și reziliență (PNRR), ce vizează înființarea de noi păduri și suprafețe cu vegetație forestieră, au fost modificate, potrivit unui ordin al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) apărut recent, astfel încât să se introducă o nouă cheltuială eligibilă. Mai exact, pe lângă costurile de înființare și împrejmuire a plantației, pot fi decontate și costurile de întreținere a plantațiilor forestiere. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Declarația privind obligațiile de mediu are, de-acum, un nou model. Formularul se folosește din ianuarie

Nerespectarea obligațiilor de mediu, cum ar fi depunerea declarației noi, poate duce la amenzi sau la alte probleme legale. Acest departament identifică și gestionează astfel de riscuri pentru a proteja stabilitatea companiei.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
22 Decembrie 2023 | 2648 | Timp de citire: 1 min.

Declarația privind obligațiile la Fondul pentru mediu a fost înlocuită cu totul de către Ministerul Mediului, așa cum reiese dintr-un ordin recent oficializat. Conform legislației în vigoare, obligațiile de mediu sunt asimilate obligațiilor fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu e-Factura: Contabilitate proprie sau externalizată? Răspunsuri esențiale pentru firmele mici și PFA-uri

Acest departament are nevoie să înțeleagă riscurile legate de neconformarea cu noile reguli e-Factura, cum ar fi amenzile, și să stabilească controale interne pentru a se asigura că procesul de facturare electronică funcționează fără probleme și este sigur.

Cristian Stanescu în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
22 Decembrie 2023 | 1 | 18683 | Timp de citire: 9 min.

În contextul trecerii la folosirea generalizată a e-Factura în relațiile comerciale, de la 1 ianuarie 2024, unele aspecte practice, de la emiterea și transmiterea e-facturilor și până la primirea, stocarea și arhivarea lor, cu accent pe provocările și avantajele aduse de acest sistem, rămân neclare pentru mulți dintre comercianți, în special pentru cei mai mici. Citește articolul