avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 618 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

UPDATE Există o situație în care rambursarea TVA poate fi blocată din cauza unei impuneri suplimentare nejustificate a ANAF. Soluția propusă de CCF a fost confirmată de MF

Oferă informații importante despre cum să se preîntâmpine și să se gestioneze riscurile financiare care apar când o firmă are litigii cu statul pe tema taxelor și cum să se asigure că banii pierduți temporar pot fi recuperați la timp.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
6 Noiembrie 2023 | 2133 | Timp de citire: 4 min.

În practică, consultanții fiscali au identificat o situație în care rambursarea TVA-ului către firmă poate să fie blocată din cauza unei impuneri suplimentare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), care ulterior este anulată în instanță. Speța a fost adusă de Camera Consultanților Fiscali (CCF) în atenția Ministerului Finanțelor (MF), propunându-se și o soluție. Acum, MF a venit cu o confirmare că soluția propusă de CCF este cea corectă. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Propunere legislativă adoptată tacit

UPDATE Mai multe concedii medicale, printre care și cel de risc maternal sau de îngrijire a copilului bolnav, vor fi considerate vechime în muncă și în serviciu, dar şi în specialitate

Modificările în modul de calcul al vechimii pot crea erori sau neconformități, iar acest departament este interesat să evalueze și să gestioneze aceste riscuri pentru a proteja compania.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
6 Noiembrie 2023 | 4880 | Timp de citire: 2 min.

Concediile reglementate prin OUG nr. 158/2005, respectiv cel pentru incapacitate temporară de muncă, pentru carantină, pentru maternitate, de risc maternal, pentru îngrijirea copilului bolnav sau pentru îngrijirea unei persoane bolnave de cancer, vor reprezenta vechime în muncă şi în serviciu, precum şi în specialitate, după cum e prevăzut într-un proiect legislativ considerat adoptat tacit la Senat, deoarece nu a fost dezbătut și votat în termenul legal. Măsura va veni în sprijinul funcționarilor care, atunci când vor trecerea pe un alt post, nu îndeplinesc condițiile de vechime în specialitate, deoarece perioadele petrecute în concedii medicale nu sunt luat în calcul. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Sistemul AES-RO

Din decembrie, firmele care au certificarea AEO vor beneficia de o nouă facilitate de simplificare a formalităților vamale de export

Acest departament identifică și reduce riscurile pentru firmă. În articol se menționează cum certificarea AEO ajută la prevenirea întârzierilor, la asigurarea securității operațiunilor de export și la implementarea unor proceduri interne de control, reducând astfel riscurile operaționale și de conformitate.

EY Romania în Contabil și fiscal
6 Noiembrie 2023 | 1506 | Timp de citire: 2 min.

Simplificarea operațiunilor vamale este critică pentru operatorii economici implicați în lanțul de aprovizionare. Anul acesta, mai precis, începând cu 1 decembrie 2023, operațiunile vamale de export vor fi realizate prin intermediul noului sistem IT denumit AES-RO, dezvoltat de Autoritatea Vamală Română (AVR). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Final în „epopeea” unei facilități fiscale inaplicabile: S-a eliminat cota redusă de CAM pentru construcții și agroalimentar

Analizează și gestionează riscurile financiare și de conformitate, asigurându-se că firma este pregătită pentru orice schimbare legislativă care ar putea afecta cheltuielile sau modul de operare.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Noiembrie 2023 | 7599 | Timp de citire: 1 min.

Reducerea cotei contribuției asiguratorii pentru muncă (CAM) este una dintre facilitățile fiscale introduse în anii recenți pentru domeniul construcțiilor și pentru domeniul agroalimentar. Din păcate, această facilitate a fost inaplicabilă în practică, în lipsa unor scheme de ajutor de stat aferente, iar autoritățile au decis recent să o elimine cu totul din Codul fiscal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 6 - 12 noiembrie 2023

Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile financiare și operaționale care apar din cauza noilor legi și reguli (cum ar fi cele anti-spălare a banilor sau sancțiunile fiscale) pentru a se asigura că firma are controale interne adecvate.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
6 Noiembrie 2023 | 645 | Timp de citire: 2 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 30 octombrie - 5 noiembrie 2023

Informatiile privind amânarea termenului pentru raportarea tranzacțiilor suspecte sunt cruciale pentru ajustarea politicilor interne și pentru a asigura că departamentul poate identifica și gestiona riscurile legate de conformitatea financiară și prevenirea infracțiunilor economice.

Manuela Rasina în Mediul juridic
Redactor, avocatnet.ro
6 Noiembrie 2023 | 1074 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 30 octombrie - 5 noiembrie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Au apărut lista firmelor corecte și lista celor cu datorii în trimestrul al treilea din 2023

Este important pentru acest departament să știe ce riscuri există dacă firma nu-și plătește taxele la timp și cum poate evita problemele și pierderile mari, asigurându-se că toate obligațiile sunt îndeplinite corect.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
6 Noiembrie 2023 | 3161 | Timp de citire: 2 min.

Atât lista firmelor cu datorii în trimestrul al treilea din 2023, cât și lista firmelor corecte din aceeași perioadă au fost publicate recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Netaxarea celor 200 de lei din salariul minim: Beneficiul, aplicabil până la final de an. Lămuriri în contextul noilor salarii minime

Ajută la identificarea și evitarea riscurilor financiare (amenzi) sau legale care ar putea apărea dacă noile reguli privind salariile și taxele nu sunt aplicate corect.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
6 Noiembrie 2023 | 4 | 44278 | Timp de citire: 4 min.

Începând cu 1 ianuarie 2023, avem în vigoare un beneficiu fiscal de scutire de impozit și contribuții sociale obligatorii pentru o sumă de 200 de lei din salariul minim brut, care se acordă, în mod obligatoriu, în anumite condiții. Chiar dacă salariul minim brut a crescut cu 300 de lei, din octombrie, beneficiul e în continuare aplicabil, iar el profită și celor din sectorul agro-alimentar care nu beneficiază de facilitățile fiscale, chiar dacă salariul acestora a crescut și el de la 1 noiembrie. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Bursa de Valori Bucureşti a câştigat 5,91 miliarde de lei la capitalizare

Articolul abordează riscuri macroeconomice, cum ar fi slăbiciunea instituțiilor din țară, vulnerabilitățile geopolitice și deficitele bugetare. Acestea pot influența stabilitatea și operațiunile companiei, fiind cruciale pentru evaluarea și gestionarea riscurilor la nivel corporativ.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
6 Noiembrie 2023 | 1036 | Timp de citire: 4 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Legea privind reforma fiscală, oficializată

UPDATE Instituțiile publice, reorganizate oficial: Printre altele, de la 1 noiembrie, funcția de șef de birou dispare

Modificările structurale și de personal pot introduce noi riscuri operaționale sau de conformitate, iar acest departament trebuie să le identifice și să le gestioneze pentru a menține stabilitatea organizațională.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
5 Noiembrie 2023 | 12 | 62711 | Timp de citire: 3 min.

Pentru a reduce cheltuielile instituțiilor, autorităților sau întreprinderilor publice, s-a stabilit, printr-o lege oficializată recent, aplicarea unor măsuri ce vizează desființarea posturilor vacante, reorganizarea structurilor și reducerea numărului de funcții de conducere. Citește articolul