Acest departament identifică și gestionează riscurile cu care se confruntă o companie, pentru a le preveni sau a le minimiza. Problemele descrise în articol, cum ar fi munca nedeclarată, litigiile cu angajații, amenzile și prejudiciile de imagine, reprezintă riscuri majore care pot afecta grav stabilitatea și viitorul afacerii.
Atunci când vorbim de muncă nedeclarată, cunoscută mai mult ca „muncă la negru”, vorbim de riscuri la care se expun lucrătorii, cât și de impactul negativ adus bugetului și concurenței loiale. E clar, un contract de muncă neîncheiat și/sau nedeclarat reprezintă nu numai o contravenție în sensul legislației muncii, ci și o formă de evaziune fiscală. În lipsa unei informări corespunzătoare privind acele riscuri la care se expune, coroborat cu nivelul ridicat de taxare a muncii, orice persoană poate fi tentată la un moment dat să aleagă „scurtătura”. Doar că, pe lângă lipsa unor documente făcute conform legii, angajații ajung să nu-și primească banii la timp sau complet, sunt puși să presteze activități pentru care nu au fost angajați și angajatorii se debarasează de ei de pe o zi pe alta. Citește articolul
Articolul arată riscul de a aplica greșit regulile fiscale și consecințele financiare care pot apărea, ajutând la identificarea și prevenirea unor astfel de erori în viitor.
O companie care activa, în esență, în domeniul construirii de autovehicule a aplicat eronat facilitățile fiscale pentru domeniul construcțiilor, astfel că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a recalculat taxele salariale plătite la stat și a făcut impuneri suplimentare. Speța este prezentată într-un raport recent referitor la controalele fiscale terminate în iulie 2023. Citește articolul
Acest departament monitorizează și previne potențialele probleme sau riscuri financiare și legale care pot apărea din modul în care compania gestionează și împarte profiturile, asigurându-se că totul este făcut sigur și corect.
În mod normal, dacă o societate are mai mulți asociați, distribuirea dividendelor se face proporțional cu cota de participare, potrivit Legii societăților. Totuși, distribuirea se poate face și altfel, dar numai dacă așa prevede actul constitutiv al societății. Citește articolul
Ajută la identificarea riscurilor financiare legate de controalele fiscale și la îmbunătățirea modului de verificare și aprobare a cheltuielilor interne, pentru a preveni situații similare.
Situația unei firme căreia i s-a refuzat deducerea cheltuielilor cu serviciile de management, la impozit pe profit și la TVA, se numără printre spețele prezentate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) într-un raport recent despre controalele terminate în iulie 2023. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat pentru că articolul arată cum pot apărea controale fiscale și ce riscuri financiare există dacă anumite venituri nu sunt declarate, ajutând la identificarea și prevenirea potențialelor probleme.
Situația unei persoane fizice care obținea venituri din vânzarea de fiare vechi, dar care nu le declara și nu plătea taxele aferente, se numără printre spețele prezentate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în raportul cu controalele terminate în iulie 2023. Situația a fost identificată de inspectori în urma unei verificări documentare. Citește articolul
Acest departament este interesat de identificarea și prevenirea situațiilor care pot crea probleme serioase companiei, cum ar fi neînțelegerile sau conflictele cu angajații legate de concedii, care pot duce la costuri neașteptate sau la reputație proastă.
Concediile de odihnă se realizează, ca regulă, conform unor programări anterioare, convenite între părți, iar cererile de concediu ar trebui depuse cu cel puțin 60 de zile înainte de efectuarea acestuia. Firește că asta nu se întâmplă întotdeauna. Într-un context precum e acesta al solicitării concediului de către salariat, avem ocazia să vedem și importanța comunicării corecte și documentate între angajator și angajat, precum și de ce comunicarea în afara unor reguli clare și opozabile angajaților poate duce la conflicte de muncă. Citește articolul
Identifică un risc important (erori la preluarea datelor în declarațiile fiscale) care poate duce la costuri neașteptate, ajutând la crearea unor sisteme mai bune de verificare internă pentru a preveni astfel de situații.
În urma unei inspecții fiscale derulare la o companie, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au identificat diferențe între evidența contabilă și datele declarate prin formularele 300 și 394, conform unui raport recent despre controalele terminate în iulie 2023. Prin urmare, autoritățile au stabilit sume suplimentare de plată privind TVA. Citește articolul
Modificările legislative privind salarizarea pot genera riscuri financiare sau legale dacă nu sunt implementate corect, iar acest departament se asigură că sunt luate toate măsurile pentru a evita problemele.
Guvernul a modificat parțial normele date la final de iunie în materia unor indemnizații suplimentare pentru personalul medical ce efectuează gărzi. Astfel, printr-o ordonanță recent publicată în Monitorul Oficial, medicii rezidenți au dreptul la plata unor indemnizații de 250 sau 500 de lei pentru gărzile efectuate în baza contractelor cu timp parțial pentru activitatea prestată în linia de gardă. Totodată, noua ordonanță prevede că toate aceste indemnizații nu sunt luate în calcul la determinarea limitei de 30% pentru suma totală a sporurilor și indemnizațiilor acordate personalului medical. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile de a nu mai găsi sau forma personal calificat pentru anumite meserii esențiale, ceea ce ar putea afecta buna funcționare și continuitatea operațională a afacerii.
În urma discuțiilor recente privind emiterea unui ordin de ministru care să împiedice eliminarea prin arhivare a aproape 700 de standarde ocupaționale (SO) începând cu 1 septembrie anul acesta și 1 ianuarie anul viitor, Ministerul Muncii și Ministerul Educației au semnat un ordin comun care modifică și completează metodologia de evidență și gestionare a SO în România. Concret, ordinul, publicat deja în Monitorul Oficial, prevede că standardele care ar fi urmat să fie arhivate să rămână în continuare în vigoare până la finele anului viitor, dar SO pentru care nu se mai regăsesc ocupațiile în COR se vor arhiva la 1 septembrie anul acesta. Blocul Național Sindical avertiza că, până la revizuirea standardelor sau înlocuirea cu altele noi, eliminarea acestora duce la imposibilitata de a mai organiza programe de formare profesională pentru ocupații precum asistent maternal, asistent medical, salvamar, bonă, tâmplar sau electrician. Eliminarea acestora conform prevederilor până acum în vigoare ignora inclusiv situația fondurilor disponibile pentru antreprenoriat social. Citește articolul
Acest departament se asigură că toate operațiunile financiare, inclusiv recuperarea TVA-ului, sunt făcute fără greșeli care ar putea aduce probleme sau amenzi companiei, gestionând astfel riscurile.
De câteva luni, livrările de bunuri și prestările de servicii care se fac, prin implicarea ONG-urilor, pentru spitalele publice sunt scutite de TVA. În situațiile în care achizițiile supuse TVA-ului sunt făcute direct de ONG-uri, însă, se aplică o procedură specială de restituire a taxei, pe care Ministerul Finanțelor (MF) a publicat-o vineri în Monitorul Oficial. Doar că ordinul respectiv prevede că aplicarea sa mai depinde și de emiterea unei proceduri separate a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul