Nerespectarea regulilor privind concediile și reținerile salariale reprezintă un risc juridic și financiar semnificativ pentru companie. Acest departament are nevoie de aceste informații pentru a identifica și gestiona potențialele probleme și a se asigura că procesele interne sunt conforme cu legea.
Pot exista situații în care angajatul beneficiază de tot concediul la care ar fi avut dreptul în acel an de muncă în prima parte a anului, iar apoi pleacă din firmă ori este dat afară. Cu toate că i se pune în vedere că a beneficiat de ceva mai mult concediu decât ar fi avut dreptul și, implicit, de o indemnizație de concediu la care în parte nu ar fi avut dreptul, la acel moment din an, angajatul ar putea să refuze ideea de a restitui vreun leu angajatorului. Există o singură soluție pentru angajatorii care vor să recupereze acei bani, iar aceea nu e reprezentată de reținerile salariale. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor financiare pentru firmă. Știind cum pot fi oprite penalitățile la taxe, ajută la gestionarea mai bună a acestor riscuri.
Deoarece regulile emiterii deciziilor provizorii de impunere au fost modificate la finalul anului trecut, am întrebat specialiștii în ce situații recomandă firmelor să le ceară inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Pe scurt, ideea este că firmele ar trebui să ceară decizii provizorii, în cadul inspecțiilor fiscale, dacă își dau seama că au aplicat un tratament fiscal greșit. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile operaționale și reputaționale ce pot apărea din cauza încălcării regulilor de circulație de către angajați sau a accidentelor, pentru a le preveni și a le gestiona.
Regulamentul de aplicare a Codului rutier a fost modificat în februarie, una dintre schimbările apărute atunci vizând stabilirea circuitului pe care îl parcurg permisele de conducere reținute în funcție de faptele săvârșite de șoferi. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile la care se expune compania, iar neconformitățile legate de examenele medicale și sănătatea angajaților pot genera riscuri operaționale, legale și de reputație.
Momentul semnării unui contract individual de muncă este un moment important, atât pentru angajator, cât și pentru persoana care urmează să presteze o activitate în beneficiul și sub autoritatea acestuia, iar viitori parteneri în cadrul relației de muncă trebuie să cunoască o serie de aspecte importante care țin chiar de desfășurarea activității. Așa cum Codul muncii prevede o serie de informații cu caracter minimal care fac obiectul informării înainte de semnarea contractului de muncă și care trebuie să fie prezentate angajatului, așa și angajatorul trebuie să cunoască anumite aspecte care țin de persoana care solicită angajarea - de pildă, aspectele medicale. E important însă ca angajatul să fie conștient că ascunderea unor afecțiuni, unele chiar destul de grave, nu este neapărat în avantajul său. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat de riscurile legale și operaționale care pot apărea din neînțelegeri sau nerespectarea clauzelor din contractele de muncă, pentru a le identifica și a propune măsuri de prevenție în cadrul companiei.
Clauzele contractului individual de muncă nu pot conţine prevederi contrare sau drepturi sub nivelul minim stabilit prin acte normative ori prin contracte colective de muncă, prevede Codul muncii. Dar dacă se întâmplă invers: la nivelul unității a fost negociat un contract colectiv de muncă ce prevede drepturi inferioare celor deja stabilite în urma negocierilor individuale, dintre angajator și unii angajați? De pildă, în contractele individuale sunt prevăzute mai multe zile de concediu de odihnă anual decât minimul prevăzut de lege, iar în contractul colectiv e prevăzut minimul din lege sau o zi, două în plus - drepturi inferioare, practic. Citește articolul
Pentru că înțelegerea modului în care ANAF realizează controalele, în special cele de la distanță bazate pe date, este crucială pentru a identifica și evalua riscurile financiare ale companiei și pentru a îmbunătăți sistemele interne de conformitate.
Trei tipuri de controale din cele cinci pe care le poate derula Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pot fi desfășurate din 2023, măcar teoretic, de la distanță și fără prezența contribuabilului. Această chestiune este o consecință a modificărilor procedural-fiscale operate de Guvern pe finalul anului trecut. Citește articolul
Ei identifică și gestionează riscurile financiare și de reputație care pot apărea dacă firma nu respectă termenele și obligațiile de mediu.
Activitatea unei companii poate avea un impact negativ asupra mediului sau sănătății populației, motiv pentru care legislația în domeniul impune o serie de raportări anuale către autoritățile de mediu. Green Environment Support face o trecere în revistă a acestora pentru a ajuta agenții economici să prevină sancțiunile aplicate de către organele de control. Citește articolul
Monitorizează riscurile economice și financiare care pot afecta stabilitatea companiei, inclusiv impactul crizelor externe sau a stabilității financiare a statului.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament este interesat să se asigure că procesul de majorare a salariilor și de înființare a posturilor noi respectă regulile interne și externe, identificând și minimizând riscurile de abuz sau eroare, contribuind la o bună gestionare.
Guvernul a aprobat miercuri condițiile de suplimentare temporară, în afara organigramei, a unor posturi necesare pentru implementarea unor proiecte din fonduri nerambursabile și finanțate prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și condițiile de acordare a unor majorări salariale de până la 50% pentru personalul care face parte din echipele de proiect, în funcție de numărul de ore lucrate ori, după caz, de valoarea proiectelor. Citește articolul
Sistemul ICS2 ajută la identificarea timpurie a riscurilor de securitate pentru mărfurile importate, iar acest departament trebuie să știe cum aceste noi controale influențează riscurile operaționale și cum se pot asigura că procesele interne sunt sigure și conforme.
Autoritățile europene au început să implementeze un sistem nou pentru informarea în avans despre importurile de produse venite din afara Uniunii Europene (inclusiv cele aflate doar în tranzit), care se numește ICS2, acesta urmând să înlocuiască actualul sistem ICS1. Până acum, ICS2 a vizat numai transportatorii aerieni, dar acesta va viza, din martie 2024, inclusiv transportatorii rutieri, feroviari și pe apă. Astfel, și România trebuie să folosească ICS2, un sistem al cărui scop este protejarea țărilor UE de riscurile de securitate. Citește articolul