Acest departament este interesat de flexibilitatea sau rigiditatea contractelor pentru pozițiile cheie, înțelegând riscurile asociate cu fiecare tip de contract, mai ales în ceea ce privește încetarea acestora și posibilele litigii, pentru a implementa controale interne eficiente.
Potrivit modificărilor aduse Codului Fiscal prin OG 16/2022, pentru ca o societate să aplice, din 2023, regimul impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, între alte condiții, va trebui ca aceasta să aibă și un angajat. Această condiție se consideră îndeplinită și în cazul în care societatea are încheiat un contract de mandat, dacă remuneraţia este cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre riscul de a plăti taxe greșit sau dublu când primăriile se ceartă pe granițe, ca să poată preveni problemele financiare și amendările pentru companie.
În anumite situații, unei firme i se poate solicita să plătească impozit pe clădire și teren în două localități diferite, caz în care există unele reguli procedurale de urmat. În acest context, prezentăm o speță în care s-a soluționat pe cale amiabilă un asemenea conflict de competență între două unități administrativ-teritoriale, cu privire la impozitarea acelorași bunuri imobile deținute de o firmă. Citește articolul
Acest departament analizează datele despre comerțul exterior pentru a identifica riscuri economice la nivel de țară sau sectoriale (ex: dependența de importuri pentru anumite produse), care ar putea afecta stabilitatea afacerii, cum ar fi fluctuațiile pieței sau disponibilitatea produselor.
Deficitul comercial al României (FOB/CIF) în primele zece luni ale acestui a crescut cu peste 9 miliarde de euro comparativ cu perioada similară din 2021 şi a ajuns la 28,405 miliarde euro, ca urmare a unui avans de peste 30% al importurilor, în timp ce exporturile au crescut cu doar 25%, reiese din datele publicate luni de Institutul Naţional de Statistică.
Citește articolulPentru că inflația ridicată este un risc economic major care trebuie monitorizat și gestionat pentru a asigura stabilitatea financiară a companiei.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru a se asigura că organizația aplică corect noile reguli și că nu există riscuri financiare sau legale legate de gestionarea salariilor și beneficiilor angajaților din sectorul public.
Ca la fiecare final de an, Guvernul a stabilit o serie de prevederi aplicabile sectorului bugetar în ceea ce privește nivelul salarizării, compensarea muncii suplimentare, acordarea de bilete de valoare, indemnizații de hrană ș.a.m.d., aplicabile în 2023. Iată care sunt principalele măsuri date printr-o recentă ordonanță de urgență: Citește articolul
Departamentul este interesat de noile riscuri generate de aceste reglementări, cum ar fi amenzi sau blocaje operaționale, pentru a implementa măsuri de control și a minimiza expunerea companiei.
Codul rutier a fost modificat recent, astfel încât și polițiștii locali să poată aplica un nou tip amendă în legătură cu legislația rutieră, mai exact, în cazul în care proprietarii de mașini nu oferă detalii în legătură cu șoferii acestora, atunci când le împrumută. Totuși, modificările recente nu înseamnă că polițiștii vor putea aplica amenzi șoferilor pentru toate abaterile de la legislația rutieră, ci doar în cazul celor din domeniul circulației pe drumurile publice, ce sunt stabilite de legea poliției locale, printre care cele legate de oprirea, staționarea sau parcarea neregulamentară a mașinilor. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile sisteme digitale (precum facturarea electronică) pentru că ajută la reducerea riscului de fraudă fiscală și îmbunătățesc modul în care compania își controlează operațiunile financiare, asigurând o mai bună conformitate și stabilitate financiară.
România rămâne pe ultimul loc în UE la colectarea TVA, înregistrând din nou cel mai mare deficit de încasare a acestei taxe din suma totală ce ar trebui colectată, estimat la 35,5%, conform raportului publicat recent de Comisia Europeană (CE), care utilizează date pentru anul 2020. CE se așteaptă ca pentru 2021 diferența să scadă până la 33% datorită măsurilor luate de administrația fiscală românească, începând cu 2020, de a introduce diverse mijloace de raportare digitală, precum implementarea SAF-T și conectarea caselor de marcat fiscale cu serverele ANAF. Citește articolul
Toate modificările legislative pot introduce noi riscuri de neconformitate. Acest departament trebuie să evalueze și să gestioneze aceste riscuri (cum ar fi nerespectarea noului CIM, amenzile pentru fiscalitate sau date, etc.), implementând controale interne pentru a proteja compania.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 5 - 11 decembrie 2022. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care sunt identificate, evaluate și gestionate riscurile profesionale care pot afecta sănătatea angajaților și de măsurile necesare pentru a le controla sau minimiza.
Lista sporurilor pe care le-ar putea primi personalul plătiți din fonduri publice este, de câteva zile, pe „prima pagină” a publicațiilor și, așa cum era de așteptat într-o piață a muncii în care peste o treime dintre contractele individuale de muncă încheiate în sectorul privat salariul este cel minim garantat în plată sau în jurul acestuia, reacțiile negative nu au întârziat. Citește articolul
Ajută la identificarea și evitarea situațiilor riscante (financiar sau legal) care pot apărea dacă beneficiile angajaților nu sunt gestionate corect, asigurând buna funcționare internă a firmei.
La final de an, mulți angajatori se gândesc să acorde diverse cadouri, fie în bani, fie în natură, angajaților lor și/sau copiilor acestora. Fie că vorbim de tichete cadou, de prime de Crăciun, al treisprezecelea salariu sau bani de vacanță, iată câteva chestiuni esențiale despre regimul acordării lor: Citește articolul