Trebuie să înțeleagă riscurile legate de nerespectarea noilor reguli de TVA și să pună la punct proceduri interne pentru a evita greșelile și amenzile, mai ales când se operează în mai multe țări.
Regimul de scutire de TVA, ce este gândit special pentru întreprinderile mici, urmează să devină accesibil, din ianuarie 2025, pentru mai multe companii, conform unei directive europene care trebuie transpusă în Codul fiscal. În esență, regimul special va putea fi aplicat nu doar de firmele stabilite în România, ci și de firmele străine (adică din alte state din UE) care activează în România. De asemenea, firmele stabilite în România vor putea aplica regimul de scutire și în alte state din UE. Citește articolul
Acest departament este interesat să înțeleagă riscurile de neconformitate legate de obligațiile de informare a angajaților, inclusiv cele legate de nerespectarea dreptului la informare și consultare, pentru a implementa controale interne eficiente și a reduce riscul de amenzi sau litigii.
La solicitarea federațiilor sindicale din sectorul de negociere colectivă al unității, angajatorul va trebui să organizeze o sesiune publică de informare privind drepturile individuale și colective ale angajaților, potrivit noii legi a dialogului social. Scopul este acela de informare tocmai în unitățile unde nu există constituită o organizație sindicală. Citește articolul
Acest departament are ca rol principal identificarea, evaluarea și managementul riscurilor. Articolul descrie cum un sistem solid de management al riscului poate detecta fraudele și cum pot fi create programe de prevenire și detectare a fraudei.
În prezent, lumea se confruntă cu un nivel ridicat al inflației, care afectează semnificativ regiunea Balcanilor, precum și întreaga economie europeană și cea americană. În octombrie 2022, în Uniunea Europeană (UE), rata inflației a variat între 7,1% (Franța) și 22,5% (Estonia), potrivit datelor publice recente. Comparativ cu datele înregistrate în anii anteriori, acestea sunt valori cu un impact semnificativ. Astfel de condiții se reflectă și în viața de zi cu zi a consumatorilor, precum și în deciziile strategice ale companiilor. Efectele contextului inflaționist actual asupra mediului de afaceri sunt multiple. Creșterea riscului de apariție a fraudelor și a corupției se numără printre provocările cărora organizațiile trebuie să le acorde o atenție și mai mare decât înainte. Riscul de fraudă în cadrul unei organizații poate apărea sub diferite forme și în diverse departamente, cum ar fi achiziții, vânzări, marketing, financiar-contabil, logistic sau chiar în cel de salarizare și resurse umane. Citește articolul
Identifică riscurile financiare și fiscale legate de tranzacțiile dintre companiile din grup și subliniază importanța documentării corecte pentru a preveni problemele cu autoritățile fiscale.
Continuăm seria materialelor pe tema deductibilității cheltuielilor cu serviciile prestate de entități afiliate cu prezentarea practicii inspectorilor fiscali în cadrul controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Articolul ajută la identificarea și prevenirea riscurilor legale și financiare care pot apărea dacă angajatorul ia decizii incorecte privind concediile forțate sau zilele libere neplătite, protejând compania de eventuale litigii sau sancțiuni.
Deși Codul muncii este clar în privința concediilor, atât de odihnă, cât și fără plată, când și cum se iau, cine și ce decide, uneori, acestea fie sunt confundate, fie reglementările aferente sunt tratate ca „detalii nesemnificative” în cadrul relațiilor de muncă, iar ceea ce pare că se întâmplă în practică uneori nu are nicio legătură cu ce impun dispozițiile legale. Vorbim, în particular, de acele abordări ale angajatorilor de tipul „trimit angajații în concediu” atunci când activitatea este mai redusă. Citește articolul
Identifică și evaluează riscurile operaționale și reputaționale legate de schimbările climatice, poluare și presiunea crescândă pentru conformitate cu standarde de mediu.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Orice schimbare în sistemul fiscal introduce noi riscuri financiare și de conformitate, iar acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri pentru a proteja compania.
Cu toate că reprezentanții autorităților anunțaseră recent că în 2023 nu vom vedea modificări la Codul fiscal, un document apărut marți la Ministerul Finanțelor arată că anul viitor va continua revizuirea sistemului fiscal. Astfel, este posibil, totuși, să vedem noi schimbări privind impozitul micro, impozitul pe profit și facilitățile fiscale. Citește articolul
Ajută la identificarea și reducerea riscurilor financiare și de conformitate care pot apărea din nerespectarea legislației fiscale sau din schimbările acesteia.
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a pregătit pentru ultima lună a anului webinarii în care va oferi contribuabililor detalii despre impozitarea dividendelor, a veniturilor din închirieri, dar va explica și tratamentul fiscal privind veniturile obținute din postările de pe rețelele de socializare și aplicarea taxei pe valoarea adăugată (TVA) în privința operațiunilor imobiliare. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile cu care se confruntă firma, inclusiv riscurile fiscale de neconformare, și ajută la implementarea de măsuri pentru a preveni abaterile și a asigura respectarea regulilor, aspecte abordate în strategie.
În strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2023 - 2025, ce a fost publicată marți, Ministerul Finanțelor dă câteva indicii despre planurile pe care le are Fiscul pentru controalele la contribuabili. În principal, autoritățile dau de înțeles că verificările fiscale se vor înmulți, multe dintre ele urmând să se deruleze de la distanță, și că acestea se vor axa în mod deosebit pe marii evazioniști. Citește articolul
Departamentul trebuie să identifice și să evalueze riscurile legate de nerespectarea noii legi, cum ar fi declanșarea unor conflicte de muncă sau amenzi, și să propună soluții pentru a le preveni.
În cadrul negocierilor colective, angajatorii sunt obligați de noua lege a dialogului social să ofere mai multe informații (decât prevedea Legea 62/2011) reprezentanților angajaților sau părții sindicale. Vorbim de aspecte ce țin de perspectivele de evoluție economico-financiară, măsurile preconizate pentru personal, organizarea în următoarea perioadă a programului și timpului de lucru, măsurile propuse în caz ce transfer de unitate și aspecte de țin de sănătatea și securitatea în muncă. Neîndeplinirea acestei obligații de informare în mod complet constituie premisa declanșării unui conflict colectiv de muncă. Citește articolul