avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 627 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

Interviu Fabian Zuleeg / „E sfârșitul unei epoci de aur. Statul s-a întors în economie. Democrația trebuie să găsească modalități de a se apăra în această nouă eră”

Analiza avertizează asupra dependenței economice de marile puteri și a vulnerabilităților în lanțurile de aprovizionare și tehnologii. Aceasta oferă informații cruciale pentru identificarea, evaluarea și gestionarea riscurilor strategice și operaționale la nivel de companie.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
15 Decembrie 2022 | 725 | Timp de citire: 2 min.

Lista crizelor la care Europa trebuie să răspundă în următorul deceniu nu se rezumă la efectele pandemiei și la război – ea e mult mai lungă și cuprinde mai toate sectoarele societății occidentale. Singura șansă este ca statele membre UE să lucreze împreună, pentru că doar împreună „cântăresc” suficient pe scena globală pentru a-și influența soarta. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

IRCC va crește puternic de la 1 ianuarie 2023, la fel și ratele a 450.000 de români. Ce opțiuni au cei cu credite cu dobândă variabilă

Fluctuațiile indicatorilor economici precum IRCC și prețurile la energie reprezintă riscuri financiare și operaționale importante pentru companie, care trebuie identificate, evaluate și gestionate pentru a asigura stabilitatea afacerii.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
15 Decembrie 2022 | 1817 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Noua lege a dialogului social

Angajatorii vor avea dreptul să fie afiliați la mai multe patronate. Afilierea, posibilă și pentru angajatori PFA

Acest departament are nevoie să înțeleagă cadrul legal și structura asocierilor patronale pentru a identifica și evalua posibilele riscuri legate de relațiile cu angajații, sindicatele și autoritățile, asigurând astfel că firma funcționează conform legii și minimizează expunerea la probleme.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
14 Decembrie 2022 | 1395 | Timp de citire: 2 min.

Viitoarea lege a dialogului social cuprinde prevederi atât pentru organizațiile sindicale, cât și pentru cele care reprezintă interesele angajatorilor - adică organizațiile patronale. Din actul ce va intra, cel mai probabil, destul de curând în vigoare, aflăm, de exemplu, că aderarea la mai multe organizații patronale va fi posibilă, conform obiectelor de activitate autorizate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele NU pot plăti jumătate din minimul unei amenzi contravenționale, dacă sancțiunea are un cuantum fix stabilit prin lege specială

Departamentul e interesat deoarece amenzile reprezintă un risc financiar și de reputație pentru companie. Înțelegerea regulilor de plată a amenzilor ajută la evaluarea riscurilor și la implementarea unor controale interne care să prevină situațiile care duc la astfel de sancțiuni.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Aspecte juridice
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
14 Decembrie 2022 | 1 | 3817 | Timp de citire: 3 min.

Atunci când unei firme i se aplică o amendă contravențională în cuantumul fix prevăzut de o lege specială, nu este valabilă posibilitatea de a plăti, în 15 zile, jumătate din sumă. Astfel, dacă vorbim de un cuantum fix al unei amenzi stabilite printr-o lege specială, aceasta trebuie plătită integral. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În ce condiții are ANAF competență de control în cazul persoanelor fizice nerezidente în România?

Acest departament urmărește să identifice și să minimizeze riscurile. Articolul arată cum pot apărea riscuri fiscale pentru persoane fizice (inclusiv manageri sau proprietari de afaceri) și cum pot fi gestionate, aspecte relevante pentru imaginea și stabilitatea companiei prin evitarea problemelor legale și financiare.

EY Romania în Contabil și fiscal
14 Decembrie 2022 | 1801 | Timp de citire: 3 min.

Este întrebarea firească care se naște în contextul demarării unor ample acțiuni de control ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) în acest an, pentru a depista eventuale cazuri de neconformare în declararea veniturilor persoanelor fizice. Planurile de control îi vizează, în principiu, pe rezidenți, dar acțiunile au ajuns și la nerezidenți, care au fost supuși verificărilor situației fiscale din perspectiva impozitului pe venit. Cui anume i se aplică, de fapt, acest control? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Procedura de impunere din oficiu a taxelor pentru indemnizațiile de pandemie, extinsă de ANAF

Acest departament este interesat de orice informație care ar putea duce la riscuri financiare sau de conformitate pentru companie. Știind cum ANAF aplică taxele din oficiu, departamentul poate evalua și gestiona riscurile legate de neplata sau nedeclararea corectă a unor indemnizații de către persoane cu care compania lucrează sau chiar de către angajați, pentru a preveni surprize neplăcute.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
14 Decembrie 2022 | 1 | 4576 | Timp de citire: 2 min.

Procedura ce permite autorităților să stabilească din oficiu taxele ce trebuie plătite de persoanele care au încasat indemnizații de pandemie, dar care nu le-au declarat, a fost extinsă pentru a acoperi toate indemnizațiile de acest gen care au fost acordate de stat. Măsura este prevăzută într-un ordin oficializat luni de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Majorarea salariului minim duce și la alte creșteri de costuri: cresc tarifele zilierilor, plățile pentru interni și contribuțiile la fondul de handicap

Evaluează și previne potențialele probleme care pot apărea din nerespectarea noilor reguli de salarizare (ex: termene limită, calcule greșite), asigurându-se că firma este protejată de riscuri financiare sau legale.

Dragoș Niculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor coordonator, avocatnet.ro
13 Decembrie 2022 | 1 | 3769 | Timp de citire: 2 min.

Valoarea salariului minim brut pe ţară se va majora, începând de la 1 ianuarie 2023, la 3.000 de lei. Majorarea acestuia de la 2.550 de lei, cât este în prezent, are mai multe implicații atât pentru firme, cât și pentru persoanele fizice. De pildă, crește costul salarial al firmelor ce au angajați cu minimul pe economie, crește valoarea contribuției la fondul de handicap, dar și cel cu zilierii sau cu internii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În 2023, în domeniul agroalimentar vor fi disponibile două facilități fiscale diferite, dar acestea nu se pot cumula

Este important să identifice și să minimizeze riscurile legate de nerespectarea legislației fiscale sau de erori în calculul salariilor și taxelor, asigurând că operațiunile financiare sunt sigure și că firma nu are probleme.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
13 Decembrie 2022 | 3285 | Timp de citire: 2 min.

Angajatorii din domeniul agroalimentar vor avea la dispoziție în 2023 două facilități fiscale distincte pentru salariații pe care-i plătesc cu 3.000 de lei brut, însă acestea nu se vor putea cumula. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Aplicarea amnistiei fiscale oferite în pandemie în cazul ajutoarelor de stat recuperate a născut dispute cu ANAF și dosare pe rolul instanțelor

Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile financiare și legale, cum ar fi plata unor sume pe nedrept sau pierderea unor beneficii fiscale din cauza interpretării greșite a legii, și să se asigure că există controale interne adecvate.

PwC România în Contabil și fiscal
13 Decembrie 2022 | 933 | Timp de citire: 5 min.

O serie de facilități fiscale, printre care și amnistia fiscală a obligațiilor accesorii aferente anumitor tipuri de obligații bugetare principale, sub condiția îndeplinirii anumitor condiții expres prevăzute, au fost acordate în contextul pandemiei prin Ordonanța de Urgență 69/2020.

Citește articolul

ACCES PREMIUM

Companiile din industria auto, între provocările externe și noile sisteme de raportare fiscală

Articolul subliniază riscurile legate de neconformarea la noile reglementări fiscale, inclusiv posibilele amenzi. Acest departament este responsabil cu identificarea și gestionarea acestor riscuri pentru a proteja compania.

Deloitte România în Taxe și impozite
13 Decembrie 2022 | 1028 | Timp de citire: 5 min.

Companiile care activează în industria auto din România sunt preocupate, în această perioadă, de numeroase aspecte care țin de activitatea de bază, de tendințele din piața europeană și globală, de planurile autorităților din întreaga lume cu privire la reducerea emisiilor poluante, dar și de cerințele de raportare fiscală tot mai complexe la care trebuie să se conformeze în perioada următoare. Din aceste considerente, jucătorii din acest domeniu trebuie să intre în 2023 pregătiți pentru a face față în primul rând provocărilor pe termen scurt, reprezentate de implementarea noilor sisteme de raportare, precum SAF-T, RO e-Factura sau RO e-Transport, astfel încât să economisească resurse pentru transformările necesare pe termen lung, pentru a ține pasul cu evoluțiile din piață. Citește articolul