Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Este important pentru a identifica și gestiona riscurile financiare (costurile cu șomajul tehnic integral) și operaționale (cum afectează aceste decizii activitatea firmei) și pentru a se asigura că firma respectă regulile.
Firmele se pot folosi în continuare de mecanismul Kurzarbeit, chiar dacă nu mai suntem în stare de alertă, până la începutul lunii iunie. Chiar și cei care ar vrea să treacă la Kurzarbeit abia de acum ar putea să o facă, legea neprecizând vreun impediment. Citește articolul
Înțelegerea corectă a acestor reglementări ajută la prevenirea riscurilor financiare și legale legate de gestionarea eronată a contractelor de muncă și a plăților către angajați.
Pentru că 8 martie a fost ultima zi de stare de alertă, de azi nu mai putem vorbi de măsuri restrictive care să impună trecerea la șomaj tehnic decontat de stat. Ideal, firmele ar fi trebuit să comunice încetarea suspendării contractelor de muncă încă din 8 martie și să cheme azi la muncă angajații. Orice comunicare ulterioară e permisă, desigur, dar firmele trebuie să fie atente că vor suporta indemnizația de șomaj tehnic pentru ziua respectivă din propriul buzunar, nu cu bani de la stat. Citește articolul
Această echipă identifică și gestionează pericolele care pot afecta firma. Nerespectarea termenelor legale pentru declararea insolvenței reprezintă un risc serios, inclusiv riscuri legale și penale, pe care acest departament trebuie să le cunoască și să le ajute la evitarea lor.
Solicitarea intrării în procedura insolvenței a fost opțională în timpul stării de alertă. Astfel, odată cu terminarea acesteia, din 9 martie 2022 curge din nou termenul legal în care cei ce se află în stare de insolvență trebuie să ceară tribunalului intrarea în procedura specială. Citește articolul
Pentru a evalua riscurile asociate cu noile proceduri simplificate de angajare (de exemplu, angajarea pe baza declarației pe propria răspundere) și pentru a stabili controale interne adecvate care să asigure conformitatea și să prevină eventualele probleme.
Cetățenii veniți din Ucraina, în contextul războiului iscat acolo, se vor putea angaja în România fără să fie nevoiți să obțină viza de ședere în scop de muncă și, în cazul în care nu au acte doveditoare, își vor putea asuma îndeplinirea condițiilor de studii sau de experiență profesională printr-o declarație pe propria răspundere, potrivit unei ordonanțe oficializate marți. Totuși, deși actul normativ a fost oficializat, trebuie să apară în curând un ordin al ministrului Muncii pentru posibilitatea aplicării efective a noutăților apărute. În paralel, acum câteva zile a fost înregistrată la Senat o propunere legislativă ce vizează același lucru, respectiv facilitarea accesului refugiaților din Ucraina la locurile de muncă din țara noastră. Din moment ce măsuri similare au fost oficializate deja, probabil că se va renunța la propunerea legislativă din Parlament. Citește articolul
Acest departament trebuie să reevalueze riscurile legate de sănătate, operațional și legal, odată cu schimbarea regulilor COVID-19, pentru a se asigura că firma continuă să funcționeze fără probleme și respectă noile condiții.
Ca urmare a anunțului recent făcut de Klaus Iohannis, președintele României, și confirmat apoi de Guvern, starea de alertă instituită cu scopul de a limita răspândirea epidemiei de coronavirus se termină în această noapte, iar astfel se va renunța la o serie de restricții instituite pe baza acesteia. Așadar, începând de mâine se va renunța, printre altele, la obligativitatea purtării măștii, dar iată și alte efecte, pentru persoanele fizice, la ridicarea stării de alertă. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile reguli pentru a evalua mai bine riscurile legate de accidente de muncă, în special în străinătate, și pentru a se asigura că firma are proceduri interne bune pentru a le preveni și gestiona conform legii.
Modificarea recentă a normelor de aplicare ale Legii SSM a adus o serie de schimbări cu impact asupra angajatorilor privind accidentele de muncă produse în afara României. Procedura cercetării unui astfel de eveniment s-a simplificat, prin înlocuirea unor documente necesare cu declarații pe propria răspundere, fiind introdus și un termen limită al cercetării acestor accidente. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile legate de schimbările legislative și financiare privind șomajul tehnic, pentru a se asigura că deciziile firmei sunt în conformitate cu noile reguli și că se evită posibilele greșeli.
Deși în OUG nr. 2/2022 e prevăzută data de 31 martie ca limită temporală pentru acordarea decontărilor pe șomaj tehnic, nu ar trebui să ne uităm exclusiv la acest termen în contextul în care azi e ultima zi de stare de alertă. Există însă a doua ipoteză de decontare care nu e afectată deocamdată de terminarea stării de alertă. Citește articolul
Acest departament monitorizează posibilele probleme care pot apărea din nerespectarea regulilor fiscale. Noile modificări trebuie integrate în modul de lucru intern pentru a evita riscuri precum amenzi sau neconformități.
O nouă serie de simplificări de declarații fiscale a fost finalizată luni, de către Fisc, la aproximativ o lună după termenul la care trebuia făcută de fapt. Mai precis, luni a devenit disponibilă noua versiune electronică a declarației 700, care reflectă mai multe optimizări stabilite „pe hârtie” încă de astă-toamnă. Citește articolul
Fluctuațiile prețurilor la carburanți reprezintă un risc financiar și operațional pentru multe companii (de exemplu, cele cu flote mari), iar acest departament monitorizează și gestionează astfel de riscuri pentru a proteja afacerea.
Preţul carburanţilor premium în România a depăşit în aceste zile pragul de 8 lei pe litru, arată datele analizate de Agerpres pe baza Monitorului Preţurilor la Carburanţi, aplicaţie lansată de Consiliul Concurenţei. Citește articolul
Acest departament este interesat să se asigure că noile proceduri de semnare și arhivare electronică a instruirilor SSM sunt sigure, respectă regulile interne și externe și contribuie la reducerea riscurilor operaționale și de conformitate ale companiei.
Normele de aplicare ale Legii nr 319/2006 a securității și sănătății în muncă (SSM) au fost modificate la începutul acestei săptămâni, cu ocazia oficializării unei hotărâri de Guvern, printre schimbări numărându-se și punerea în practică a semnării electronice în documentele din domeniu SSM, cum ar fi fișa de instructaj individuală sau cea colectivă. Citește articolul