Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Bolile profesionale pot aduce riscuri mari pentru companie (financiare, legale, de reputație). Acest departament trebuie să înțeleagă noile reguli pentru a evalua și diminua aceste riscuri.
Modificările aduse normelor de aplicare ale Legii 319/2006 a securității și sănătății în muncă (SSM) vizează și o serie de aspecte legate de cercetarea și declararea bolilor profesionale. Pe lângă majorarea termenului în care specialistul de medicina muncii va cerceta boala profesională, cât și a numărul exemplare ale fișelor de declarare și a procesului-verbal de cercetare, s-a introdus o procedură simplificată de semnalare-cercetare-declarare pentru anumite situații și au fost adăugate noi afecțiuni care pot fi declarate ca fiind boli profesionale după încetarea expunerii. Citește articolul
Informațiile despre inflație ajută la identificarea riscurilor economice care pot afecta stabilitatea financiară și operațiunile companiei.
Scumpirile la alimente, carburanți și gaze, determină Institutul Național de Statistică sa calculeze o inflație de 8,5%, în luna februarie. Practic, cu atât au crescut preturile față de aceeași perioadă a anului trecut. Citește articolul
Este important pentru acest departament să identifice și să evalueze riscurile legate de prelucrarea și stocarea datelor personale, mai ales când este vorba de volume mari sau categorii speciale de date. Înțelegerea excepțiilor legislative și a modului în care datele sunt protejate ajută la prevenirea problemelor și la menținerea controlului.
În acest an, la mai mult de zece ani de la anteriorul, se desfășoară un nou recensământ al populației și locuințelor, ce are ca scop stabilirea numărului de locuitori ai țării noastre și a structurii populației. Prelucrarea datelor personale trebuie făcută, și în cazul recensământului din acest an, cu respectarea regulilor și drepturilor stabilite de Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR). Totuși, din cauza caracterului special al prelucrărilor, nu toate drepturile stabilite de GDPR vor putea fi respectate la prelucrarea datelor personale înregistrate în cadrul recensământului. Detaliem mai jos. Citește articolul
Posibilele legi noi menționate în articol pot schimba condițiile de piață sau obligațiile companiei, introducând noi riscuri care trebuie identificate și gestionate pentru a evita probleme.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul
Pentru a identifica și a reduce riscurile care pot afecta afacerea, cum ar fi panica generală, problemele de aprovizionare sau de sănătate publică.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Pentru a evita amenzi sau probleme legale, acest departament trebuie să înțeleagă toate cerințele de autorizare și fiscalizare, asigurându-se că firma respectă regulile pentru a nu avea surprize neplăcute.
Ca multe alte categorii de venituri și cele obținute din închirierea în regim hotelier trebuie fiscalizate, întrucât organul fiscal nu e interesat numai de locațiunile pe perioade mai lungi de timp. Închirierile acestea în scop turistic presupun că fiecare turist stă cel mult 30 de zile în locație. Impozitarea se face pe baza normelor de venit, care diferă la nivel național, iar obligatoriu se plătește impozitul și se completează declarația unică până la 25 mai (ceea ce înseamnă că, pentru veniturile pe 2021, au mai rămas sub trei luni pentru fiscalizarea acestora). Lista obligațiilor nu se încheie însă aici. Citește articolul
Ajută la identificarea și prevenirea riscurilor legate de nerespectarea legilor muncii și a plăților incorecte către angajați.
Dacă o salariată anterior aflată în concediul de creștere a copilului (CCC) decide, după revenirea la locul de muncă, să se întoarcă în CCC, acest lucru este posibil, dacă "răzgândirea" o face cu ceva timp înainte ca copilul să împlinească vârsta de doi ani sau trei ani, dacă cel mic are dizabilități. Citește articolul
Acest departament trebuie să reevalueze riscurile operaționale și de conformitate ale companiei, deoarece încheierea stării de alertă și eliminarea unor restricții schimbă contextul în care se desfășoară activitățile și modul în care sunt gestionate potențialele probleme.
Deoarece Guvernul a stabilit să nu o mai prelungească, starea de alertă a fost ridicată începând din 9 martie. În acest context, Comitetul Național pentru Situații de Urgență (CNSU) a stabilit, printr-o hotărâre oficializată pe 8 martie, ultima zi în care s-a aplicat starea de alertă, abrogarea actului normativ ce stabilea regulile de intrare în țară și ale carantinei. Apoi, vineri s-a stabilit și renunțarea la formularul de localizare a pasagerului (PLF). Citește articolul
Pentru a identifica și gestiona riscurile asociate cu munca la distanță, cum ar fi securitatea datelor, conformitatea legală, bunăstarea angajaților și eficiența operațională, precum și pentru a implementa controale interne eficiente.
Terminarea stării de alertă înseamnă și întoarcerea la munca de birou pentru cei care au fost obligați să lucreze de acasă în contextul regulilor impuse temporar de pandemie. Desigur, continuarea muncii de acasă e posibilă, dar angajații ar trebui să fie atenți că de acum lucrurile trebuie să fie mai aproape de reglementarea telemuncii și mai puțin „de avarie”. Citește articolul
Acest departament are rolul de a identifica, evalua și gestiona riscurile care ar putea afecta compania, cum ar fi cele legate de sancțiuni, securitate cibernetică sau continuitatea afacerii.
Contabilii și auditorii din toate țările europene ar trebui să urmărească îndeaproape posibilele efecte pe care războiul dus de Rusia în Ucraina (cu ajutorul celor din Belarus) le poate avea asupra afacerilor în cadrul cărora activează sau asupra clienților lor. În mare, este vorba de aspecte ce țin de prevenirea spălării banilor, securitatea cibernetică și implicațiile asupra contabilității și raportărilor. Citește articolul