Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legale și financiare care pot apărea din cauza unor proceduri incorecte de concediere sau sancționare, pentru a proteja compania de posibile litigii sau amenzi.
Codul muncii prevede momentul când decizia de concediere produce efecte - comunicarea ei angajatului - dar acesta nu e ușor de anticipat întotdeauna de angajator, situațiile fiind variate în practică. Iată de ce e important să analizăm acest moment și de ce să nu trimitem angajatului adeverința și extrasul din registrul evidenței salariaților în același timp cu decizia de concediere. Citește articolul
Este important să înțeleagă riscurile legate de gestionarea documentelor de muncă (fizice sau electronice) la controalele oficiale și să stabilească proceduri interne pentru a asigura validitatea și accesibilitatea acestora.
În cazul apariției unui control a reprezentanților inspectoratului teritorial de muncă (ITM), angajatorul care are documentele în format electronic și/sau care sunt semnate electronic, le va pune la dispoziție doar în format electronic, fără a fi nevoie să le prezinte în format fizic. Cum se procedează efectiv a explicat Dantes Nicolae Bratu, inspector general de stat al Inspecției Muncii (IM), în cadrul unei conferințe organizate vinerea trecută. Citește articolul
Pentru a identifica și a reduce riscurile financiare, de reputație și legale care pot apărea din colaborarea cu țări sau parteneri incluși pe listele de risc de spălare a banilor sau necooperare fiscală.
Recent au apărut schimbări atât în privința listei țărilor riscante din punct de vedere al spălării banilor, cât și în privința listei țărilor necooperante din punct de vedere fiscal. Ambele liste pot duce la obligativitatea firmelor din România de a depune declarația anuală de beneficiar real, însă, în același timp, a doua listă poate influența și rezultatul fiscal al plătitorilor de impozit pe profit. Citește articolul
Acest departament trebuie să evalueze riscurile asociate cu noul sistem de facturare și să adapteze controalele interne ale firmei pentru a se asigura că procesul este sigur și conform legii.
La folosirea e-Factura, firmele trebuie să știe că facturile electronice pe care le emit devin exemplare originale numai după ce sunt transmise în sistem și apoi verificate și semnate electronic de Ministerul Finanțelor. Citește articolul
Departamentul analizează riscurile economice și geopolitice globale care pot afecta stabilitatea și operațiunile companiei, ajutându-l să pregătească planuri de acțiune.
Războiul din Ucraina a dus deja la majorarea preţurilor la energie şi la cereale, şi a trimis peste un milion de refugiaţi în ţările vecine, în timp ce a declanşat sancţiuni fără precedent asupra Rusiei, susține Fondul Monetar Internațional (FMI). Citește articolul
Acest departament are nevoie de aceste informații pentru a identifica riscurile legale și financiare asociate cu procesele de angajare și încetare a relațiilor de muncă, ajutând la implementarea de controale pentru a preveni astfel de probleme.
Practica angajatorului de a recurge la încheierea unor contracte de muncă succesive pentru a putea dispune de modalități mai puțin contestabile de încetare a contractului de muncă este de natură să creeze salariatului un prejudiciu moral, constând în insecuritatea raporturilor de muncă. Vorbim, mai exact, de specularea cu rea-intenție a unor prevederi legale privind perioadele de probă, iar, în speța prezentată în acest material, de încheierea a trei contracte de muncă succesive cu același angajat și terminarea raporturilor de muncă fix în perioadele de probă. Citește articolul
Evaluarea riscului seismic pentru clădiri este un aspect crucial în managementul riscului, asigurând siguranța operațională și continuitatea afacerii.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 28 februarie - 6 martie 2022. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică. Explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile - ele trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile noi sau modificate generate de încheierea stării de alertă și de posibilele legi noi, pentru a evalua și gestiona impactul acestora asupra operațiunilor companiei.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul
Permite identificarea și evaluarea riscurilor asociate accidentelor de muncă (amenzi, procese, costuri de despăgubire, afectarea reputației) și implementarea de măsuri de control pentru a le reduce.
Accidentele de muncă se datorează de cele mai multe ori lipsei măsurilor luate de angajator - măsuri pe care legea le impunea, în mod general sau particular (instructaje, echipamente ș.a.m.d.). Când evenimentele nefericite la locul de muncă produc vătămări corporale sau chiar decesul, firmele trebuie să anunțe de îndată autoritățile. Accidentele de muncă trebuie înregistrate în evidențe proprii și se poate ajunge chiar și la plata de daune morale celor care au suferit de pe urma lor. Citește articolul
Variațiile prețurilor la energie și potențialele riscuri de sănătate (precum cele legate de radiații) reprezintă riscuri operaționale și financiare majore care trebuie identificate, evaluate și gestionate.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul