avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 886 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Programele de lucru flexibile, în continuare o opțiune pentru firme în gestionarea riscului de îmbolnăvire a angajaților. Care sunt condițiile

Se asigură că firma evită riscuri precum nerespectarea orelor de muncă sau practici incorecte ("bănci de timp") și că există un control bun asupra modului în care funcționează programele flexibile.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
11 Martie 2022 | 2061 | Timp de citire: 3 min.

Deși statul nu mai impune firmelor cum să-și organizeze munca, programele de lucru și prezența angajaților simultan în același spațiu, firmele se mai pot confrunta în continuare cu riscul îmbolnăvirii de COVID-19 a angajaților. Gestionarea acestui risc poate înseamna și luarea în calcul a unor programe flexibile de muncă, în condițiile din Codul muncii. Un program flexibil pot avea și angajații ce lucrează o parte din timp acasă și o parte la birou. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii nu pot să-și mai trimită salariații, din când în când, să lucreze de acasă în lipsa unui acord. Principiul telemuncii doar cu acordul părților, din nou aplicabil

Trebuie să evalueze și să prevină riscurile legale sau operaționale care pot apărea dacă firma nu respectă noile reguli privind munca la distanță sau dacă politicile interne nu sunt clare.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
11 Martie 2022 | 6946 | Timp de citire: 2 min.

Terminarea stării de alertă înseamnă că ne întoarcem la principiul telemuncii cu acordul ambelor părți ale raportului de muncă. Dacă, angajatorul ar avea o nevoie temporară de a trimite unii angajați acasă, lipsa acestui acord (formalizat) nu îi permite să o facă. De pildă, în cazul în care la locul de muncă ar apărea unul sau două cazuri de COVID-19 și firma ar decide să trimită acasă o săptămână toți salariații, din motive medicale. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Starea de alertă, eliminată

Evenimente private: Nunțile și botezurile, printre altele, se pot organiza din nou, fără restricții la numărul de participanți sau program

Departamentul trebuie să identifice și să evalueze riscurile firmei, iar schimbările de reglementare (cum ar fi ridicarea restricțiilor pentru evenimente) pot influența modul în care se desfășoară activitățile.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
11 Martie 2022 | 1 | 2965 | Timp de citire: 1 min.

Odată cu eliminarea stării de alertă, de miercuri, restricțiile și măsurile speciale aplicate în ultima perioadă în contextul pandemiei de COVID-19 au dispărut și ele. Astfel, ca efect al eliminării stării de alertă, printre altele, de-acum se pot organiza evenimente private, precum nunți, botezuri, mese festive ori altele similare, fără restricții privind numărul celor care participă la eveniment sau legate de ora la care trebuie încheiat acesta. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Dacă o tranzacție vizează atât produse riscante, cât și produse obișnuite, trebuie emise două facturi?

Această echipă identifică și reduce riscurile la care este expusă firma. Nerespectarea noilor reguli e-Factura poate atrage amenzi sau probleme cu statul, iar ei trebuie să se asigure că firma este pregătită să evite aceste riscuri.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Martie 2022 | 1 | 2003 | Timp de citire: 1 min.

În situația în care în cadrul aceleiași tranzacții sunt vândute atât produse riscante, cât și produse obișnuite, se poate emite o singură factură electronică. Cu alte cuvinte, nu este nevoie să se emită două facturi, pentru a avea o factură separată strict cu produsele riscante, spun specialiștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Cum se procedează pentru a corecta o factură electronică

Gestionarea incorectă a facturilor sau nerespectarea procedurilor de corectare poate duce la riscuri financiare sau de conformitate. Acest departament este interesat să se asigure că există controale interne solide și că personalul înțelege cum să folosească sistemul e-Factura corect pentru a minimiza aceste riscuri.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Martie 2022 | 3933 | Timp de citire: 2 min.

Dacă o factură electronică transmisă prin sistemul de stat e-Factura are probleme, aceasta va trebui corectată și transmisă din nou conform unei proceduri speciale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie Săptămâna de lucru de patru zile: De la flexibilizare, la supralegalizare și dublarea dispozițiilor în căutarea formulei „perfecte” care nu există

Prin explicarea drepturilor salariaților și a obligațiilor angajatorului (ex: dreptul de a refuza orele suplimentare, interdicția de a sancționa nelegal), articolul ajută la identificarea și prevenirea riscurilor legale și operaționale, contribuind la implementarea unor controale interne eficiente în relația cu angajații.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 Martie 2022 | 7340 | Timp de citire: 4 min.

O propunere legislativă recent înregistrată la Senat vizează introducerea săptămânii de lucru de patru zile. Săptămâna de lucru de patru zile nu numai că „sună” mai bine, dar pare că se aliniază trendului de „îmbinare optimă a vieții personale cu cea profesională”, cu un pronunțat accent pus pe sporirea productivității care, la rândul ei și într-un cadru ideal, ar putea chiar conduce la atingerea salariului suficient pentru un trai decent. Al doilea exemplu este „dreptul la deconectare”, un drept care este prevăzut de Codul muncii, din 2003 (!), așa cum există (ce-i drept nu chiar „expressis verbis") și posibilitatea stabilirii, inclusiv de comun acord, unei repartizări inegale a timpului de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Amenzi GDPR: Furnizarea de informații parțiale legate de prelucrarea datelor poate fi sancționată

Acest departament evaluează riscurile cu care se confruntă firma. Nerespectarea GDPR și amenzile asociate reprezintă un risc major pentru afacere, pe care ei trebuie să-l înțeleagă și să-l gestioneze.

Lucia Tozaru în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
11 Martie 2022 | 2325 | Timp de citire: 2 min.

Dacă, în urma unei cereri de acces legată de informarea privind prelucrarea datelor personale, un operator oferă solicitantului informații trunchiate sau incomplete legate de această prelucrare, riscă să primească o amendă din partea Autorității de supraveghere a aplicării GDPR, la fel ca în cazul în care nu îl informează deloc. Așa s-a întâmplat în cazul unei companii care a primit o amendă de 2.000 de euro din partea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP). Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Ministrul Energiei: România nu are absolut nicio problemă cu stocurile de petrol şi cu stocurile de carburanţi

Articolul subliniază riscuri importante legate de disponibilitatea energiei și a materiilor prime, fluctuațiile de preț și incertitudinea economică, elemente cheie pentru evaluarea și gestionarea riscurilor afacerii.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
11 Martie 2022 | 720 | Timp de citire: 2 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect de lege: Instituțiile publice vor trebui să ceară mai puține date personale

Ajută la identificarea și reducerea riscurilor legate de gestionarea datelor personale, inclusiv riscul de a colecta prea multe date sau de a le stoca în mod nesecurizat, aspecte abordate în articol.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
10 Martie 2022 | 2386 | Timp de citire: 2 min.

Instituțiile publice de la noi vor cere și prelucra mai puține date personale, dacă o propunere legislativă înregistrată miercuri la Senat va ajunge să se aplice. Printre altele, instituțiile publice vor mai putea cere doar date de identificare precum nume, prenume, cod numeric personal (CNP) ori detalii privind actul de identitate, în cazul persoanelor fizice, și denumirea și codul unic de identificare (CUI), în cazul firmelor. Astfel, regula minimizării prelucrării datelor personale, stabilită de Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR), va fi aplicată și de către instituțiile publice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Un tip de indemnizație de sprijin pentru profesioniști se mai acordă încă trei luni de la terminarea stării de alertă

Contribuie la evaluarea riscurilor economice și de conformitate, prin informarea asupra modificărilor legislative care pot afecta stabilitatea financiară a unor parteneri sau a companiei în sine, dacă se încadrează la profesioniști.

avocatnet.ro în PFA & Profesii liberale
10 Martie 2022 | 1721 | Timp de citire: 2 min.

Unul dintre tipurile de sprijin oferite de Executiv pe perioada stării de alertă și, înainte de asta, pe perioada stării de urgență, a fost o indemnizație de sprijin (impozabilă, fiind acordată ca valoarea brută) care să acopere scăderea de venituri a profesioniștilor (lucrători independenți, profesii liberale etc.). Dată prin mai multe acte normative în ultimii doi ani, în condiții diferite și în cuantumuri diferite, doar un tip de indemnizație se mai acordă încă trei luni de la terminarea stării de alertă. Citește articolul