Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Aceste modificări pot afecta continuitatea operațională și prezența personalului, fiind important pentru Managementul Riscului să evalueze impactul asupra activității companiei și să adapteze planurile de răspuns la posibilele absențe ale angajaților.
De astăzi, cei care sunt contacți direcți ai unei persoane confirmate cu SARS-CoV-2 stau în carantină timp de cinci zile, indiferent dacă sunt vaccinați sau nu, iar la intrarea/întoarcerea în România sunt plasați în carantină, tot pentru cinci zile, doar cei care nu prezintă un certificat digital european pentru vaccinare sau un document similar emis de statele din afara Uniunii Europene (UE), potrivit unei hotărâri a Comitetului Național pentru Situații de Urgență (CNSU) oficializate luni. Citește articolul
Un sistem eficient de avertizare este un instrument cheie pentru a identifica și gestiona riscurile interne din companie, ajutând la descoperirea timpurie a problemelor și la implementarea controalelor necesare.
Ziua de 17 decembrie 2021 era data până la care România trebuia să transpună în legislația noastră Directiva europenă privind avertizorii de integritate (numiți și "whistleblowers"), ori prin OUG, ori printr-o lege, însă nici la această dată un act normativ cu aceste prevederi nu a fost oficializat. Totuși, în această săptămână, pe circuitul de avizare se află un proiect de lege inițiat de Guvern ce are ca termen de intrare în vigoare finalul lunii martie 2022. Citește articolul
Acest departament ajută firma să înțeleagă și să gestioneze posibilele riscuri financiare sau operaționale, iar cunoașterea mecanismului de șomaj tehnic este importantă pentru planificarea în situații de criză.
Modelele cererilor, a declarației pe propria răspundere și lista persoanelor care vor beneficia de plata indemnizației de șomaj tehnic decontat de stat, reintrodus prin OUG 2/2022, au fost oficializate luni. Pentru acest ajutor pot depune cereri angajatorii care au suspendat contractele de mună ale salariaților lor ca urmare a reducerii sau întreruperii temporare a activității din cauza restricțiilor impuse de Guvern sau pe fondul suspendării activității de către direcția de sănătate publică. Citește articolul
Ei monitorizează riscurile companiei, iar o înțelegere corectă a acestei scutiri ajută la evitarea greșelilor fiscale și a amenzilor.
După ce a dat mai multe perioade de scutire de la plata impozitului specific în cursul anilor 2020 și 2021, Guvernul a oficializat aseară, printr-o ordonanță simplă, o perioadă de scutire și pentru anul 2022. Citește articolul
Acest articol este important pentru că ajută la înțelegerea noilor reguli privind declarațiile fiscale pentru firmele inactive, reducând riscul de amenzi sau erori și simplificând procedurile interne de control.
Firmele și persoanele fizice care intră temporar în inactivitate vor scăpa din oficiu de obligația de a depune declarații fiscale, conform unei ordonanțe aplicabile de joi. Până acum, contribuabilii inactivi cereau la Fisc și trebuia să li se aprobe alte termene sau alte condiții pentru depunerea declarațiilor fiscale, altfel obligația de depunere rămânea valabilă în continuare. Citește articolul
Departamentul trebuie să identifice și să gestioneze riscurile legate de neconformitatea cu noile obligații de raportare fiscală și să se asigure că există controale interne eficiente pentru a preveni erorile sau omisiunile.
Cei care au marketplace-uri vor fi obligați să raporteze periodic la Fisc tranzacțiile pe care le fac comercianții prin acestea, conform unei noi ordonanțe. În acest fel, autoritățile vor să identifice cu ușurință acei comercianți care nu-și declară (sau își declară parțial) veniturile ori care nu se înregistrează în scopuri fiscale. Citește articolul
Acest departament se asigură că toate regulile și procedurile companiei sunt urmate corect, inclusiv cele legate de relația cu instanțele, pentru a evita problemele și riscurile legale.
Începând de azi, documentele în format electronic se depun la Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) prin intermediul unui formular special, anunță instituția, care prezintă totodată conținutul formularului și noile adrese de corespondență. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile reguli pentru că nerespectarea lor poate aduce amenzi mari, iar ei trebuie să se asigure că firma ia măsuri pentru a evita astfel de riscuri financiare.
Tichetele de masă, de creșă, culturale, cadou și voucherele de vacanță, care pot fi acordate salariaților de către angajatori, se emit doar în format electronic, de azi. Astfel, tichetele nu mai pot fi emise în format tipărit, dar cele emise până la 31 ianuarie 2022 rămân valabile până la expirare. Măsurile sunt cuprinse într-o ordonanță oficializată la mijlocul lunii decembrie a anului trecut. Citește articolul
Fluctuațiile de pe piața imobiliară, creșterea prețurilor și a chiriilor pot reprezenta riscuri economice și operaționale pentru companie, mai ales dacă deține proprietăți sau are angajați relocați. Departamentul analizează aceste riscuri pentru a le gestiona.
Dacă în pandemie piața chiriilor a fost în cădere liberă, în ultimele luni cererea a ajuns la nivelul anului 2019. Unul dintre motive îl reprezintă prețurile astronomice ale caselor scoase la vânzare. Citește articolul
Pentru a identifica și a reduce riscurile care apar din schimbările fiscale și din noile obligații de raportare, asigurându-se că firma respectă cerințele și că procesele interne sunt adaptate.
Printr-o ordonanță simplă oficializată aseară de Guvern se operează mai multe modificări la Codul fiscal și la Codul de procedură fiscală, cele mai multe urmând să intre în vigoare pe 3 februarie 2022. Documentul vizează, în mare, tranzacțiile prin marketplace-uri, firmele inactive și obligațiile lor declarative, plătitorii de impozit specific, cota redusă de TVA de 5% la achiziția de locuințe noi, dotarea automatelor comerciale cu case de marcat și mutarea soluțiilor individuale anticipate la Ministerul Finanțelor. Citește articolul