Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Este important pentru a se asigura că procedurile interne sunt ajustate conform noilor reglementări, reducând riscul de erori în calculul plăților și de neconformitate cu legea.
Creșterea salariului mediu brut de la 1 ianuarie a atras după sine o serie de majorări a unor indemnizații și a unor sume de bani ce pot fi acordate de angajatori salariaților sau cetățenilor, din partea statului. Citește articolul
Acest departament ar putea fi interesat pentru a evalua riscurile operaționale legate de potențialele absențe ale angajaților din cauza modificărilor în sistemul educațional (școala online, carantină copii), care pot afecta continuitatea afacerii și necesită planuri de control.
Perioada de suspendare a cursurilor cu prezență fizică a elevilor în cazul înregistrării unui număr mare de îmbolnăviri cu COVID-19 la nivelul claselor sau școlilor este acum de doar cinci zile, potrivit unui ordin comun al Ministerului Educației (ME) și Ministerului Sănătății (MS) apărut marți. În plus, și carantina elevilor este tot de cinci zile, indiferent dacă aceștia sunt sau nu vaccinați. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile operaționale și de conformitate, inclusiv cele legate de nerespectarea reglementărilor SSM privind măștile, care pot duce la amenzi sau probleme de sănătate.
În condițiile în care, din 8 ianuarie, măștile de protecție care pot fi folosite atât în spațiile publice deschise, cât și în spațiile închise, sunt doar cele chirurgicale sau de tip FFP2, Inspecția Muncii a clarificat, într-o adresă transmisă sucursalelor din țară, situația privind măștile conforme ce pot fi purtate la locul de muncă. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze toate riscurile (financiare, legale, de siguranță) pe care le implică munca la distanță din străinătate și să propună soluții pentru a le gestiona eficient.
Chiar dacă telesalariații sunt liberi, conform legii, să lucreze de unde vor, iar firmele pot avea tendința să nu fie interesate de precizarea expresă în contract a locului muncii, ar trebui să o facă măcar prin referire la teritoriul României. Cu alte cuvinte, să nu le permită, fără o analiză amănunțită a situației anterioare, să lucreze din străinătate. Cei care se gândesc că situațiile de acest gen, când telesalariații sunt peste hotare, pot ajunge greu în vizorul autorităților, ar trebui să țină cont că există moduri în care aceste informații pot ajunge la autorități, ca urmare a unor activități simple desfășurate de angajați în statele străine. Citește articolul
Evaluează riscurile operaționale și de conformitate legate de sănătatea angajaților sau a clienților (în special a celor cu alergii) și concepe controale interne pentru a minimiza aceste riscuri, inclusiv respectarea reglementărilor viitoare.
Acum aproximativ un an s-a stabilit, prin Legea nr. 4/2021, ca atât persoanele ce suspectează că au alergii, cât și cele confirmate cu acest tip de afecțiuni să aibă o serie de beneficii, inclusiv posibilitatea de a face analize și teste în mod gratuit. Totuși, chiar dacă ar fi trebuit să apară până în vara lui 2021, normele metodologice se lasă în continuare așteptate, ceea ce face ca măsurile ce vizează persoanele cu alergii să nu fie, în practică, aplicabile. Mai exact, după cum a răspuns Ministerul Sănătății unei solicitări făcute de redacția noastră, se au în vedere discuții cu specialiștii din domeniu, pentru a contura un proiect care să conțină viitoarele norme de aplicare a Legii nr. 4/2021. Așadar, în lipsa unui proiect de norme, nu știm deocamdată de când se vor aplica măsurile ce-i vizează pe cei cu alergii. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice risc major care poate afecta compania, cum ar fi amenzile uriașe pentru înțelegeri ilegale. Ei trebuie să implementeze măsuri interne pentru a preveni astfel de situații și pentru a gestiona riscurile de conformitate.
Cercetarea începută de Consiliul Concurenței (CC), prima de acest gen pe piața forței de muncă, vizează șapte companii din domeniul producției de autovehicule și a altor activități conexe. Înțelegerea pe care firmele au făcut-o vizează faptul că niciuna dintre ele nu vor angaja salariații, actuali sau foști, de la vreo altă companie care a luat parte la acest "pact", scăzând astfel mobilitatea forței de muncă în respectivul domeniu, și impunerea unui nivel minim al drepturilor salariale. Citește articolul
Prezintă o serie de riscuri noi și obligații de conformitate care pot afecta activitatea firmei, ajutând la identificarea și gestionarea riscurilor operaționale și financiare.
La nivel european, s-a stabilit, încă din 2020, ca statele membre ale Uniunii să operaționalizeze și să transpună o serie de reguli noi privind activitatea de transport rutier de mărfuri și persoane - termenul de la care noile obligații și sancțiuni pentru transporatori intră în vigoare este, pe de o parte, cel în care statele a trebuit să transpună o directivă europeană, respectiv 2 februarie 2022, precum și cel de la care intră în vigoare un regulament european - 21 februarie. La acest moment, România „s-a achitat”, printr-o recentă ordonanță, de operaționalizarea noilor reguli. Pe scurt, iată care sunt cele mai importante aspecte de reținut din noile norme: Citește articolul
Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea situațiilor care pot aduce probleme firmei. Articolul avertizează asupra amenzilor și posibilelor reclamații la Inspectoratul Muncii în cazul nerespectării obligațiilor privind eliberarea documentelor către angajați. Prin urmare, este important ca acest departament să înțeleagă riscurile și să se asigure că există controale interne pentru a preveni astfel de situații și a evita sancțiunile.
Atât salariații, cât și foștii salariați pot solicita angajatorului sau fostului angajator o serie de documente în legătură cu activitatea prestată în baza unui contract de muncă, iar angajatorii nu pot refuza eliberarea acestora în termenul legal. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile la care este expusă compania. Extinderea accesului la datele fiscale către mai multe instituții poate constitui un risc de securitate a informațiilor sau de confidențialitate, pe care ei trebuie să-l evalueze și să-l gestioneze.
Guvernul lărgește sfera entităților care vor putea căpăta acces, prin intermediul Fiscului, la datele contribuabililor considerate secrete fiscale. Măsura este prinsă într-o ordonanță oficializată luni și se aplică din 3 februarie 2022. Citește articolul
Cum aceste soluții fiscale ajută compania să evite riscurile legate de taxe și să se asigure că respectă toate regulile, pentru a nu avea probleme cu inspecțiile fiscale.
În contextul reorganizării Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), autoritățile au stabilit oficial prin OG că inclusiv activitatea de emitere a soluțiilor fiscale individuale anticipate (SFIA) va trece la Ministerul Finanțelor (MF). SFIA reprezintă un instrument prin care firmele pot obține în avans, contra cost, un tratament fiscal pentru spețe complexe, fără a mai exista riscul contestării la un eventual control ulterior. Citește articolul