Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Verifică dacă înmatricularea și folosirea mașinilor companiei sunt făcute corect, pentru a preveni riscurile legale sau financiare care pot apărea din documente incomplete sau incorecte.
Chiar dacă o mașină are mai mulți proprietari, în cazul soților, de exemplu, ea trebuie înmatriculată pe numele unuia dintre coproprietari, deoarece certificatul de înmatriculare permite înscrierea datelor unui singur proprietar, potrivit unei clarificări transmise de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) redacției noastre. Totuși, în certificatul de înmatriculare se poate înregistra și o altă persoană în afară de proprietar, dar numai în calitate de utilizator al mașinii. Citește articolul
Acest departament evaluează și minimizează riscurile operaționale legate de utilizarea vehiculelor de către firmă, inclusiv riscuri de accidente sau de nerespectare a legii, bazându-se pe aceste definiții.
Mulți dintre cei care au obținut „carnetul de șofer” (permisul auto), cu atât mai mult cei care îl au deja de ceva vreme, nu s-au mai întors vreodată să răsfoiască legislația privind regulile de circulație pe drumurile publice. Poate că regulile de circulație le-am învățat mai mult din practică decât din teorie, dar uneori e util, mai ales dacă urmează să fim sancționați, să cunoaștem cât de cât și anumiți termeni utilizație în legislația specifică: Citește articolul
Aceștia analizează și gestionează pericolele care pot afecta firma. Imposibilitatea de a aplica o măsură fiscală importantă din cauza unei întârzieri externe reprezintă un risc financiar și operațional pe care trebuie să-l înțeleagă și să-l gestioneze.
Deși cadrul legal al grupurilor de impozit pe profit este finalizat din august 2021, funcționarea consolidării fiscale începând din ianuarie 2022 atârnă acum de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), care încă n-a pus la dipoziție PDF-ul inteligent al formularului 173, prin care firmele pot solicita înființarea unor astfel de grupuri. Cu toate acestea, specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax subliniază că Fiscul ar trebui să găsească o modalitate să ia în calcul solicitările firmelor care vor să înființeze grupuri de la 1 ianuarie 2022. Redacția noastră a cerut și așteaptă și o poziție oficială din partea ANAF cu privire la această problemă. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile cu care se poate confrunta compania (de exemplu, angajați care contestă deciziile) dacă nu se respectă procedurile legale sau dacă deciziile nu sunt bine justificate, pentru a implementa măsuri de prevenție.
Reducerea sau întreruperea unei ramuri sau a întregii activități a angajatorului poate duce la luarea deciziei de a trece în șomaj tehnic salariații care nu mai au ce să presteze, însă această reducere/ întrerupere ar putea să nu afecteze întregul personal al firmei. Pe altă ramură a activității, angajatorul ar putea descoperi că are nevoie de oameni mai mulți, în această situație am vrut să aflăm dacă o firmă poate face recrutări noi, chiar dacă are salariați cu contractul de muncă suspendat. Citește articolul
Acest departament monitorizează riscurile financiare și legale la care se expune compania dacă nu respectă reglementările privind șomajul tehnic, cum ar fi amenzi mari sau acuzații de fals în declarații, și propune măsuri pentru evitarea acestor probleme.
Condițiile economice actuale provocate de pandemia de coronavirus readuce în atenția firmelor șomajul tehnic, mai ales că, de curând, el este din nou decontat de stat. Totuși, angajatorii trebuie să știe că o dată ce trimit în șomaj tehnic salariații trebuie să le suspende contractele de muncă, iar rechemarea acestora la serviciu se poate face doar dacă contractul este reactivat. Firmele care procedează contrar riscă amenzi de până la 200.000 lei, precum și pierderea indemnizației primite de la stat. Citește articolul
Acest departament ajută compania să evite situațiile neprevăzute și costisitoare. Articolul arată riscurile legate de majorările incorecte ale prețurilor la gaze și cum se pot folosi plângerile la ANRE ca o măsură de control pentru a gestiona aceste riscuri și a proteja bugetul companiei.
Consumatorii care au acceptat o ofertă comercială cu preț fix și cărora, pe durata perioadei contractuale, le-a fost crescut prețul agreat, fără a fi notificați de către furnizorii de gaze naturale despre intenția de creștere a prețului, pot face plângere la Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), potrivit unui comunicat publicat joi pe site-ul instituției. Astfel, ANRE a finalizat recent o serie de acțiuni de control în acest sens, în urma cărora a dat amenzi de 2,69 milioane de lei, și continuă să supravegheze comportamentul furnizorilor de gaze naturale privind îndeplinirea obligației de a notifica tuturor clienţilor finali care au acceptat oferte comerciale cu preț fix menținerea prețului la care s-au obligat prin ofertă, pe toată durata contractului, și, după caz, modificarea contractelor. Citește articolul
Rolul acestui departament este să identifice și să controleze riscurile la care este expusă compania, iar controalele fiscale reprezintă un risc financiar și operațional important care trebuie gestionat eficient.
Ca în medicină, și în fiscalitate prevenția este mama înțelepciunii - dacă antreprenorul sau contribuabilul își face un bun obicei din a evalua periodic riscurile fiscale ale afacerii, momentul inspecției fiscale per se își va reduce semnificativ dramatismul, fie și numai pentru faptul că va fi apucat să corecteze sau măcar să reducă problemele existente. Citește articolul
Departamentul trebuie să știe despre posibilele blocaje sau probleme viitoare din piața imobiliară pentru a evalua și a diminua riscurile financiare sau operaționale ale companiei legate de investiții sau credite imobiliare.
Piaţa imobiliară o duce tot mai bine, în ciuda crizei sanitare. Vânzările de locuinţe în primele nouă luni ale acestui an au fost în creştere cu peste 30 de procente, faţă de 2020, deşi preţurile sunt tot mai mari. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu identificarea și evaluarea tuturor riscurilor la care este expusă compania, inclusiv cele legate de modul în care colaborează cu personalul extern, pentru a preveni pierderile financiare și legale.
Ideea de a colabora cu independenți în locul salariaților, fie și pentru unul sau două tipuri de activități pe care le are firma poate fi extrem de atractivă din mai multe perspective. Dar riscul reîncadrării acelei activități ulterior, exprimat atât în „monedă” fiscală, cât și în cea de dreptul muncii, ar putea să însemne atât de mulți bani de dat la stat ulterior încât toate avantajele văzute inițial să nu reușească să echilibreze balanța. Citește articolul
Înțelegerea modului corect și legal de a încheia un contract de muncă ajută la prevenirea riscurilor financiare (amenzi, despăgubiri) și de reputație care pot apărea din greșeli, nerespectarea legii sau litigii cu angajații.
Un contract de muncă poate înceta de drept, prin acordul părților sau ca urmare a voinței unilaterale a angajatorului ori salariatului, însă fiecare soluție are particularitățile sale, iar părțile au atât drepturi, cât și obligații. Contractul individual de muncă are la bază acordul de voințe al părților, salariat și angajator, de a constitui, modifica ori stinge un raport de juridic, cel de muncă fiind specific și reglementat distinct de Codul muncii. Citește articolul