Oferă informații importante pentru gestionarea corectă a situațiilor în care angajații sunt implicați în accidente, inclusiv cele de pe traseul către sau de la locul de muncă, și pentru a aplica procedurile interne legate de siguranța și bunăstarea lor.
Legea pentru sănătate și securitate în muncă (SSM) reglementează accidentele de muncă, incluzând accidentele de traseu, adică acele evenimente survenite în timpul și pe traseul normal de deplasare de la domiciliu la locul de muncă și invers, precum și în timpul îndeplinirii unor sarcini de serviciu. Accidentele de traseu pot avea loc și în timpul unor delegații sau în pauzele regulamentare, dar trebuie să ne gândim tot timpul la o legătură între eveniment și activitatea profesională. Deși numărul accidentelor de traseu urmează o tendință ușoară de creștere în ultimii ani, regăsim o scădere pe parcursul anilor 2020 - 2021, ce poate fi atribuită pandemiei, dar datele disponibile trebuie privite cu precauție, din cauza subdeclarării accidentelor de muncă la modul general. Acum câțiva ani, Guvernul propusese scoaterea accidentului de traseu din Legea SSM, însă propunerea nu a mai fost adoptată. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat de sănătatea și bunăstarea angajaților, inclusiv de resursele disponibile la nivel național pentru gestionarea problemelor precum dependența, ceea ce poate afecta forța de muncă și productivitatea.
O noua lege recent oficializată prevede ca cele opt regiuni de dezvoltare regională ale României să înființeze centre de dezintoxicare și recuperare a dependenților de droguri, în vederea recuperării sociale a acestora. Citește articolul
Departamentul de HR este responsabil cu informarea și instruirea angajaților, în special a celor din vânzări, cu privire la noile obligații legale, cum ar fi verificarea actelor de identitate ale clienților. De asemenea, ei gestionează procedurile legate de neconformitate din partea personalului.
Cu toate că, de principiu, legislația momentului interzice vânzarea produselor din tutun și alcool minorilor, statisticile actuale arată că foarte mulți dintre tineri intră în contact cu aceste substanțe înainte de a deveni majori. Pentru a preveni consumul produselor din tutun sau al băuturilor alcoolice în rândul minorilor, o lege ce se aplică de joi stabilește ca, în magazinele sau localurile ce comercializează băuturi alcoolice, băuturi energizante sau produse din tutun, vânzătorii să poată cere actele de identitate ale clienților, pentru a verifica dacă aceștia au vârsta legală pentru cumpărarea unor astfel de produse. Citește articolul
Deși nu este direct despre HR, mențiunea unei inițiative de interzicere a țigaretelor electronice în spațiile publice închise, similar fumatului, ar putea duce la modificări ale politicilor interne privind utilizarea acestora la locul de muncă.
O lege ce se aplică de joi stabilește interzicerea oricărei forme de publicitate pentru produsele din tutun și țigări electronice, inclusiv a celor de tip vape sau a produselor destinate inhalării fără ardere din înlocuitori de tutun, și etichetarea ambalajelor lor cu avertismente similare celor pentru tutunul tradițional. De asemenea, este vizată restricționarea publicității care prezintă aceste produse într-o lumină terapeutică sau stimulatoare. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de relația cu angajații, de respectarea tuturor legilor muncii și de modul în care compania gestionează plângerile, prevenind astfel situațiile în care angajații apelează la Inspecția Muncii. De asemenea, ei colaborează direct cu inspectorii în timpul controalelor.
Deși am putea aprecia că, în prezent, informațiile sunt, la propriu, în vârful degetului, pentru că orice posesor al unui telefon inteligent care are acces la internet și cel puțin un cont pe rețelele de socializare poate accesa gratuit nu numai legislația actualizată și consolidată, ci și unele materiale informative ale instituțiilor și autorităților publice sau chiar ale unor organizații de drept public sau privat care activează în anumite domenii, există situații în care oamenii se tem să acționeze pentru protecția propriilor drepturi. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane se ocupă direct de organizarea sesiunilor de formare profesională și a activităților de teambuilding. Articolul îi ajută să înțeleagă corect obligațiile și drepturile angajaților în fiecare caz, pentru a gestiona eficient relațiile cu personalul și a evita conflictele.
Activitățile prin care angajatorul încearcă să construiască sau să dezvolte coeziunea în cadrul echipei/echipelor din compania sa nu ar trebui să se suprapună cu ideea de formare profesională: teambuildingul si formarea, mai precis, sunt două chestiuni diferite. Teambuilding-ul se întâmplă adesea în timpul liber al angajatului - ca atare, a explica de ce un angajat refuză participarea la teambuilding e în afara oricărei discuții, fiecare angajat având dreptul de a dispune cum dorește de perioada sa de repaus săptămânal. Pe de altă parte, când discutăm de un plan de formare profesională și de necesitatea de a participa la cursuri, nu ar trebui să uităm că perioadele respective sunt sau ar trebui să fie integrate în programul de muncă, iar nu în weekend-urile angajaților. Dacă formarea nu se poate face decât în weekend, discutăm deja de compensații. Citește articolul
Regulamentul cere ca personalul care folosește sau operează sisteme AI să aibă un nivel adecvat de cunoștințe despre AI, implicând necesitatea unor programe de instruire. De asemenea, interzice anumite utilizări ale AI la locul de muncă, cum ar fi deducerea emoțiilor în scopuri non-medicale sau non-siguranță.
Regulamentul european privind inteligența artificială (AI) intră în vigoare pe 1 august și impune un cadru legal detaliat pentru utilizarea AI în Uniunea Europeană. Deși vorbim de un termen de intrare în vigoare luna viitoare, aplicarea regulamentului va fi una graduală, iar despre o aplicabilitate generală discutăm abia peste două veri. Pe 2 februarie anul viitor, primele două capitole din regulament, care includ definiții, practici interzise și obligații de alfabetizare în AI pentru furnizori și utilizatori, vor fi intra în vigoare. De la 2 august anul viitor, vorbim de aplicarea unor prevederi referitoare la autoritățile de notificare, organismele de evaluare a conformității, Oficiul pentru AI și sancțiuni. Abia din august 2027 însă se vor aplica normele de clasificare pentru sistemele de AI cu grad ridicat de risc. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este interesat de aceste informații pentru a înțelege cum afectează noile reglementări angajații care conduc (mai ales cei care conduc mașinile firmei) și pentru a actualiza politicile interne legate de consumul de alcool și droguri la locul de muncă sau în timpul orelor de program.
De puțină vreme s-a stabilit că, în cazul în care refuză testul rapid privind consumul de alcool sau droguri ori acesta este pozitiv, șoferilor li se retrage sau reține permisul pe loc și trebuie să meargă la recoltare de probe biologice, urmând să-și recupereze permisul de conducere dacă rezultatele analizelor sunt “curate” sau dacă acestea nu apar în cel mult 72 de ore de la recoltarea probelor. Printr-o hotărâre apărută vineri, Guvernul a stabilit normele privind recoltarea, depozitarea și transportul mostrelor biologice în vederea stabilirii consumului de alcool sau droguri, dar și modul în care se restituie permisele retrase sau reținute în astfel de cazuri. Citește articolul
Informațiile despre cum asigurătorii privați includ telemedicina în pachetele de beneficii pentru angajați sunt relevante pentru a planifica și oferi servicii de sănătate angajaților.
Autoritatea de concurență din România propune măsuri pentru a îmbunătăți accesul la serviciile de telemedicină, în urma unui studiu amănunțit. Recomandările includ extinderea decontării consultațiilor la distanță pentru a ușura presiunea pe sistemul de sănătate și accesul la servicii medicale, economisind timp și costuri. De asemenea, se propune dezvoltarea unei platforme naționale integrate care să permită medicilor accesul la toate analizele pacienților. Pentru a sprijini comunitățile rurale, se recomandă utilizarea terminalelor de telemedicină în zonele fără servicii medicale și crearea de spații dotate în cabinetele medicilor de familie pentru consultații la distanță. Citește articolul
Chiar dacă se referă la sportivi și antrenori, acest departament poate analiza modul în care sunt structurate stimulentele financiare, premiile și beneficiile pentru performanță, pentru a se inspira în crearea și adaptarea propriilor sisteme de recompensare și motivare a angajaților.
Valorile premiilor ori recompenselor acordate sportivilor, dar și antrenorilor, ale bugetelor pentru vitamine, susținătoare de efort și medicamente sau cheltuielilor pentru asigurarea mesei ori pentru organizarea unor competiții sportive se vor majora de la 1 ianuarie 2025, potrivit unei hotărâri apărute recent. Excepție de la termenul menționat fac premierile aferente Jocurilor Olimpice și Jocurilor Paralimpice, care se vor primi încă din acest an la valorile majorate. Citește articolul